Blog

Noodnummer bellen met de app 112

Het juiste nummer van de juiste centrale onthouden is niet altijd evident als je plots in een noodsituatie terecht komt. Om dat probleem te verhelpen, is er nu de app 112. Zet de app op je smartphone en je belt in nood in één klik naar brandweer, ambulance en/of politie in België.

Welke noodcentrale op welk nummer?

Het belangrijkste voordeel van de app 112 is dat je de noodnummers voor brandweer, ambulance of politie niet meer hoeft te onthouden. Je kunt ze ook niet meer vergeten als je in paniek bent. Dankzij de app klik je gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie als je noodhulp nodig hebt.

De app vertelt waar je bent

De noodcentrales kunnen je dankzij de app 112 ook makkelijker terugvinden in een noodsituatie. Heb je noodhulp nodig op een afgelegen plek, of weet je na een ongeval niet precies op welke weg je bent, dan stuurt de app jouw positie aan de noodcentrale door. Daarna krijgt de noodcentrale elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo kostbare tijdwinst opleveren. Heb je de noodcentrale gebeld en reageer je daarna niet meer, dan kan de noodcentrale via de app je smartphone laten rinkelen. Dat geluid kan hulpdiensten helpen om je sneller terug te vinden.

Chatfunctie

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis zijn ook beter en sneller geholpen dankzij de app 112. Zij kunnen in de app aanduiden dat ze niet kunnen telefoneren, en via chatberichten de nodige info doorgeven aan de noodcentrale. De chatfunctie kan ook gebruikt worden als de operator van de noodcentrale je via de telefoon niet goed kan verstaan, bijvoorbeeld door omgevingsgeluid.  

Medische info vooraf doorgeven

Installeer je de app 112 op je smartphone, dan kun je meteen ook de nodige medische info opslaan in een persoonlijke fiche. Heb je bijvoorbeeld hartproblemen, allergieën (bv. aan bepaalde medicatie), epilepsie, diabetes… dan kan dat relevant zijn voor de hulpdiensten om dit meteen te weten. De operator van de noodcentrale geeft via de fiche in de app de juiste info snel door aan de hulpdiensten ter plaatse. Hulp verlenen verloopt zo vlotter èn veiliger.

Nieuw noodnummer 1722

Het nieuwe noodnummer 1722 werd sinds kort ingevoerd voor niet-levensbedreigende omstandigheden, zoals niet-dringende interventies van de brandweer tijdens een storm of wateroverlast. Het nummer voor levensbedreigende situaties blijft 112.

Download de app 112

Zoek in de app store of play store de app 112 BE op en download hem gratis. Geef de app een plek op het onthaalscherm van je telefoon. Zo vind je hem snel terug als je in nood bent.

  • Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.
  • Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en GSM.
  • Meer info op www.112.be/nl/app

Deel dit artikel

Verder lezen

17 januari
Blog

Corona veiligheidsmaatregelen in je Helan kantoor

Je Helan-kantoor is op dit moment alleen open op afspraak. Ontdek hier de veiligheidsmaatregelen voor jouw gezondheid en die van onze medewerkers. Liever advies op afstand? Vraag advies via videogesprek.

dokter aan het schrijven
Blog

eAttest vervangt papieren doktersbriefjes

Je krijgt een papieren attest van je huisarts, je kleeft er een kleefbriefje op en brengt het binnen bij je ziekenfonds. Zo gaat het al decennia, maar daar kwam een eind aan. Vanaf 1 januari 2018 zag het elektronisch attest (eAttest) het licht, een belangrijke evolutie die je leven een pak makkelijker maakt.

dokter aan het schrijven
Blog

Deel jij je medische gegevens van je Elektronisch Medisch Dossier (EMD)?

Je herinnert het je misschien nog: vroeger bewaarde je huisarts je medische gegevens op papier. Sommigen deden dat op losse bladen, anderen in een steekkaartenbak. Tegenwoordig wordt je medisch dossier elektronisch bewaard. Er is het elektronisch medisch dossier (EMD), maar ook het globaal medisch dossier (GMD). Wat is het verschil tussen de 2? En wat zijn de voordelen voor jou?

Blog

Vragenlijst helpt patiënten om werk te hervatten op eigen maat

Er is een vragenlijst om in te schatten of iemand opnieuw aan het werk kan. Op basis van de antwoorden kan het ziekenfonds een re-integratietraject op maat uitstippelen, met een nog betere begeleiding.