Voeding

Voeding die je hongergevoel stimuleert

Sommige voedingsmiddelen, zoals suiker, stimuleren de honger. Ze worden ‘orexigeen’ of eetlustopwekkend genoemd. Wil je gezond eten of een beetje afvallen, dan eet je ze best met mate.

Geboren verleiders

Door hun uiterlijk of door de gedachten die ze oproepen geven sommige voedingsmiddelen of voedingsproducten je extra veel zin om ze te eten, nog vóór je ze hebt geproefd. Andere bezorgen je zo veel plezier tijdens het eten dat ze een onmiddellijk stimulerend effect hebben op je hongergevoel. 

Dat is vaak het geval voor zoet, zout en/of vet voedsel zoals koekjes, charcuterie, chips of chocolade. In het algemeen hebben alle voedingsmiddelen die de zintuigen stimuleren – met hun textuur, hun smaak of hun geur – of die een sterk emotioneel potentieel hebben, de neiging om je eetlust of je hongergevoel op te wekken. Download ook ons handig e-book over gezonde voeding.

Eetlustopwekkers

Echte eetlustopwekkende producten zijn voedingsmiddelen die, door een biologisch mechanisme, de eetlust stimuleren nadat we ze hebben geproefd. Hoe komt het dat sommige soorten voeding het hongergevoel kunnen stimuleren? 

Het hongermechanisme in je lichaam

  • Een daling in je suikerspiegel zet in je lichaam een mechanisme op gang waardoor je een hongergevoel krijgt. 
     
  • Bepaalde voedingsmiddelen, en dan vooral suikerrijke producten, doen de bloedsuikerspiegel pijlsnel stijgen.
     
  • Je insulinespiegel (hormoon dat het glucosegehalte in het bloed regelt) stijgt even snel mee. De suiker wordt snel weer afgebroken. 
     
  • Het resultaat: je bloedsuikerspiegel daalt net zo snel weer als hij gestegen was.
     
  • Je krijgt kort na je suikerrijke hap alweer een hongergevoel.

Kies liever voor verzadiging

Wil je vermijden dat je kort nadat je iets gegeten hebt alweer een hongergevoel krijgt? Kies dan voor voedingsmiddelen die je een gevoel van verzadiging geven.

Bronnen

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in ons e-book.

Gezonder leven dankzij gezonde voeding?

Ontvang je e-book boordevol tips!

Download ons e-book

Deel dit artikel

Tags

Verder lezen

Op zoek naar suiker op het voedingsetiket. Waarop letten?

Neem de tijd om voedingsetiketten te lezen. Hoeveel suiker zit er in de producten die je koopt? En waar moet je voor suikers vooral op letten? Wat staat er op een voedingsetiket?

Boekweitpannenkoeken met verse aardbeien

Glutenvrije pannenkoeken met boekweitmeel van voedingsexpert Sandra Bekkari.

Milieu-verantwoord eten met de voedingsdriehoek

Het Vlaams Instituut Gezond Leven verzamelde alle huidige wetenschappelijke kennis over gezonde en milieuverantwoorde voeding. Het resultaat: een nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek. In de voedingsdriehoek wordt ook de milieu-impact van voeding meegenomen. En wat blijkt? Wat goed is voor onze gezondheid, is vaak ook goed voor het milieu.

Gezonde frisdranken: een feit of een fabel?

Iedereen drinkt wel af en toe eens graag een glas frisdrank. Ook kinderen zijn verzot op mierzoete frisdranken. Maar deze goedjes zijn vloeibare suikerbommen. Hoe schadelijk is frisdrank eigenlijk? En zijn er dan gezonde alternatieven voor? Dat ontdek je in deze blog.