Gezonde voeding

Gezonde voeding is niet alleen belangrijk voor je lichaam, maar ook voor je hoofd! Maar wat is gezonde voeding? En hoe eet je lekker en gezond? En gaat een  gevarieerde en evenwichtige maaltijd samen met een milieuverantwoorde maaltijd? We geven je duidelijk advies en tips om zelf lekker mee aan de slag te gaan.

Waar te beginnen?

De Hoge Gezondheidsraad heeft Food Based Dietary Guidelines (FBDG’s) ontwikkeld voor gezonde volwassenen. Deze voedingsaanbevelingen focussen op 5 voedingsprioriteiten die het meeste gezondheidswinst opleveren.

Uit die nieuwe voedingsaanbevelingen blijkt dat de belangrijkste risicofactoren van ziekte en sterfte vooral samenhangen met wat we te weinig eten: volle granen, fruit, groenten, peulvruchten, noten, zaden, melk of melkproducten en vis.

Het is niet nodig om exotische superfoods of andere voedingshypes te volgen. We moeten vooral teruggrijpen naar vertrouwde basisproducten, die we ook terugvinden in de voedingsdriehoek en die elk, in de juiste verhouding en hoeveelheid, bijdragen tot een gezonde, gevarieerde en smakelijke voeding. 

Zo vertaal jij ze naar jouw bord: 

5 voedingsprioriteiten

Volkoren graanproducten

Ga voor minstens 125g volkoren graanproducten per dag

Icon

Groenten en fruit

Ga voor 250g fruit en minstens 300g groenten per dag

Icon

Peulvruchten

Eet 1 keer per week peulvruchten

Icon

Noten

Ga voor 1 handje (15-25 g) noten per dag

Icon

Beperk zout tot een minimum

Beperk het zoutgebruik in de keuken en voeg zelf geen extra zout toe aan tafel

Icon

Helan hacks van voedingsexperte Daphne Lai

Enkele kleine acties die je op weg helpen:

  • Maak een weekmenu: goed begonnen is half gewonnen! Zo heb je zeker alles in huis om gezond van start te gaan. 
    En zo kan je in 1 oogopslag ook kritisch naar je eigen menu kijken. 
  • Begin klein en beloon jezelf: zie het niet te groots en begin met dat wat je haalbaar lijkt om op korte termijn toe te passen. Elke kleine stap is er eentje in de goede richting. Een kleine beloning voor al wat je reeds gedaan hebt werkt ook motiverend. 
  • Neem voldoende maal’tijd’ vooraleer je zou bijnemen: het duurt 20 minuten vooraleer je een voldaan gevoel ervaart. Traag eten heeft dus zijn voordelen. 
  • Durf iets te laten liggen op je bord: vaak hebben we het idee dat we alles moeten opeten. Durf hiervan loskomen. Het scheelt je een hoop gedoe/moeite om je gezondheid weer op de rails te krijgen.  
  • Denk niet ‘mag niet’, maar ‘ik kies bewust voor beter’: als je aan iets denkt dat niet mag, komt vaak je interne rebel naar boven en wil je het net nog liever. Je verdient beter dan alle rotzooi is een constructievere gedachte. 
     

Het belang van gezonde voeding

Onjuist voedings- of dieetadvies kan schadelijk zijn voor je gezondheid. De gemiddelde Belg eet en drinkt niet evenwichtig en hierdoor zijn ook in België voedingsgerelateerde chronische ziekten aan een opmars bezig: 

  • Maar liefst 49,3% van de Belgen tussen de 3 en 64 jaar heeft een te hoge Body Mass Index. Al zegt dat cijfer niet alles over je gezondheid. Lees meer over een gezonde levensstijl volgens Eetexpert.
     
  • 1 op de 10 volwassenen lijdt aan diabetes. En 1 op 3 weet het nog niet.
     
  • Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 Belgische ouderen ondervoed is en dat ondervoeding een van de meest voorkomende doodsoorzaken is bij 65-plussers. 


Drink jij genoeg water?

Algemeen genomen drink je als volwassene best 1,5 liter water per dag. Bepaalde omstandigheden zoals warm weer of een inspanning zorgen ervoor dat je iets meer moet drinken.

