Jij bent een Stress-snacker

Je weerstaat moeilijk aan een snack als je onder stress staat.

Je bent een Stress-snacker

Tips voor de Stress-snacker

Jij hebt je suikerinname redelijk onder controle… tot er stress aan te pas komt. Onder stress is het veel moeilijker om te weerstaan aan een snelle, ongezonde snack, zeker als je ook nog eens onder tijdsdruk staat. Lees hoe je die stressmomentjes toch kan overbruggen op een gezonde manier.

Advies voor jouw suikerprofiel

  • Hoe stop je met stressknabbelen?

    - Plan je maaltijden vooraf.
    - Zorg dat je altijd een stuk fruit bij de hand hebt.
    - Leer het verschil tussen honger en trek te herkennen.
    - Drink genoeg. Een hongergevoel kan een 'vermomd' dorstgevoel zijn.
    - Zeg nee tegen gebakjes en snacks op kantoor.
    - Maak tijd voor jezelf en voor ontspanning.
     
  • Een portie licht 's ochtends doet deugd!

    Licht is heilzaam tegen stress, vermoeidheid en angst. Volgens een recente studie zou een 'lichtbad' 's ochtends een positief effect hebben op het metabolisme. Meer licht helpt je dus om een gezond gewicht te krijgen en te houden.
     
  • Anti-suikertip!

    Om je honger écht te stillen, en om te voorkomen dat je zin krijgt in ongezonde snacks, kies je het best voor verse voedingsmiddelen, rijk aan proteïnen, complexe koolhydraten en vezels. Drink water tussen de maaltijden. Heb je een groot hongergevoel, dan is het een goed idee om de maaltijd te beginnen met soep.
     
  • Wees stress te slim af

    Er is niets abnormaals aan een stevige adrenalinestoot vlak voor een belangrijke vergadering, of een wedstrijd. Maar als je je goed voorbereidt, kun je stresserende omstandigheden wel met minder suikerdrang doorstaan. Kies voor fruit, of een mix van noten en gedroogde vruchten. Die geven je energie, en zijn makkelijk verteerbaar. Vermijd zoete dranken die voor een piek zorgen in je suikerspiegel, maar die je tegelijk een appelflauwte kunnen geven op het verkeerde moment.

    Meer over gezonde energievoeding
     
  • Dieet en zetmeelproducten

    Stress en angst worden vaak in de hand gewerkt door situaties die ons kwetsbaar maken. En een dieet gaat je in dat geval alleen maar meer irriteren. De beste reflex? Ban niet alle suikers: zetmeelproducten (brood, pasta, rijst…) zijn heilzaam voor de slanke lijn, want ze vullen de maag op een goede manier. Zo helpen ze om de typische trek tegen te gaan die je krijgt als je een streng dieet volgt. Geef de voorkeur aan volkoren producten, omdat die nog meer vezels bevatten.

Minder knabbelen? Meer bewegen!

Als je beweegt, geef je je gemoed een boost. Zo kun je stress en tegenslagen, allebei bronnen van geknabbel, beter verdragen. Beweging verbetert ook je slaapkwaliteit: en wie goed slaapt, eet minder suiker.

Recept: zelfgemaakte granola

Weinig honger ’s ochtends? De geur van deze zelfgemaakte granola doet je vast trek krijgen!

Ga naar het recept

Wat eet je tijdens de examens?

Heb je examens, of een stresserende tijd voor de boeg? Vermijd dan 'pepmiddelen' zoals thee, koffie en alcohol.

Op korte termijn geven die je een boost van energie, maar na die boost zal je energie afzwakken en verlang je net naar meer van deze pepmiddelen. 

Als je een opkikker nodig hebt, kies dan voor citrusvruchten of kiwi's, die rijk zijn aan vitamine C. Maar je beste maatjes zijn zetmeelproducten: volkoren en vezelrijk brood, pasta, rijst, aardappelen... zijn de beste glucosebronnen om je hersencellen te stimuleren.

Stress bestrijden

Suikers veroorzaken geen stress. Ze zijn er eerder het gevolg ervan. Zo kun je stress beperken:

  • Pak je problemen aan en los ze op.
  • Praat erover indien nodig.
  • Kijk of je de bronnen van je stressgevoel kunt wegnemen.
  • Neem beslissingen, vermijd onzekerheid en delegeer als je kunt.
  • Neem tijd voor voldoende lichaamsbeweging.

Eten om Zen te blijven?

Opkikker nodig? Sommige bestanddelen van melk (lactorfine…) zijn echte angstbestrijders. Denk ook aan de welbekende Omega 3-vetzuren in vette vis, en aan magnesium, die allebei heilzaam zijn tegen stress.