Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
2 x 2 = 4? Dyscalculie is een rekenstoornis die voorkomt bij kinderen en volwassenen. Hoewel maal- en deeltafels, optellen en aftrekken, breuken en meetkunde voor de meeste kinderen na een tijdje een automatisme worden, blijft dit voor kinderen met dyscalculie een erg moeilijke materie.
Dyscalculie wordt gezien als een automatiseringsprobleem. Kinderen die hieraan lijden, slagen er maar niet in om tellen en rekenen onder de knie te krijgen. Ook nadat ze extra oefeningen krijgen of bijgeschoold worden, blijven hun prestaties ondermaats. Er zijn verschillende problemen die kunnen voorkomen. Ze kunnen eenvoudige rekenregels zoals: ‘de teller staat boven de noemer’ niet onthouden, hebben moeite met simpele rekensommen, kunnen niet goed kloklezen of hebben moeite met de volgorde van rekensommen. Download ook ons e-book over logopedie.
Let wel: de diagnose dyscalculie wordt niet zomaar gesteld. Het ene kind is namelijk het andere niet en sommige kinderen doen er nu eenmaal langer over om iets te leren. Als je kind dus rekenproblemen heeft en daardoor ondermaatse resultaten behaalt, besteed hier dan aandacht aan. Maak extra oefeningen, vraag bijles aan, vraag hulp aan de school etc. Als na minstens een half jaar intensieve training geen vooruitgang geboekt wordt, is het wel verstandig om eens langs te gaan bij een logopedist(e). Hij of zij kan dan een screening uitvoeren om te zien of je kind lijdt aan dyscalculie.
Over de verschillende oorzaken van dyscalculie wordt nog veel onderzoek gedaan. Een neurologische stoornis zou aan de basis liggen. Er is dus een gedeelte in de hersenen dat niet naar behoren werkt en de dyscalculie veroorzaakt. Waar wel zekerheid over is, is dat dyscalculie erfelijk kan zijn.
Tijdens de logopedische sessies worden verschillende regels aangeleerd en ingeoefend. Ook op school wordt geprobeerd om kinderen hulp aan te bieden door middel van bijvoorbeeld een onthoudkaartje. Een nauwe samenwerking tussen de school en de logopedist(e) is hier een must. Lees meer over de wettelijke terugbetaling voor logopedie.
Wil je meer weten over de verschillende leerstoornissen en logopedie? Download ons e-book.
Deel dit artikel
Verder lezen
Bij sommige personen treedt er in het spraakproces een storing op waardoor de woorden met horten en stoten uitgesproken worden. Beter gekend als: stotteren.
Steeds meer mensen brengen een bezoek aan de logopedist, vaak om spraakstoornissen of problemen met de taalontwikkeling van hun kinderen te behandelen. Maar wat zijn de gangbare tarieven en hoeveel krijg je eigenlijk een terugbetaling voor logopedie?
Het woord ‘dyslexie’ is afgeleid uit het Grieks en betekent letterlijk niet kunnen lezen. Dit kun je zeker niet als definitie van deze leerstoornis hanteren. Wie dyslexie heeft kampt in min of meerdere mate met problemen bij het lezen, spellen en/of schrijven. De ene ondervindt bijvoorbeeld moeite om hardop te lezen, terwijl de andere er niet in slaagt correct te spellen.
Kinderen zijn steeds in volle ontwikkeling. Ze leren spreken en later lezen en schrijven. Bij het ene kind gaat dat al wat vlotter dan bij het andere, op zich niets om je zorgen over te maken. Behalve als de problemen blijven aanslepen. Is je kind onverstaanbaar doordat het klanken verkeerd uitspreekt? Ligt het leestempo van je kind behoorlijk laag? Of is er geen dictee dat niet vol met schrijffouten staat? Dan kan je misschien best eens met je kind naar een logopedist gaan.