Votre navigateur n'est pas supporté par notre site. Merci de bien vouloir faire une mise à jour de la version actuelle de votre navigateur.
Shauni & Marthe
Coachs pédagogiques pour les Crèches Helan
Un enfant qui mord est préoccupant. Apprendre que votre enfant a été mordu ou a mordu un autre enfant n'est jamais agréable et peut susciter diverses émotions. Le comportement de morsure demande un certain investissement, il n'y a pas de solution rapide. Vous pouvez cependant fixer des limites, explorer ensemble et accompagner votre enfant. Marthe, coach pédagogique, explique comment cela est géré dans les Crèches Helan.
Peuters en kleuters worden wel eens overweldigd door heftige emoties. Ze uiten dit soms met bijten, roepen, schoppen, huilen … dit hoort bij hun ontwikkeling en is dus helemaal normaal. Al wil dat niet zeggen dat je bijten zomaar moet laten gebeuren.
Een kind dat bijt, wil zichzelf uitdrukken. Er zit altijd een behoefte en een emotie achter dit gedrag. Je kan je kind helpen bij het reguleren van emoties en de signalen herkennen van een onvervulde behoefte. Wanneer je ingrijpt voordat de situatie escaleert, kan je bijtincidenten voorkomen. Helaas lukt dat niet altijd.
Er zijn verschillende redenen waarom peuters bijten:
Shauni: “Bijtgedrag komt heel vaak voor bij peuters (en soms bij kleuters). Het is een deel van de ontwikkeling, een overgangsfase. Ze hebben de taal nog niet om alles wat ze denken en voelen te kunnen uiten.
Daarnaast hebben kinderen hun impulsen nog niet onder controle en dan zorgt bijten voor een snelle reactie. Ze bijten niet om de ander bewust pijn te doen. Ze snappen niet dat ze andere kinderen pijn doen wanneer ze bijten. Alleen ervaren wij dit problematisch omdat de gevolgen ervan groot zijn. Dit vinden we heftig.”
Een vraag die op ieders lippen brandt wanneer het gaat over bijtgedrag, is hoe je nu eigenlijk het best reageert. Er is geen pasklaar antwoord, noch een magische oplossing.
Wat we in de kinderopvang doen, is om altijd allebei de kinderen te betrekken in dit proces, zowel het kind dat gebeten is als het kind dat gebeten heeft.
Zorg voor een duidelijke structuur en routines:
Shauni: "Probeer rustig te blijven. Het kind dat gebeten werd verzorg je eerst en troost je. Benoem de emotie van het kind en laat de emotie ook zeker toe. Bij het kind dat gebeten heeft, begrens je het gedrag én benoem je vooral de emotie die je ziet of zag gebeuren."
Geef woorden en gehoor aan het kind, bv.:
Zo reageer je beter niet:
Soms moet eerst de emotie er zijn, om dan aan te geven dat bijten niet kan.
Probeer te achterhalen waarom het kind bijt. Is er verveling of net teveel speelgoed? Bijten kinderen om contact te zoeken, dan waak je hierover: kusje geven is zonder tanden.
Leer kinderen vaardigheden zoals ‘stop’ zeggen, maak andere kinderen hier attent op: er is stop gezegd, dan moet je dit ook respecteren.
Geef iets anders om op te bijten, hou toezicht om het bijten te voorkomen. Blijf het kind echter liefdevol benaderen terwijl je een grens stelt want het gedrag keur je niet goed.
Help je kind om emoties op een andere manier te uiten:
Benoem de emoties die je ziet bij het kind dat gebeten heeft. Zeg bv. "Ik zie dat je boos bent. Dat mag je zijn maar je mag niet bijten." Of "Ik zie dat je erg verdrietig bent. Je mag het lastig hebben maar je mag niet bijten. Dat doet pijn."
Marthe: "Onbewust geven we kinderen heel snel een label. Van zodra het label plakt gaat hij/zij zich hier meer naar gedragen. Waarom zou je stoppen met bijten als ze jou toch aanspreken met: ‘den bijter’? Blijf daarom consequent spreken over een kind dat bijt en kijk goed naar de situaties waarin het kind bijt. Zo krijg je zicht op vaardigheden die het kind nog mist."
Bij Helan Kinderopvang volgen we de pedagogische waarde 'Ik ontdek liefdevol wat mag en niet mag'. We gaan er altijd vanuit dat kinderen dingen doen met de beste intenties en dat wij er zijn om hen te helpen groeien, reguleren, liefdevol begrenzen en het ontdekken van de wereld. Samen en in verbinding.
Abigail, teamleader bij Helan Kinderopvang, geeft je tips voor wanneer je kleine telg zich nog eens van zijn of haar beste kant laat zien.
Partagez cet article
Lire la suite
PlayStation, Xbox, Nintendo, …, les jeux vidéo sont 'tendance', 'cool', 'méga', 'le top', 'addictifs'. Mais quand s'agit-il vraiment d'une dépendance aux jeux vidéo? Quelles sont les conséquences pour votre ado? Et comment faire en sorte que cette activité reste saine?
Les enfants et les adolescents peu sûrs d’eux sont davantage portés au perfectionnisme. Ils placent la barre haut et sont souvent très sensibles à la critique, ont peur d’être jugés et se comparent beaucoup aux autres.
Een kind dat slecht slaapt is vaak futloos of juist prikkelbaar en druk. Bovendien kunnen slaapproblemen ervoor zorgen dat je kind leer-, concentratie- en/of gedragsstoornissen ontwikkelt.
La peur de l’échec est un frein à l’épanouissement de sa confiance en soi. Elle mine un enfant à des moments où il pense être tenu de réaliser de bonnes performances, par exemple quand il fait ses devoirs, dans ses relations sociales, dans une activité sportive...