Bewegen

Beweeg op het werk

Dagelijks tijd maken voor je werk, je kinderen, je familie, je partner en je hobby’s zorgt ervoor dat je weinig tijd over hebt om te bewegen. Gebruik deze tips, ze helpen je een eind op weg om bewegen te combineren met de drukte van je werkdag.

Tips 

  • Beperk lange periodes zonder beweging, zoals computeren.
     
  • Las gezonde rustpauzes in en sta even recht of loop wat rond.
     
  • Haal wat te drinken voor jou en je collega.
     
  • Neem de trap. Als een trede 18 centimeter is, een verdieping 20 trappen telt en je vier keer per dag naar het vierde verdiep gaat, dan beklim je eigenlijk drie keer per jaar de Mont Blanc!
     
  • Maak een wandeling tijdens je middagpauze. Nadien smaakt je lunch nog beter.
     
  • Met je gsm kun je ook rondwandelen terwijl je belt.
     
  • Zet je printer ver genoeg van je bureau, zodat je verplicht bent om op te staan.
     
  • Ga naar een collega in plaats van hem/haar een mailtje te sturen.
     
  • Fiets naar het werk. Trouwens, als je met de fiets gaat werken, heb je misschien wel recht op een fietsvergoeding!

Oefeningen

Oefening 1

  1. Beginpositie: Zittend (mag op een stoel), met een rechte rug en ontspannen schouders.
     
  2. Oefening: Hef je schouders en breng ze richting je oren.
     
  3. Eindpositie: Laat je schouders terug zakken en ontspan ze.

Oefening 2

  1. Beginpositie: Strek één arm voorwaarts voor je uit.
     
  2. Oefening: Neem met de andere hand de hand van de uitgestrekte arm vast en stretch de arm op die manier dat de vingertoppen naar beneden wijzen. Hou dit een achttal tellen aan.
     
  3. Eindpositie: Ontspan en stretch de andere arm.

Oefening 3

  1. Beginpositie: Zittend (mag op een stoel), met een rechte rug en ontspannen houding.
     
  2. Oefening: Breng één elleboog achter het hoofd en leg je handpalm in het midden van de rug. Stretch je arm door met de andere hand de elleboog nog iets meer naar de andere zijde te brengen.
     
  3. Eindpositie: Laat de armen terug zakken en ontspan.

TIP ! Weet dat Helan je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In ons e-book kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

Gezonder leven dankzij voldoende beweging

Lees er alles over in ons handig e-book

Download ons e-book

Deel dit artikel

Tags
Bewegen

Verder lezen

bewegingsdriehoek

Ken jij de bewegingsdriehoek al?

Het Vlaams Instituut Gezond Leven helpt ons al jaren om gezonder te worden en te blijven. Van voedingsadvies tot een leidraad om je geluksgevoel te vergroten, Gezond Leven presenteert haar informatie altijd op dezelfde herkenbare en toegankelijke manier: in een driehoek. En dat doet ze nu opnieuw, met de bewegingsdriehoek.

beweegadvies baby

Beweegadvies voor je baby

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je baby meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van gezonde gewoonten.

Beweegadvies peuter

Beweegadvies voor je peuter en kleuter

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je peuter of kleuter meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van zijn gezonde beweeggewoonte.

Beweegadvies kinderen

Beweegadvies voor je kinderen en tieners

Voldoende bewegen is gezond, en des te meer voor kinderen en tieners die volop groeien. Van sterke botten tot betere resultaten op school, er zijn redenen in overvloed om je kinderen uit de zetel te jagen. Bovendien kunnen bepaalde (team)sporten ook andere belangrijke vaardigheden helpen ontwikkelen. Denk maar aan motivatie, discipline en samenwerken!