Terugbetaling van een ziekenhuisopname

Werd je opgenomen in het ziekenhuis? Eens je de opnamefactuur ontvangen hebt, kan je de terugbetaling via je hospitalisatieverzekering aanvragen. We leggen je uit wat je hiervoor moet doen.

Hoe regel je de terugbetaling?

Betaal de ziekenhuisfacturen zelf tijdig.

Als je facturen in de bus krijgt, betaal je het bedrag eerst zelf. Je krijgt het geld later terug.

Download een recent terugbetalingsformulier. Vul het in, onderteken en voeg de opnamefactuur en eventuele andere bewijsstukken toe.

Breng een witte kleefzegel aan op de documenten die je niet digitaal indient, zodat we ze meteen kunnen identificeren.

  • Bezorg je documenten digitaal via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop).
  • Of deponeer ze in een Helan-brievenbus in je buurt.
  • Of stuur ze op per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.

Opgelet! Een getuigschrift van verstrekte hulp (papieren doktersbriefje) mag je ons niet digitaal bezorgen. We hebben het origineel nodig voor de terugbetaling van de wettelijke ziekteverzekering.

Wij regelen de terugbetaling van je hospitalisatiekosten. Via Mijn Helan vind je een handig overzicht van al je terugbetalingen.

Wanneer welke terugbetaling aanvragen?

Papieren doktersbriefjes

Bezorg ons alvast je papieren doktersbriefjes voor de terugbetaling via de wettelijke ziekteverzekering. Noteer ondertussen de verstrekte zorgen op het terugbetalingsformulier voor je hospitalisatieverzekering en dien het in zodra je de opnamefactuur hebt ontvangen.

Icon

Voorschotfactuur van het ziekenhuis

Je kan enkel de terugbetaling van je voorschotfactuur aanvragen. Wacht met je terugbetalingsaanvraag voor andere medische kosten tot je de opnamefactuur hebt ontvangen.

Icon

Facturen van voor- en nazorg

Bezorg ons alvast je facturen voor de terugbetaling via de wettelijke ziekteverzekering. Noteer ondertussen de verstrekte zorgen op het terugbetalingsformulier voor je hospitalisatieverzekering en dien het in zodra je de opnamefactuur hebt ontvangen.

Icon

Opnamefactuur van het ziekenhuis

Je kan de terugbetaling van al je medische kosten indienen.

Icon

Goed om te weten

Wacht je op een terugbetaling? Abonneer je op de betaalmelding in Mijn Helan. Je krijgt meteen een melding via sms of e-mail zodra een terugbetaling wordt gestort.

Naar Mijn Helan

Praktische vragen en antwoorden

Zit je met een specifieke vraag over de terugbetalingsaanvraag, de ziekenhuisfactuur of de kosten van voor- en nazorg? Hieronder vind je alvast onze antwoorden op de meest gestelde vragen!

Hospitalisatieverzekering

Helemaal gerust met Hospitalia

Lig niet wakker van hoge ziekenhuisfacturen. Onze hospitalisatieverzekeringen zorgen dat je goed beschermd bent. Kies de verzekering die bij je past uit onze 3 formules.

Ontdek onze hospitalisatieverzekeringen

Voordelen en terugbetalingen

Wie gezond en in balans wil blijven, verdient net dat tikkeltje meer. Daarom hebben wij een hele reeks extra voordelen en terugbetalingen voor jou.

Hospitalisatieverzekeringen

Geen zorgen om ziekenhuiskosten, want Hospitalia beschermt je voor, tijdens en na je opname. Kies de formule die bij je past uit onze 3 Hospitalia-verzekeringen.

Dentalia Plus

Bescherm je gezin tegen hoge tandzorgkosten. Krijg tot 1.250 euro terug per persoon per jaar voor tandverzorging, beugels, kronen, implantaten en meer.

Dienst Maatschappelijk Werk

Onafhankelijk leven met een beperking, optimaal helpen als mantelzorger: reken op onze Dienst maatschappelijk werk voor advies, bemiddeling of ondersteuning.

Vlaamse sociale bescherming

Elk jaar krijg je een uitnodiging om de zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming te betalen. Zo help je een zorgbudget te voorzien voor ouderen of mensen die extra zorg nodig hebben.