Mentale gezondheid

Zoals de gekende spreuk het al zegt: De gezondheid van 't kopke is zeker zo belangrijk als de gezondheid van hetgeen eronder zit. Maar wat betekent mentale gezondheid precies? En hoe kan je jouw mentale gezondheid verbeteren? En is het ook oké om je niet oké te voelen? Wij nemen jouw mentale gezondheid serieus en bundelen op deze pagina advies, tips en mogelijke hulplijnen.

Wat is mentale gezondheid?

Bij het woord gezondheid, denk je waarschijnlijk vaak aan je fysieke gezondheid: je bent niet ziek, je eet gezond en beweegt voldoende.

Maar je mentale gezondheid is minstens even belangrijk. Misschien zelfs nog belangrijker. Jouw mentale gezondheid slaat op alles wat in je hoofd zit: je gedachten, emoties en sociale relaties. Je zou kunnen stellen dat je mentaal gezond bent als je gelukkig bent, geen negatieve gedachten ervaart, tevreden bent met je sociale relaties en niet te veel aan je hoofd hebt.

Dat allemaal bekomen, is niet altijd even makkelijk. Gelukkig kan je er wel aan werken.

Heb jij te veel aan je hoofd?

Hoe ga jij om met stress, verandering, en andere mentale uitdagingen?

Doe de test

Gelukkig zijn, welke domeinen helpen je daarbij?

Je goed omringd voelen

Verwijst naar het gevoel dat je warme en vertrouwelijke relaties hebt met de mensen om je heen. Je voelt je oprecht betrokken bij die mensen. Je weet dat je op hen kan rekenen wanneer nodig en dat jij hen ook steunt als zij jou nodig hebben.

Je goed voelen

Gaat over je ‘emotioneel’ goed in je vel voelen.

  • Je ervaart positieve gevoelens: plezier beleven, interesse hebben in het leven, energie hebben om dingen aan te pakken.
  • Maar het gaat ook over een veel ruimer gevoel van levenstevredenheid: je ervaart innerlijke rust, je hebt het gevoel dat je wensen en behoeften grotendeels vervuld worden.
  • Ook minder positieve gevoelens hebben hier een plaats: ze kunnen en mogen er zijn.

Jezelf kunnen zijn

Hier gaat het erom dat je jezelf aanvaard en een positieve houding aanneemt over jezelf. Ook in relaties met anderen. Je kent jezelf (Wie ben ik? Waar ben ik trots op?).

Vanuit die aanvaarding kan je gemakkelijker een richting kiezen in het leven (Wat wil ik? Wat is mijn doel? Wat maakt mijn leven waardevol?). Je volgt min of meer je eigen weg, zonder dat je je laat leiden door sociale druk. Je hebt controle over je gedachten en gedrag. Dat laat je toe om open te staan voor nieuwe ervaringen.

Balans

Onder de driehoek zie je een oranje bol. Die bol kan je uit balans brengen. Dat is niet erg: je moet en kan je niet altijd gelukkig voelen. Soms is de bol groter, soms is hij heel klein. Weet dat de bol er is en stoor je er niet aan. Er is altijd wel iets dat je uit balans brengt. En dat is oké.

Helan hacks van onze gezondheidsexperten

Enkele kleine acties die je op weg helpen:

  • Maak een lunchwandeling: onderzoeken liegen er niet om, wandelen laat je creatiever denken! Door een betere doorbloeding van de hersenen ben je creatiever dan wanneer je zit. Daarbij tonen ze aan dat na 20 minuten in de natuur je cortisol spiegel (stresshormoon) daalt. Met een dagelijkse portie natuur verklein je dus de kans op depressie. 
  • Plan je dag: plannen ordent je gedachten waardoor je je beter kan focussen op wat je doet. Je krijgt ook meer gedaan in dezelfde tijd. Aan het einde van de dag voel je je voldaan en ontspannen. 
  • Hartcoherentie/mindfulness: een ademhalings- of mindfulness oefening kan je helpen tot rust brengen in een stressvolle situatie. Zet je enkele minuten op een rustige plek en breng je aandacht bij je ademhaling. Adem zachtjes in en uit door je neus. Probeer daarbij door je buik te ademhalen. Een goede richtlijn: adem gedurende 3 à 4 seconden in en gedurende 5 à 6 seconden uit. Zo activeer je lichamelijke processen die je weer tot rust kunnen brengen. Lees meer over hartcoherentie.
  • Slaap: Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Onderzoek toont aan dat je je beter voelt, minder snel stress en spanning ervaart en creatiever met problemen kan omgaan als je 7 à 8 uur slaapt per dag. Dat wil misschien wel zeggen dat je langer in bed moet liggen om aan 7 à 8 uur slaap te geraken, zeker als je een tijdje wakker ligt in bed of 's nachts wel eens wakker wordt. 

