Gezonde voeding

Gezonde voeding is niet alleen belangrijk voor je lichaam, maar ook voor je hoofd! Maar wat is gezonde voeding? En hoe eet je lekker en gezond? 

Waar te beginnen?

De Hoge Gezondheidsraad heeft Food Based Dietary Guidelines (FBDG’s) ontwikkeld voor gezonde volwassenen. Deze voedingsaanbevelingen focussen op 5 voedingsprioriteiten die het meeste gezondheidswinst opleveren.

Uit die nieuwe voedingsaanbevelingen blijkt dat de belangrijkste risicofactoren van ziekte en sterfte vooral samenhangen met wat we te weinig eten: volle granen, fruit, groenten, peulvruchten, noten, zaden, melk of melkproducten en vis.

Het is niet nodig om exotische superfoods of andere voedingshypes te volgen. We moeten vooral teruggrijpen naar vertrouwde basisproducten, die we ook terugvinden in de voedingsdriehoek en die elk, in de juiste verhouding en hoeveelheid, bijdragen tot een gezonde, gevarieerde en smakelijke voeding. 

Zo vertaal je ze naar jouw bord: 

5 voedingsprioriteiten

Produits céréaliers complets

Visez au moins 125 g de produits céréaliers complets par jour

Icon

Fruits et légumes

Visez 250 g de fruits et 300 g de légumes par jour

Icon

Légumineuses

Mangez des légumineuses au moins 1 fois par semaine

Icon

Noix

Mangez une poignée de noix (15-25 g) par jour

Icon

Limitez le sel

Limitez le sel en cuisine et ne salez pas à table

Icon

Helan hacks van voedingsexperte Daphne Lai

Enkele kleine acties die je op weg helpen:

  • Maak een weekmenu: goed begonnen is half gewonnen! Zo heb je zeker alles in huis om gezond van start te gaan. En zo kan je in 1 oogopslag ook kritisch naar je eigen menu kijken. Hier vind je alvast een handige template.
     
  • Begin klein en beloon jezelf: zie het niet te groots en begin met dat wat je haalbaar lijkt om op korte termijn toe te passen. Elke kleine stap is er eentje in de goede richting. Een kleine beloning voor al wat je reeds gedaan hebt werkt ook motiverend. 
     
  • Neem voldoende maal’tijd’ voordat je zou bijnemen: het duurt 20 minuten vooraleer je een voldaan gevoel ervaart. Traag eten heeft dus zijn voordelen. 
     
  • Durf iets te laten liggen op je bord: vaak hebben we het idee dat we alles moeten opeten. Durf hiervan loskomen. Genoeg is genoeg.
     
  • Denk niet ‘mag niet’, maar ‘ik kies bewust voor beter’: als je aan iets denkt dat niet mag, komt vaak je interne rebel naar boven en wil je het net nog liever. Je verdient beter dan alle rotzooi is een constructievere gedachte. 

Het belang van gezonde voeding

Onjuist voedings- of dieetadvies kan schadelijk zijn voor je gezondheid. De gemiddelde Belg eet en drinkt niet evenwichtig en hierdoor zijn ook in België voedingsgerelateerde chronische ziekten aan een opmars bezig: 

  • Maar liefst 49,3% van de Belgen tussen de 3 en 64 jaar heeft een te hoge Body Mass Index. Al zegt dat cijfer niet alles over je gezondheid. Lees meer over een gezonde levensstijl volgens Eetexpert.
     
  • 1 op de 10 volwassenen lijdt aan diabetes. En 1 op 3 weet het nog niet.
     
  • Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 Belgische ouderen ondervoed is en dat ondervoeding een van de meest voorkomende doodsoorzaken is bij 65-plussers. 


Drink jij genoeg water?

Algemeen genomen drink je als volwassene best 1,5 liter water per dag. Bepaalde omstandigheden zoals warm weer of een inspanning zorgen ervoor dat je iets meer moet drinken.

Vind je het een hele opgave om aan je dagelijkse hoeveelheid water te komen? We geven je enkele tips

Gezonder leven dankzij gezonde voeding?

Ontvang je e-book boordevol tips!

Lees het e-book

Voedingssupplementen: wondermiddeltjes of niet?

Je vindt ze in de apotheek zonder voorschrift, in de supermarkt en op het internet: multivitamines, mineralen, kruiden en antioxidanten. Maar hebben we al die voedingssupplementen wel nodig?

Lees het artikel

Je kan ongezond eten niet zomaar compenseren met voedingssupplementen. Gezonde voeding is meer dan die bepaalde stoffen.

De voedings-driehoek

Dat water en groenten gezond zijn, weten we allemaal. En toch is een gezond eetpatroon niet altijd even makkelijk.

Gezond Leven ontwikkelde daarom de voedingsdriehoek. Deze geeft duidelijk weer welke voedselsoorten belangrijk zijn en welke je beter niet te veel eet.

Meer over de voedingsdriehoek

Gaat het goed of kan het beter?

Eet je evenwichtig? Beweeg je elke dag? Slaap je voldoende? Sta je mentaal sterk in je schoenen? 

Doe de test en krijg een duidelijk beeld van je gezondheid. Krijg haalbare verbeterdoelen en tips die goesting geven om ermee aan de slag te gaan. Beloofd.

Doe de test

Smaakt naar meer?

Smul jij van de voedingshypes?

Ben jij nog mee? En werken ze echt of is het flauwekul?

Een gezond gewicht: meer dan je BMI

Ben je enkel gezond met een 'goed' BMI?

Wat is dat toch met die cholesterol?

Is cholesterol nu goed of slecht?

Wat is suiker?

#mindersuiker

We houden allemaal wel eens van een lekkere maaltijd, maar die is niet altijd even gezond. We eten met z’n allen te veel suiker. Maar hoeveel suiker is oké? En hoe minder je met suiker? 

Eet jij teveel suiker?

Zo eet je makelijk minder suiker

  • Voeg zo weinig mogelijk suiker toe
  • Lees de voedingsetiketten 
  • Drink bij voorkeur ongezoete dranken
  • Eet bij elk van de drie hoofdmaaltijden vezelrijke producten
  • Zorg dat je ontbijt stevig genoeg is
  • Eet bij voorkeur volkorengranen
  • Leer het verschil te herkennen tussen trek en honger

Meer tips

Ben jij een gezonde eter?

Zijn jouw voedingsgewoontes gezond? Hoe ziet jouw gezondheidsprofiel eruit?

Doe de test

Emo-eten

Help! Ik kan het niet laten

Dat kommetje chips ’s avonds in de zetel, een lichaam dat schreeuwt om chocolade en wat is een kopje koffie zonder koekjes …?

Die sterke drang kent bijna iedereen. Maar hoe zeg je nee tegen al dat lekkers?

Herbekijk gratis

Helan-voordelen

Bij Helan vinden we jouw gezondheid belangrijk. Daarom hebben we heel wat voordelen die je gezondheid op allerlei manieren ondersteunen.

En er is meer. Ook een tripje naar de wellness kan je lichaam en geest eens goed doen.

Ontdek alle Helan-voordelen