Vind je het een hele opgave om aan je dagelijkse hoeveelheid water te komen? We geven je enkele tips

Gezonder leven dankzij gezonde voeding?

Ontvang je e-book boordevol tips!

Download ons e-book

Voedingssupplementen: wondermiddeltjes of niet?

Je vindt ze in de apotheek zonder voorschrift, in de supermarkt en op het internet: multivitamines, mineralen, kruiden en antioxidanten. Maar hebben we al die voedingssupplementen wel nodig?

Lees het artikel

Je kan ongezond eten niet zomaar compenseren met voedingssupplementen. Gezonde voeding is meer dan die bepaalde stoffen.

Wat is suiker?

#mindersuiker

We houden allemaal wel eens van een lekkere maaltijd, maar die is niet altijd even gezond. We eten met z’n allen te veel suiker. Maar hoeveel suiker is oké? En hoe minder je met suiker? Hier vind je enkele tips!

Zo eet je makelijk minder suiker

  • Voeg zo weinig mogelijk suiker toe
  • Lees de voedingsetiketten 
  • Drink bij voorkeur ongezoete dranken
  • Eet bij elk van de drie hoofdmaaltijden vezelrijke producten
  • Zorg dat je ontbijt stevig genoeg is
  • Eet bij voorkeur volkorengranen
  • Leer het verschil te herkennen tussen trek en honger

Meer tips

Ben jij een gezonde eter?

Eet jij te veel suiker? Zijn jouw voedingsgewoontes gezond?

Doe de test

Helan-voordelen

Wil je je gezondheid aanpakken? Helan helpt je een handje!

Diëtiek

Wil je graag nog dieper inzoomen op je voedingspatroon samen met de hulp van een professional? Neem je eetpatroon dan onder de loop samen met een diëtist(e) of arts-voedingsdeskundige en geniet een terugbetaling van 25 euro per kalenderjaar.  

We geven je graag een overzicht van alle erkende diëtisten in je regio.  

Meer over dit voordeel
 

Leefstijladvies

Ga je liever naar een erkende gezondheidscoach of de WeightWatchers (WW)? Ook dat kan. Via Helan krijg je 25 euro per kalenderjaar terug.
 

Meer over dit voordeel

Diabetes

Loop je een risico op diabetes? Of heb je de ziekte? Een goede preventie en behandeling houden de gevolgen onder controle. Krijg 60 euro per kalenderjaar terug voor preventieve onderzoeken en koop diabetesmateriaal bij Helan Zorgwinkel met 30% korting.

Meer over dit voordeel

Smaakt naar meer?

Hypes voeding
Blog

Smul jij van de hypes?

Eten zoals de oermensen. Alle koolhydraten schrappen. Geen dag zonder gojibessen. Ben jij nog mee met de hypes in voedingsland? En werken ze echt of is het flauwekul?

Blog

Wat is dat toch met die cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof die onmisbaar is als bouwstof voor heel wat lichaamscellen en hormonen. Je lever maakt zelf cholesterol aan, de rest krijg je binnen via je voeding. In wat volgt lees je meer over cholesterol. Wanneer is je cholesterol te hoog? Wat zijn de symptomen van een hoge cholesterol? Hoe verlaag je je cholesterol?

Blog

Minder zout kan

Te veel zout eten kan een oorzaak zijn van een te hoge bloeddruk. Daarbij is het een risicofactor voor osteoporose, maagkanker en hart- en vaatziekten. In wat volgt lees je hoe je kunt minderen met de hoeveelheid zout die je dagelijks inneemt.

gezond-gewicht
Blog

Een gezond gewicht. Meer dan je BMI.

Het BMI, of de Body Mass Index, was lange tijd hét criterium om na te gaan of je gezond bent of niet. Maar een gezond gewicht zit in zoveel meer factoren dan alleen je BMI.

Neem een kijkje tussen de gratis webinars

Webinar over emo-eten

Help! Ik kan het niet laten

In dit webinar legt Trees Peersman uit op welke manier je jouw snoepgedrag blijvend onder controle krijgt.

Webinar de kracht van slapen

De kracht van slapen

In dit webinar van Dr. Inge Declercq krijg je een massa inzichten over kwaliteitsvol slapen, stress-verminderen en over gezond leven.