Gezin

Waarom kiezen voor Helan Gezinshulp?

Ben je niet goed te been, lukt het huishouden niet meer goed of heb je extra verzorging nodig? Dan is Helan Gezinszorg er om bij te springen. Onze verzorgenden komen wekelijks of meermaals per week aan huis om te helpen in het huishouden, boodschappen te doen of om te helpen bij de verzorging. Maar wat is nu de meerwaarde van thuiszorg? Om een antwoord te vinden op die vraag, spraken wij met twee van onze klanten én hun verzorgenden.

Marie

De eerste klant waar we mee spreken, is Marie. Bijna vijf jaar geleden werd de zorg voor haar man haar teveel en toen startte Jolijn bij hen als verzorgende. Vorig jaar is de man van Marie overleden, maar Jolijn blijft twee keer per week aan huis komen. 
“Ik zou haar niet meer kunnen missen”, zegt Marie. “We hadden van in het begin een klik. Wanneer ze ’s morgens verschijnt, drinken we eerst een tasje koffie en overleggen we wat er moet gebeuren. Daarna gaan we aan de slag. Jolijn is iemand die het werk ook altijd ziet.” 
“Ik weet inderdaad intussen goed wat er moet gebeuren in huis” vult Jolijn aan, “Al is Marie een heel kokette, trotse vrouw en moet ik haar soms overtuigen om de afwas te laten staan, zodat ik die de volgende dag kan doen.” 

Zeker sinds corona in het land is, is Marie extra blij met Jolijn. “Mijn dochter woont in Nederland en kan dus niet meer zomaar op bezoek komen. Dan ben ik blij dat Jolijn er is zodat ik zeker nog genoeg contact heb met mensen en mijn hart kan luchten bij een tasje koffie wanneer ik daar nood aan heb.” Zoveel lovende woorden voor elkaar, dat lijkt ons erg uniek. 

Lydie

Ook bij Lydie en haar verzorgende Sofie klinkt dezelfde boodschap. “Ik ben een beetje zoals een oma voor Sofie.”, vertelt Lydie trots aan de telefoon. “Ik ben vorig jaar mijn man verloren na 51 jaar huwelijk. Daarna ben ik verhuisd naar het appartement waar ik nu woon, want in het verzorgingstehuis mocht ik niemand meer zien door corona. Nu kunnen mijn kinderen nog om de beurt langskomen en ik bel ook elke dag met minstens één van mijn kleinkinderen. En dan komt Sofie ook nog elke week langs. Zo ben ik toch niet elke dag helemaal alleen.” 

Op de vraag of Lydie ook tevreden is over het werk van Sofie, zegt ze meteen ja. “Ik durf niet meer goed alleen de trap van het appartementsgebouw af, dan ben ik blij dat Sofie er is om boodschappen te doen. En ze helpt me ook met het douchen en ze wast mijn haar en dat doet ze goed.”

Verzorgenden

En wat hebben de verzorgenden daar zelf over te zeggen? 

“Ik ga graag bij Marie”, vertelt Jolijn. “Wanneer je thuishulp doet, dan kan je echt tijd maken voor je klant en samen ook eens meer grondige taken doen, zoals de kasten samen uitruimen bijvoorbeeld. En terwijl je samen werkt, raak je aan de praat en zo bouw je een duurzame band op.” 

Ook Sofie bevestigt dit: “Dat is waarom ik graag bij Helan Gezinszorg werk. Wij werken meestal in blokken van drie of vier uur. Dan heb je tijd om veel werk te verzetten en echt het verschil te maken. Maar ik weet bijvoorbeeld ook wat Lydie graag eet en dan doe ik mijn best om zo al eens wat lekkers mee te nemen wanneer ik boodschappen voor haar doe. Daar is ze dan altijd heel blij mee.” 

Persoonlijk en menselijk

Dat is wat Helan Gezinszorg zo waardevol maakt, de persoonlijke en menselijke aanpak waar dat kan en nodig is. En dat die persoonlijke aanpak goed is voor zowel de klant als de verzorgende zelf, dat bevestigen zowel Jolijn als Sofie. “Ik onderging laatst een ingreep en Marie heeft me daarna gebeld om te vragen of alles goed verlopen was en hoe ik me voelde.”, vertelt Jolijn. 
Sofie vult aan: “Toen ik mijn coronavaccin kreeg, had Lydie een berichtje gestuurd naar mijn regioverantwoordelijke om te vragen of ik niet te veel last had van mijn inenting.”

Als laatste vraag, vroegen we aan Lydie en Marie of zij Helan gezinshulp zouden aanraden aan vrienden en kennissen. 
“Maar natuurlijk”, klonk het eensluidend. “Sofie is formidabel”, vult Lydie aan. En Marie had als extra feedback: “Als alle verzorgenden zijn zoals Jolijn, dan zou ik Helan Gezinshulp aan iedereen aanraden!”

Heb jij of een van je naasten extra hulp in huis nodig? Neem dan zeker contact op met onze dienst Gezinszorg. Jolijn of Sofie kunnen we niet aan iedereen toewijzen, maar ook al onze andere verzorgenden zijn minstens hun gewicht in goud waard.

Deel dit artikel

Verder lezen

01 januari

Op een gezond nieuw jaar

2021 was best een pittig jaar, ook voor onze dienst Helan Kinderopvang. Begin 2021 bundelden we de krachten tussen de voormalige Partena en OZ-kinderdagverblijven tot een kinderopvangdienst met 51 kinderdagverblijven, actief in 4 Vlaamse provincies en Brussel.

14 juni

15 min bewegen in de kinderopvang goed voor motorische ontwikkeling

UGent en VUB rondden net een beloftevolle pilootstudie af in de kinderdagverblijven van Helan Kinderopvang. Daaruit bleek niet alleen dat een kwart van de 1- tot 3-jarigen onder de referentiewaarden van motorische vaardigheden scoort. Maar ook dat, wanneer men in de crèche gedurende 15 minuten per dag gericht oefende op motoriek, de kinderen met rasse schreden vooruitgingen - letterlijk en figuurlijk. Alle partijen roepen daarom op om werk te maken van kwaliteitsvolle beweging in de kinderopvang.

Werken als vliegende kinderbegeleider bij Helan kinderopvang

Bij Helan Kinderopvang zoeken we volop nieuwe kinderbegeleiders én krijg je heel wat kansen om je talenten te laten schitteren! Zo kan je bij ons als vliegende kinderbegeleider aan de slag gaan en verschillende kinderdagverblijven ondersteunen.

Hoe tevreden ben jij over je kinderdagverblijf?

Als ouder krijg je op bepaalde momenten een vraag over je kinderdagverblijf. Daarmee peilen we naar jullie tevredenheid. Maar welke methode zit daarachter? En wat gebeurt er met je antwoorden? Een blik achter te schermen van onze tevredenheidsbevraging in de kinderopvang.