OZ en Partena Ziekenfonds worden Helan

Sinds 1 januari 2022 zijn OZ, met hoofdzetel in Wilrijk, en Partena Ziekenfonds officieel samengesmolten tot Helan Onafhankelijk Ziekenfonds. Een van de eerste nieuwe voordelen die dat met zich meebrengt, is dat Helan vanaf 1 januari psychotherapie jaarlijks voor elk kind en elke volwassene terugbetaalt. Alle klanten hebben recht op een terugbetaling van 10 euro per sessie bij een erkend psycholoog, psychotherapeut of orthopedagoog.

OZ en Partena Ziekenfonds fuseren officieel. Beide ziekenfondsen gaan voortaan samen door het leven als Helan Onafhankelijk Ziekenfonds. Het zal bijna 1 miljoen Vlamingen vertegenwoordigen en wordt zo het op twee na grootste ziekenfonds in Vlaanderen, maar ook de grootste Vlaamse private organisator van crèches en onthaalouders. Helan Huishoudhulp bekleedt voortaan een stevige plaats in de top tien van de dienstenchequebedrijven.

Terugbetaling psychologische zorg

“Een van de eerste accenten die Helan wil leggen, is mentale gezondheid betaalbaar en bereikbaar te maken voor iedereen. De terugbetaling vanuit de verplichte ziekteverzekering is onvoldoende”, aldus Rik Selleslaghs, co-CEO van Helan. Daarom voegt het meteen een nieuw voordeel toe. Vanaf 1 januari betaalt Helan psychotherapie terug voor elk kind en elke volwassene. Per sessie bij een erkend psychotherapeut, psycholoog of orthopedagoog krijgen klanten jaarlijks 10 euro terugbetaald tot een maximumbedrag van 120 euro per jaar.

Daarnaast kunnen klanten ook gratis een beroep doen op de Helan Luisterlijn voor vijf telefoongesprekken per jaar. Via het nummer 0800 88 0 81 krijgen ze, van maandag tot vrijdag van 8u tot 21u, een erkend klinisch psycholoog aan de lijn. Er is geen wachtrij. Als alle psychologen in gesprek zijn, wordt er binnen de 24 uur zelf contact opgenomen. De Luisterlijn werkt onafhankelijk van het ziekenfonds en houdt zich strikt aan het beroepsgeheim.