Fit in je hoofd

Binge eating disorder

Binge eating disorder (BED) is erkend als een psychiatrische stoornis. Het is een eetstoornis zonder compensatiegedrag zoals braken, laxeren of overmatig sporten. Meer en meer mensen lijden aan BED, maar toch is er nog niet zoveel over geweten.

Hoe kan je BED herkennen?

Bij zo een eetbui eet men...

  • ...sneller dan gewoonlijk
     
  • ...tot men zich ongemakkelijk voelt
     
  • ...grote hoeveelheden voedsel zonder echt honger te hebben
     
  • ...in eenzaamheid, uit schaamte voor de grote hoeveelheid voedsel

Men eet een grote hoeveelheid voedsel in een beperkte tijd. Deze hoeveelheid is beslist groter dan wat de meeste mensen eten in eenzelfde periode en onder dezelfde omstandigheden. Daarnaast heeft men het gevoel dat ze de beheersing over het eten tijdens die periode kwijt zijn. Na zo een eetbui walgt men van zichzelf of voelt men zich depressief of erg schuldig. Deze eetbuien kunnen gemiddeld twee dagen per week gedurende zes maand voorkomen. Download ook onze handige gids over gezond eten.

Hoe vermijd je zo een eetbui?

Enkele tips:

  • Eet traag en rustig zodat je geniet van je eten
     
  • Eet volgens een bepaalde structuur, best 6 keer per dag
     
  • Beweeg meer
     
  • Zie het onderscheid in tussen honger en drang
     
  • Koop geen voorraad voor een mogelijke eetbui
     
  • Zoek gezonde alternatieven om jezelf te verwennen
     
  • Maak een voor- en nadelen balans over eetbuien
     
  • Fixeer je niet op je gewicht
     
  • Drink voldoende tijdens de maaltijden

Alles wat je moet weten over gezond eten
Ontdek tips om gezonder te eten in onze e-book.

Gezonder leven dankzij gezonde voeding?

Ontvang je infogids boordevol tips!

Download ons e-book

 

Deel dit artikel

Tags
Voeding

Verder lezen

Eet je stressvrij?

Stress heeft een duidelijke invloed op ons lichaam. Maar wist je dat de juiste voeding ook heel wat invloed heeft op stress? Neem onze tips door en voel zelf het verschil! Probeer elke dag van de week een tip uit en neem ze zo geleidelijk aan op in je dagelijkse patroon.

Op zoek naar suiker op het voedingsetiket. Waarop letten?

Neem de tijd om voedingsetiketten te lezen. Hoeveel suiker zit er in de producten die je koopt? En waar moet je voor suikers vooral op letten? Wat staat er op een voedingsetiket?

Kinderen en suiker

Kinderen en suiker: hoe pak je het aan?

Hoeveel suiker mogen kinderen eten? Hoe leer je ze evenwichtig eten, gezond ontbijten en kiezen voor de juiste snacks? En wanneer kan een beetje snoep of zoetigheid?

De invloed van eten en drinken op je tanden

Wat je eet en drinkt heeft een effect op de gezondheid van je tanden. Door de juiste keuzes te maken, hou je je gebit gezond. Ontdek hier wat je beter wel en niet eet voor een stralende glimlach.