gezond tussendoortje
Kinderen

Mag ik een koekje?

Je kind helpen om gezond te eten: het kan een uitdaging zijn. Wat zijn gezonde tussendoortjes, en hoe help je je kind om er ook blij mee te zijn?

Tussendoortjes zijn niet altijd ongezond


Snacks eten wordt vaak als ongezond bestempeld, maar alles hangt af van wat je eet, en in welke omstandigheden. Een gezonde snack eten kan ook een manier zijn om je voedselinname juist te doseren, en evenwichtiger te eten. Zo kan een droge volkorenkoek bijdragen aan je vezelinname, en levert een potje ongezoete yoghurt een noodzakelijke portie calcium.

Gezonde snacks eten geeft ook energie voor een actief leven. Voor kinderen geldt dat helemaal. Jonge kinderen hebben veel energie nodig. Omdat ze een kleinere maag hebben dan volwassenen, spreiden ze hun voedingsinname best over drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes. 

 

Hoeveel tussendoortjes?


Kinderen kunnen met twee tot drie tussendoortjes de periodes tussen de hoofdmaaltijden overbruggen. Lagere schoolkinderen en adolescenten eten in de loop van de avond misschien nog een derde tussendoortje, terwijl kleuters meestal kort na het avondeten naar bed gaan. Meer dan drie eetmomenten tussendoor is niet aan te raden.

En continu snacken is zeker geen goed idee. Het is slecht voor de tanden van je kind en leidt snel tot een te hoge energie-inname en overgewicht. Tussendoortjes zijn natuurlijk ook niet bedoeld om maaltijden te compenseren of over te slaan.

 

Wat zijn gezonde snacks?


Natuurlijk is het makkelijk om voor een koek of reep te kiezen. Maar die zorgen vaak voor een snelle suikerrush, en een suikerdip nadien. Gezonde tussendoortjes hebben een ander effect. Zij zorgen voor een actieve stofwisseling en een stabiele bloedsuikerspiegel. Ze helpen ook hongeraanvallen te onderdrukken. Een gezonde snack is kort gezegd een product met weinig calorieën (liefst minder dan 150 kcal) en veel nuttige voedingsstoffen, zoals vitaminen.

Fruit is bijvoorbeeld een snack die ‘zin in zoet’ op een gezonde manier kan bevredigen. Bovendien zit fruit boordevol natuurlijke vitamines, mineralen en antioxidanten. Geef je kind daarom vaak genoeg een stuk fruit als tussendoortje. Een banaan, stukjes ananas, frambozen, blauwe bessen, druiven,...

Ook met groenten kun je quasi eindeloos variëren. Geef je kind een portie wortels, komkommer, kerstomaten of paprika. Je kunt ze combineren met een gezonde dipsaus zoals hummus, of een yoghurt-dip.

Ook noten en zaden (zoals zonnebloem- en pompoenpitten) zijn een goed idee. Kies dan wel voor ongezoute en ongebrande noten, dan heb je de meest gezonde variant. Noten en zaden bevatten ook gezonde vetten. Maar let wel, vetten blijven vetten. Geef je kind er dus niet te veel van. Een klein handjevol per dag is meer dan genoeg. Dit geldt ook voor gedroogd fruit.

 

Als je kind zeurt om zoetigheid…


Is je kind een zoetekauw? Dan kunnen trucjes helpen om je zoon of dochter op het gezonde pad te houden.

  • Beperk de toegang van je kind tot zoete producten door er geen grote voorraad van in te slaan.

  • Hou gezonde alternatieven altijd bij de hand. Zo stel je snel een stuk fruit voor in plaats van een ijsje, of een zuivelproduct in plaats van een koffiekoek.

  • Zoet zuivelproducten maar in beperkte mate. Doe er bijvoorbeeld vers fruit bij: zo voeg je zoet toe op een gezonde manier.

  • Leer je kinderen ook om slechts af en toe, en zonder te overdrijven, zoetigheid te eten. Met andere woorden: niet elke dag. Laat ze zelf voor één bepaald zoet moment kiezen, zo leren ze bewust omgaan met zoetigheid.

  • Het kan ook helpen om je kind al op jonge leeftijd uit te leggen wat de risico’s van snoepen zijn. Als kinderen weten ‘waarom’, zijn ze meer gemotiveerd om een gezonde keuze te maken.

Weet jij hoeveel suiker je per dag binnen krijgt? Doe de Suikertest!

Meer weten over gezonde voeding?

Download het e-book

Deel dit artikel

Tags
Voeding

Verder lezen

Kinderen en suiker

Kinderen en suiker: hoe pak je het aan?

Hoeveel suiker mogen kinderen eten? Hoe leer je ze evenwichtig eten, gezond ontbijten en kiezen voor de juiste snacks? En wanneer kan een beetje snoep of zoetigheid?

Hoe motiveer je pubers tot gezond eten?

Tijdens de puberteit willen jongeren meer en meer zelf beslissen: wat ze doen tijdens hun vrije tijd, waaraan ze hun zakgeld spenderen en ook wat ze willen eten. De druk van vrienden is hierbij groot.

Eet jouw kind voldoende fruit?

Fruit bevat waardevolle pakketjes vol koolhydraten, vitaminen, mineralen, voedingsvezels, vocht en antioxidanten. Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Maar lang niet iedereen is er gek op. Ook kinderen halen af en toe de neus op voor dat stuk appel of banaan. Hoe leren we hen meer fruit eten?

Op zoek naar suiker op het voedingsetiket. Waarop letten?

Neem de tijd om voedingsetiketten te lezen. Hoeveel suiker zit er in de producten die je koopt? En waar moet je voor suikers vooral op letten? Wat staat er op een voedingsetiket?