Fit in je hoofd

Schijfruimte vol?

Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt? Of ken jij het geheim van een gezonde balans? Met onze online test #schijfruimtevol meet je snel je mentale veerkracht.

Zit jouw hoofd soms ook vol?

Zo herken je de alarmsignalen

Goed presteren op het werk, een bloeiend sociaal leven, een gedroomde moeder, vader, zoon of dochter zijn, een begrijpende en knappe partner, een toffe vriend of vriendin... We moeten en we willen zoveel vandaag.

Autosleutels in de koelkast

En zo gebeurt het: je zit in de wachtkamer bij de dokter terwijl je afspraak pas volgende maand is. Of je vindt je autosleutels niet, omdat ze naast de broccoli in de koelkast liggen... Of misschien voel je je wel constant moe en overbelast...

Herkenbaar? Dan zit jouw harde schijf misschien een beetje vol. Met #schijfruimtevol willen we jou bewust maken van je mentale toestand en je veerkracht. En je helpen om die te verbeteren, als je er even door zit.

Doe de test

Wordt het jou soms ook allemaal wat teveel? Herken je bepaalde alarmsignalen?

Doe hier de test en grijp op tijd in!

We geven je graag al enkele tips mee:

Ervaar je zelf dat het je soms allemaal teveel wordt en vertoon je symptomen van een burn-out, eventuele psychische problemen of oververmoeidheid?

Zorg voor jezelf aan de hand van volgende tips:

  • Maak meer tijd voor beweging en geef je lichamelijke & mentale gezondheid een boost
  • Vermijd voortdurende onderbreking en leg je smartphone aan de kant
  • Limiteer piekeren tot een vast ‘piekerkwartier’
  • Laat je idealen los, niet alles hoeft perfect te zijn
  • Plan tijd in voor jezelf en kom tot rust
  • Vraag op tijd naar hulp bij je omgeving of een professional
Iemand anders met zorgen? 

Maak je je zorgen om iemand in je omgeving die het moeilijk heeft? Hoe kun je het best helpen? Naast de acties die je zelf kan ondernemen, zijn er ook wel een aantal zaken die je liever niet doet. Lees hier alle do’s & don’ts.

Deel dit artikel

Verder lezen

Het is zover: het eerste examen

Voor studenten is het dezer dagen een stressvolle periode. Het kan dus goed zijn, dat vandaag de dag is aangebroken waarop je je eeste examen moet afleggen. Stress of geen stress, hoe pak je de dag best aan om jezelf niet onnodig meer stress te bezorgen?

Tips voor een goede relatie tussen pubers én ouders

De puberteit. Een periode gekenmerkt door heel wat onzekerheden, en communicatieproblemen tussen kinderen en hun ouders. We gingen ten rade bij psychologe Maruschka en Cedric van de Helan Luisterlijn.

De Corona-pandemie: hoe kunnen we op een gezonde manier omgaan met het nieuws?

Heftig wereldnieuws zoals de verontrustende coronacrisis kan zorgen voor sterke emoties, zoals angst, paniek, wantrouwen en boosheid. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op kritisch omgaan met nieuws. Hoe doe je dit als er om het uur een update is, die wel eens van levensbelang zou kunnen zijn voor jezelf, je familie, vrienden tot zelfs je buren?

Waar naartoe voor psychologische hulp?

Gaat het wat minder met je en heb je het gevoel dat je hulp nodig hebt? Of heeft iemand in je omgeving hulp nodig? Onder meer bij de Helan Luisterlijn kun je terecht voor psychologische hulp en vragen over je welzijn. Lees waar je verder nog hulp vindt bij psychische problemen.