Ziekenfonds

Uitgebreide gezondheidsscan op basis van AI

Van je hartslag tot je ademhalingsfrequentie: het zijn belangrijke gezondheidsindicatoren die je best van tijd tot tijd meet. Helan Onafhankelijk ziekenfonds en de Gentse start-up IntelliProve slaan de handen in elkaar om dit proces te vereenvoudigen. IntelliProve's gezichtsscantechnologie maakt het namelijk mogelijk om binnen enkele seconden een nauwkeurige welzijnscheck uit te voeren op basis van artificiële intelligentie (AI). Vanaf midden april kunnen Helan-klanten de toepassing zelf uittesten.

De Gentse Health Tech start-up IntelliProve ontwikkelde in 2021 een gezichtsscantechnologie die binnen enkele seconden nauwkeurig de gezondheidsparameters van een gebruiker meet. Deze technologie stelt gebruikers in staat om op een snelle en contactloze manier zowel fysiologische als geestelijke parameters, waaronder hartslag, ademhalingsfrequentie en hartvariabiliteit, te bepalen met behulp van de camera van een smartphone, tablet of laptop.

Het enige wat je hoeft te doen, is twintig seconden lang in de camera kijken en de technologie doet de rest. Telkens wanneer het hart pompt, wordt er bloed door de bloedvaten van het gezicht gestuurd. Op basis van de kleurveranderingen in het gezicht voert de gezichtsscansoftware zijn metingen uit. Na de scan ontvang je, na beantwoorden van enkele vragen een uitgebreid welzijnsrapport, waarbij de resultaten vergeleken worden met wetenschappelijke referentiewaarden. De WelWijzer geeft je bovendien ook concrete tips om aan de slag te gaan met een gezondere levensstijl.
Focus op innovatie en gezonde levensstijl.

Joeri Tulkens CEO en medeoprichter van IntelliProve

We zijn verheugd dat een grote speler als Helan Onafhankelijk ziekenfonds ervoor kiest om samen te werken met een jong technologiebedrijf zoals IntelliProve. Dit bewijst dat Helan volop inzet op innovatie en digitalisering en openstaat voor nieuwe technologieën. Het is altijd ons doel geweest om digitale gezondheidszorg op een zo toegankelijk mogelijke manier beschikbaar te maken voor iedereen. We kijken ernaar uit om bij te dragen aan de dienstverlening van Helan door haar gebruikers objectieve inzichten te bieden over hun algemeen welzijn.

Kim Smets preventieverantwoordelijke bij Helan Onafhankelijk ziekenfonds

We willen nóg meer nadruk leggen op levensstijl en gezondheid. Om klanten aan te moedigen gezondere keuzes te maken, moeten we hen eerst meer inzicht geven hierover. Hier speelt IntelliProve een sleutelrol. Bij Helan willen we onszelf steeds uitdagen en innovatie omarmen, en daarom zijn we zo enthousiast over deze samenwerking. IntelliProve past perfect bij onze focus op eenvoud, persoonlijke aanpak en digitalisering.

Goede en betrouwbare gezondheidszorg is een belangrijke pijler voor Helan Onafhankelijk ziekenfonds en daarom gaat ze kwalitatieve partnerschappen aan om die boodschap te ondersteunen. Deze nieuwe samenwerking met IntelliProve is de derde speler in haar ecosysteem van gezondheidspartners uit. Het ziekenfonds werkt al samen met  FibriCheck, een app waarmee je je hartritme kan monitoren, en SkinVision, waarmee je snel en makkelijk moedervlekken kan controleren.  Deze gebruiksvriendelijke apps gebaseerd op medische kennis bouwen mee aan je welzijn en gezondheid.