Je mentale gezondheid verbeteren

Jouw mentale gezondheid bestaat uit heel wat verschillende zaken. Zo ervaar je misschien mentale onrust of stress. Of heb je te kampen met een burn-out. Een slaapprobleem veroorzaakt ook heel wat mentale ongezondheid. Voor sommige zaken heb je hulp nodig, maar je kan ook zelf heel wat doen. Maar de basis om je mentale gezondheid te verbeteren start hier:

Leer jezelf graag zien

Jezelf graag zien, ookwel zelfliefde genoemd, is belangrijker dan je denkt. Want als je jezelf graag ziet en aanvaard zoals je bent, gaat je mentale gezondheid vanzelf mee. Je eigenwaarde of zelfbeeld beïnvloedt namelijk je mentale gezondheid. 

Door jezelf graag te zien, ben je beter gewapend tegen tegenslagen. Je stelt je eigen grenzen en kan 'nee' zeggen wanneer het voor jou teveel wordt. Door wat minder streng voor jezelf te zijn, kan je ook beter loslaten en leer je om tevreden te zijn met jezelf en je prestaties.

Meer weten?

Start nu met #14dagen zelfliefde

Mentale welzijn van kinderen en jongeren

Heeft je kindje het soms moeilijk? Voelt je tiener zich niet goed in zijn of haar vel? Niet alleen volwassenen lijden onder psychische problemen, ook kinderen hebben er last van. 

Stress en faalangst bij kinderen en jongeren

Tijdens de pubertijd krijgen jongeren vaak last van stress: door de activiteiten die ze doen, door het uiterlijk, de druk van sociale media. Deze symptomen kunnen wijzen op stress:

  • Vermoeidheid, maar niet kunnen slapen
  • Woedeaanvallen
  • Eetstoornis
  • Extreem perfectionistisch gedrag

Maar ook jongere kindjes kunnen symptomen van stress of zelfs faalangst krijgen. Faalangst brengt heel wat angstige gedachten met zich mee. Kindjes ervaren faalangst in situaties waarin ze geloven te moeten presteren: school, vriendschap, sport, ... 

Wat kan je als ouder doen?

Als je kindje psychisch kwetsbaar is, heeft het extra zorg nodig. Geef je zoon of dochter de tijd en ruimte om zichzelf te ontwikkelen, maar aarzel niet om ook professionele hulp te zoeken. 

We bundelden alvast heel wat informatie in een e-book om je wegwijs te maken. 

  • Daarom is praten over gevoelens belangrijk
  • Hoe herken je een depressie bij je kind?
  • Wat is faalangst nu precies en hoe kan jij helpen
  • Hoe kan jij je kind kan helpen bij moeilijke periodes
  • Terugbetalingen voor therapie bij kinderen

Download het e-book

Waar kan je terecht met psychische problemen?

Bovenstaande tips helpen helaas niet bij alles. Soms heb je echt psychologische hulp nodig. Zoals van een psycholoog of je huisarts. Is dat een drempel voor je? Probeer dan eens een anoniemere manier zoals de Helan Luisterlijn.

Op onze blog lijsten we heel wat verschillende hulplijnen voor je op. Zowel voor volwassenen als jongeren.

Welke soorten psychotherapie bestaan er?

Voel je je angstig? Depressief? Opgebrand? Zit je met emoties waar je met iemand over wil praten? Dan is het misschien interessant om een erkend klinisch psycholoog of psychotherapeut te contacteren. Maar welke vormen van psychotherapie zijn er?

