Vivre sainement

L'incontinence: quelques conseils

Les pertes urinaires involontaires peuvent être franchement gênantes. Voici quelques trucs pour vous aider.

Incontinentie komt vaker voor dan je denkt, en op elke leeftijd. En het is niet enkel een vrouwenprobleem. Ook 1 op de 4 mannen boven de 40 heeft last van ongewenst urineverlies. De meest voorkomende oorzaken zijn verzwakte bekkenbodemspieren, leeftijd en obesitas. Of een vergrote prostaat.

Tot 70% van de gevallen van urineverlies kunnen verholpen worden. Het is dus belangrijk dat je je huisarts raadpleegt om erachter te komen wat de oorzaak is. Vaak liggen verzwakte bekkenbodemspieren aan de oorsprong, bv. door lichamelijke en hormonale veranderingen door zwangerschap, geboorte en menopauze, of door overgewicht. Daarnaast kunnen sommige aandoeningen en neurologische problemen urineverlies tot gevolg hebben. Incontinentie kan ook een bijwerking zijn van bepaalde geneesmiddelen.

Tips om urineverlies te voorkomen

  • Blaastraining: Bij sommige vormen van incontinentie is plastraining relevant. Bespreek dit zeker met je arts of fysiotherapeut.
  • Drink net wel veel: Vaak hebben we de neiging om minder te drinken zodat we minder moeten plassen. Bij klachten van incontinentie raden we aan om net wel veel water te drinken, en dit tot 1,5 liter per dag. De urine wordt daardoor minder geconcentreerd waardoor je blaas en huid minder beschadigd wordt. Door veel te drinken beperk je meteen ook de kans op blaasinfecties.
    Spreid de vochtinname wel over de dag om uitdrogingsverschijnselen, urineproblemen en urineweginfecties te voorkomen. Drink 's avonds voor het slapengaan minder zodat je 's nachts minder moet opstaan en drink ook wat minder net voor bepaalde sociale activiteiten of uitstapjes.
  • Wees zuinig met koffie, thee en alcohol: Koffie, thee en alcohol zijn vochtafdrijvende middelen die bovendien de blaaswand kunnen irriteren.
    Hetzelfde geldt ook voor energiedrankjes en voedingsmiddelen die cafeïne bevatten zoals chocolade. Bij alcohol heb je niet alleen het effect dat je nog meer moet plassen, maar ook dat het signaal naar je hersenen wordt verstoord. Hierdoor kan het zijn dat je niet meteen doorkrijgt wanneer je naar het toilet moet.
  • Vermijd tomaten: Tomaten bevatten zuren die de blaas kunnen irriteren. Dit geldt ook voor een aantal andere voedingsmiddelen, zoals citrusvruchten en frisdranken.
  • Beweeg voldoende: Lichamelijke activiteit voorkomt de ontspanning van de spieren. Je kunt perfect actief blijven met behulp van middelen tegen incontinentie. Er zijn bijvoorbeeld sportartikelen speciaal ontworpen voor mensen met incontinentieproblemen, zoals badmode met beschermende ondergoed voor volwassenen en kinderen.  
  • Beperk vezels in je dieet: Voedingsvezels vind je terug in fruit, groenten en volkoren granen. Als je veel vezels eet, dan wordt de ontlasting zachter. Als je dus last hebt van incontinentie, eet je beter niet te veel vezels.

Doe regelmatig oefeningen

Oefeningen helpen pas op lange termijn. 6 maanden regelmatig inoefenen is dus de boodschap. Raadpleeg je huisarts die je kan doorverwijzen naar een kinesist of fysiotherapeut.

  • Vind de juiste spieren. Dat gaat het beste door te proberen je urine op te houden als je op de wc zit. Je krijgt het gevoel dat je ze samen knijpt en beetje optilt in je lichaam. Als dit lukt dan gebruik je de spieren die je moet oefenen. Doe de oefeningen nadien zo weinig mogelijk op het toilet. Zo geef je je blaas namelijk het signaal dat ze leeg is. Wat niet zo is.
  • Span je spieren eerst een seconde of twee aan. Bouw dat geleidelijk op tot tien seconden. Herhaal dat zo vaak je kan, tot tien keer na elkaar. Probeer ook snel en hard aan te spannen, waarbij je zo hard knijpt als je kan en daarna direct weer ontspant. Herhaal dit ook tien keer.
  • Rust tussendoor even lang uit als je de spieren hebt aangespannen.

