Bewegen

Meer bewegen doet gezonder eten

Regelmatig bewegen remt je hongergevoel, en helpt je om minder snel naar ongezonde snacks met veel suiker te grijpen. Daarnaast is sport goed voor je humeur en gaat het verveling tegen.

Meer bewegen in je dagelijkse leven

Meer bewegen hoeft niet noodzakelijk gelijk te staan aan sporten. Je kunt net zo goed wandelen, de trap nemen, dansen, met een bal spelen, klussen, tuinieren … en uiteraard sporten.

De voordelen van beweging 

  • Het is goed voor je conditie omdat het je spierkracht, lenigheid, coördinatie en houding verbetert.
     
  • Het houdt je fit, want maakt je beter bestand tegen vermoeidheid, vermindert angstgevoelens, verbetert de kwaliteit van je slaap, en helpt je te ontspannen.
     
  • Het beschermt je gezondheid, door het risico op bepaalde aandoeningen te verminderen en overgewicht te bestrijden.

Meer bewegen geeft minder trek in snacks

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt, en heeft een positief effect op je energiebalans (calorieverbruik versus calorie-inname). Daarnaast helpt het om de trek in ongezonde tussendoortjes onder controle te houden. 

Een gezonde ontspanning en afleiding

Voortdurend ongezonde of suikerrijke snacks eten kan veel oorzaken hebben: onvoldoende, onevenwichtige en slecht over de dag verspreide voeding, maar ook vervelingstressangst of de behoefte aan emotionele compensatie. Sporten of regelmatig bewegen kan het verlangen om te snoepen intomen door op die factoren in te werken. 

Bewegen houdt je bezig met iets dat evenveel plezier geeft als een koekje of chocolade. Het kan je sociale leven verrijken, en geeft je de kans om met vrienden af te spreken of iets leuks te doen met het hele gezin. 

Ook je zelfvertrouwen en lichaamsbeeld hebben er baat bij: meer bewegen helpt je stress te verwerken en helpt je te ontspannen. Allemaal dingen die je aandacht afleiden van ongezonde snacks, en ervoor zorgen dat je je minder makkelijk laat meeslepen in eetbuien.

TIP! Weet dat Helan je ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In ons e-book kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

Bronnen

Gezonder leven dankzij voldoende beweging

Lees er alles over in ons handig e-book

Download ons e-book

Deel dit artikel

Verder lezen

Wat eet je voor, tijdens en na het sporten

Ga je meer bewegen of sporten, grijp dan niet naar suikerrijke snacks. Om je prestaties te laten lonen, kies je beter voor de juiste, gezonde voeding. Hoe balanceer je de koolhydraten juist uit voor het sporten?

bewegingsdriehoek

Ken jij de bewegingsdriehoek al?

Het Vlaams Instituut Gezond Leven helpt ons al jaren om gezonder te worden en te blijven. Van voedingsadvies tot een leidraad om je geluksgevoel te vergroten, Gezond Leven presenteert haar informatie altijd op dezelfde herkenbare en toegankelijke manier: in een driehoek. En dat doet ze nu opnieuw, met de bewegingsdriehoek.

beweegadvies baby

Beweegadvies voor je baby

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je baby meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van gezonde gewoonten.

Beweegadvies peuter

Beweegadvies voor je peuter en kleuter

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je peuter of kleuter meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van zijn gezonde beweeggewoonte.