Fit in je hoofd

Kuur natuur: waarom bosbaden goed voor je is

De natuur ingaan, heeft een instant effect. Het ontspant je, laat je hart rustiger slaan en doet je bloeddruk dalen. Heb je al eens een bosbad genomen? Dat is traag wandelen of rustig gaan zitten in het bos. Het proberen waard.

We brengen zo’n 80% van ons leven binnen door. Terwijl wetenschappelijke studies aantonen dat we zoveel kunnen halen uit het contact met de natuur. En dat is logisch, want de mensheid heeft 5 miljoen jaar en 99,99% van haar evolutieproces in de natuur doorgebracht.

Bosbaden

Met bosbaden bedoelen we niet een duik nemen in een bosmeertje. Wel in alle rust door het bos wandelen of er gewoon vertoeven terwijl je al je zintuigen gebruikt om de natuur te ervaren. De aarde voelen onder je voeten, de vogels horen fluiten, door de bladeren naar de lucht kijken, de vochtige bosgrond ruiken … Dit brengt je helemaal in het hier en nu.

Vertoeven in het bos zorgt voor …

minder ...

stress, ziekteklachten, doktersbezoeken, ziekteverzuim, risico op hart- en vaatziekten, depressie en angststoornissen, pijn en negatieve emoties en kans op vroegtijdig sterven.

meer …

opvang van fijn stof, afkoeling en minder hitte-effect, ontspanning en groter geluksgevoel, kans op lichaamsbeweging én langer actief zijn en sociaal contact en sociale cohesie.

Bosbaden, zo doe je het

  • Zet je gsm af.
  • Traagheid is het geheim van bosbaden: slenter, snuffel of zet je ergens neer.
  • Observeer met al je zintuigen: wat hoor je, voel je en ruik je?
  • Trek je schoenen uit en wandel op blote voeten.
  • Steek je blote voeten in een meertje of plas.
  • Adem traag en diep in en uit en geniet van de frisse lucht.
  • Sluit je ogen en luister naar het gefluit van de vogels. Welke andere geluiden hoor je?
  • Wandel eens achteruit.
  • Doe een paar stretchoefeningen.
  • Kies een lievelingsplek en ga er regelmatig heen.

Alle groene beetjes helpen

Heb je niet meteen een bos in de buurt? De natuur is dikwijls dichterbij dan je denkt: in een park of tuin. Alle natuurlijke stimuli, zoals bloemen, struiken, bomen en zelfs kijken naar een stuk hout, kan je stress verminderen. Op voorwaarde dat er niet te veel visuele of auditieve ‘vervuiling’ is, zoals de drukte in de stad.

Overtuigd van de weldaad van bosbaden? Trek er dan zeker op uit. Dit kan trouwens ook in groep. Surf snel naar www.levenswandel.be voor meer info.

Waarom is naar buiten gaan zo gezond? En welk soort toerke past het best bij jou?

Doe de test

Deel dit artikel

Verder lezen

podcasts mentale gezondheid

Podcasts over mentale gezondheid

Af en toe voelen we ons allemaal eens wat minder. En dat mag. Mentale gezondheid is niet langer een taboe, en dat zie je ook in het groeiend aantal podcasts over het thema. Omgaan met negatieve gevoelens of gewoon weten dat je niet alleen bent? Leg je oor te luisteren bij experts én lotgenoten.

Welke soorten psychotherapie bestaan er?

Voel je je angstig? Depressief? Opgebrand? Zit je met emoties waar je met iemand over wil praten? Dan is het misschien interessant om een erkend klinisch psycholoog of psychotherapeut te contacteren. Maar welke vormen van psychotherapie zijn er?

05 oktober

Gratis webinar: Werken aan mentale veerkracht

Je job, je gezin, je hobby en allerlei sociale verplichtingen. Ben jij ook op zoek naar meer evenwicht en balans in je leven? Laat je inspireren tijdens deze interactieve lezing van Björn Prins.

Gratis webinar: Stop met musturberen

Jezelf te veel druk op leggen. Vinden dat je bepaalde dingen moet doen. Dat is musturberen. Helan deed onderzoek naar het musturbatiegedrag in Vlaanderen. En zag dat we collectief gebukt gaan onder al dat moeten.