Span je bekkenbodemspieren ook aan telkens als je ze nodig hebt: bij het lachen, hoesten, bukken en andere handelingen waarbij je urine verliest.

Oefen regelmatig, tot 40 keer per dag. Je kan in allerlei houdingen oefenen: zittend, staand of liggend. En niemand die het merkt.

Heb je je oeps-momentjes onder controle? Dan kan je wat minder gaan oefenen. We raden je echter wel aan om deze spieren dagelijks te blijven trainen om ze in goede conditie te houden.

Hulpmiddelen bij incontinentie

Naast oefeningen is incontinentiemateriaal vaak handig bij urineverlies. Voor jouw comfort of om je oefeningen goed te kunnen uitvoeren.

  • Hygiënische verbanden: Zowel voor mannen als voor vrouwen bestaan er hygiënische verbanden en luiers in diverse types en formaten. 
    In de Helan Zorgwinkel kan je terecht voor de producten van TENA. TENA hygiënische verbanden hebben een sterke en snelle absorptiekern en bieden een discrete bescherming. TENA zorgt voor een droog oppervlak tegen je huid en is er voor zowel licht als zwaar urineverlies. 
  • Specifiek voor mannen: bestaat er de penishuls. Een soort condoom met aan de top een slangetje, dat verbonden is met een reservoir dat wordt vastgemaakt aan het been. Dit vangt de urine op en kan worden leeggemaakt. Je arts kan je hierover meer vertellen.
  • Hulpjes voor aan het toilet: Soms is het moeilijk om telkens op en van het toilet te komen. Hiervoor kunnen eenvoudige hulpjes zoals handgrepen of een toiletverhoger handig zijn. Je kan eventueel ook kiezen voor een toiletstoel.
  • Andere materialen: Bedleggers, wascrème, bodylotion, ... Ben je op zoek naar andere hulpmiddelen, neem dan contact op met Helan. Wij helpen je graag verder.

Reken op je ziekenfonds

Binnen de wettelijke ziekteverzekering bestaan er 2 incontinentieforfaits. Een voor de behandeling van incontinentie bij afhankelijke personen, en een tegemoetkoming voor een onbehandelbare vorm van urinaire incontinentie. 

Als lid van Helan geniet je bovendien 30% directe korting op je incontinentie-aankopen bij Helan Zorgwinkel!

Partagez cet article

Lire la suite

incontinentie

L'incontinence, c'est quoi?

L'incontinence, c'est l'incapacité de retenir l'urine ou les selles. On parlera ainsi d'incontinence urinaire ou anale. C'est l'incontinence urinaire qui va particulièrement retenir notre attention.

Pertes urinaires pendant la grossesse ou juste après

La grossesse ne s'assimile pas toujours à un chemin jonché de pétales de roses. Si les femmes enceintes évoquent très facilement les désagréments les plus courants, comme les nausées ou la fatigue, elles sont beaucoup plus discrètes à propos des pertes urinaires.

A la recherce d’un sentiment de vacances

Enfin les vacances… , un temps sans obligations, et où tant de choses sont possibles. Nous recherchons tous ce ‘sentiment de vacances’ si spécial. Mais que faire si vous devez revoir vos projets? Ou si vous craignez un peu de voyager?

A l'école ou au travail? Jamais sans un déjeuner bon pour votre santé!

Assez de ces sandwiches ennuyeux au fromage ou au salami? Vous êtes jaloux de la boîte à tartines fraîche, colorée et bien garnie de votre voisin? Il est temps d'enrichir votre déjeuner avec des aliments (plus) sains. Mais comment faire en sorte que votre boîte à tartines soit à la fois saine et savoureuse? Les conseils et l'inspiration ci-dessous vous aideront à vous lancer.