Er zijn vijf therapievormen:

  • cognitieve gedragstherapie
  • relatie- en gezinstherapie
  • psychoanalytische therapie
  • cliëntgerichte therapie
  • integratieve therapie

De ene therapievorm is niet beter dan de andere. Ze hebben gewoon elk een eigen invalshoek. Maar om te weten te komen welke therapie en begeleidingsstijl bij je past, moet je natuurlijk weten wat nu juist de invalshoeken zijn van elke therapievorm.

Lees meer over de verschillende soorten

 

Wat is het verschil tussen een psycholoog en een psychiater?

Beiden helpen je als je nood hebt aan geestelijke of emotionele begeleiding. Maar er is wel degelijk een verschil.

Lees verder

Helan-voordelen

Bij Helan vinden we jouw mentale gezondheid belangrijk. Daarom hebben we heel wat voordelen die jou en je mentale gezondheid ondersteunen.

En er is meer. Ook een tripje naar de wellness kan je mentaal welzijn goed doen.

Ontdek alle Helan-voordelen

Helan ondersteunt jouw mentale gezondheid

Helan Luisterlijn

Een duwtje in de rug nodig voor meer zelfliefde? Reken op gratis psychologische ondersteuning met de Helan Luisterlijn.

Icon

Gratis webinars over gezondheid en zelfzorg

Een nieuwe uitdaging aangaan of investeren in je mentale welzijn? Helan helpt je op weg!

Icon

Psychotherapie tot 120 euro

Laat je ondersteunen door een psycholoog en krijg jaarlijks tot 120 euro terugbetaald.

Icon

100 euro voor slaaptherapie

Elke 5 jaar een tegemoetkoming tot 100 euro voor slaaptherapie in een erkend centrum.

Icon

Tot 100 euro voor sport en bewegen

Krijg jaarlijks een beweegbonus tot 100 euro met onder meer lidgeld sportclub, sportevents en sportonderzoeken.

Icon

Korting op een mindfulnesstraining

Pak je stress en slapeloosheid aan met mindfulness. Een mindfulnesstraining kan je helpen om heel wat problemen aan te pakken.

Icon
Mentale problemen

Webinar: Mentale problemen bij je dierbare, hoe ga je ermee om?

Heeft iemand in jouw dichte omgeving te maken met een psychische kwetsbaarheid zoals een depressie of burnout? Dan kan ook jouw leven hierdoor sterk beïnvloed worden. Leer in dit webinar hoe je hiermee kan omgaan.

 

Kom meer te weten over het onstaan van de psychische kwetsbaarheid en hoe je voor jezelf kanblijven zorgen in uitdagende periodes.

Herbekijk gratis

Meer lezen?

Blog

Wat is perfectionisme en hoe pak je het aan?

Wat is perfectionisme nu eigenlijk? En kan je er iets aan doen? We vroegen het aan Julie Denis, psycholoog bij Helan Luisterlijn.

zelfliefde

Welzijn begint bij jezelf graag zien

Jezelf graag zien, of mild zijn voor je lichaam én je geest, kan wonderen doen voor je welzijn. Begin er vandaag nog aan met onze tips.

Rouw en verlies begrijpen aan de hand van vijf beelden
Blog

Omgaan met verlies aan de hand van vijf beelden

Wat hebben het overlijden van een dierbare, een relatiebreuk, onverwacht ontslag of een ongeneeslijke diagnose met elkaar gemeen? Ze houden allemaal een vorm van verlies in. Lees hier meer.

vrouw
Blog

Wat is hartcoherentie?

Met hartcoherentie wordt het regelmatige interval tussen je hartslagen bedoeld. Dat je hart soms wat sneller of trager klopt, is normaal. Maar grote pieken en dalen kunnen wijzen op heftige emoties, zoals angst en stress. Ook je ademhaling speelt een rol. Als je inademt versnelt je hartslag, als je uitademt vertraagt die. Met je ademhaling kan je je hartritme beïnvloeden en meer coherent maken.

Neem een kijkje tussen de gratis webinars

mild voor jezelf

Mild voor jezelf

Mild zijn voor jezelf. Het klinkt evident. Maar hoe vaak merk je wel niet dat je de lat erg hoog legt? Luisterlijn psycholoog Cedric Arijs legt je uit wat zelfcompassie is en vooral ook wat het niet is.