Huishoudhulp

Aantal mannelijke sollicitanten bij Partena-OZ Poets- en strijkhulp* stijgt met bijna 10%

Op vrijdag 18 juni is het de dag van de schoonmaak, een mooi moment om je huishoudhulp in de bloemetjes te zetten. En dat zijn steeds vaker ook mannen. Het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal mannen daat solliciteerde bij Partena-OZ (nu met nieuwe naam Helan) Poets- en strijkhulp met bijna 10%. Een positieve evolutie, die deels te danken is aan de coronacrisis.

Huishoudhulp anno 2021

Een job als huishoudhulp zit sinds de coronapandemie in de lift: Partena en OZ kregen heel wat sollicitanten over de vloer.  En dat is nodig, want momenteel zoekt Partena-OZ maar liefst 850 nieuwe werkkrachten.  Uniek aan 2021, is dat er een opmerkelijke stijging is van mannelijke sollicitanten: er zijn maar liefst 10% méér mannelijke kandidaat-huishoudhulpen dan vorig jaar. Hier zijn ze blij om bij Partena-OZ: “Wij zijn altijd een inclusieve werkgever geweest, die focust op resultaten en niet op achtergrond. Ervaring hoef je niet te hebben voor een job bij ons, motivatie wél. Dankzij onze verschillende opleidingen en coachingmomenten zetten steeds vaker de mensen met een totaal andere achtergrond- met succes- de stap.”zegt Benjamin Tegenbos, directeur van Partena en OZ Poets- en strijkhulp.

Positieve impact corona

Waarom worden ze nu meer aangetrokken tot een job die -tot voor kort- als zeer vrouwelijk werd bestempeld? Dat hebben we misschien aan de coronacrisis te danken, zegt Benjamin Tegenbos. Sommige mannen verloren hun job of werden technisch werkloos. Ze gingen uit noodzaak op zoek naar een nieuwe sector waar de coronacrisis minder impact op had. Anderen konden door de omstandigheden meer tijd doorbrengen met hun gezin- en gingen specifiek op zoek naar een nieuwe job zonder weekend- of avondwerk.

De man achter de cijfers: Jan

Een van de mannelijke huishoudhulpen is Jan. Hij werkt ondertussen al drie jaar bij Partena-OZ). “Na een lange carrière in de horeca met uiteraard vooral avond- en weekendwerk was het tijd voor iets nieuws. Na mijn gesprek kon ik dezelfde week nog aan de slag als huishoudhulp. Vooral het sociale contact met de klanten en de verschillende opleidingen spreken me enorm aan.”

Over Helan

Helan is ontstaan uit OZ Groep en Partena Ziekenfonds, Kinderopvang en Houshoudhulp.  De fusie startte in 2021 en zal compleet zijn op 1 januari 2022 wanneer de ziekenfondsen samengaan. In totaal werken 5.000 werknemers voor de sociale ondernemer, die hoofdzetels heeft in Wilrijk, Gent en Brugge.
•    Helan Onafhankelijk Ziekenfonds is het op twee na grootste ziekenfonds van Vlaanderen en heeft eveneens eigen betaalbare tand- en hospitalisatieverzekeringen.
•    Bij de vzw Helan Huishoudhulp werken meer dan 3.500 huishoudhulpen met dienstencheques.
•    De vzw Helan Kinderopvang heeft 51 kinderdagverblijven en 85 onthaalhouders onder zijn hoede, en vangt meer dan 2.200 kinderen op. Er zijn 470 medewerkers. Daarmee is Helan één van de grote actoren in de kinderopvang in Vlaanderen.
•    Helan Thuiszorg en Helan Kraamzorg bieden zorg thuis voor wie ziek, ouder of revaliderend is.
•    Ook Heyo, een fusie van Idee Kids en Kriebels en Kuren van OZ, behoort tot de Helan groep. Bij Heyo nemen jaarlijks zo’n 37.000 kinderen en jongeren, van overal in Vlaanderen, deel aan vakantiekampen met en zonder overnachting. Het kan daarvoor beroep doen op 3.500 monitoren.