Ziekenfonds

Stijgende interesse in tandverzekering door videomeetings en duurdere tandartsbezoeken

Vlamingen sluiten alsmaar vaker een tandverzekering af. Dat merkt ook Helan Onafhankelijk ziekenfonds: vorig jaar was er een stijging van 4,5%, het jaar daarvoor zelfs van 9%. Een mogelijke verklaring is te vinden in al het videobellen – de zogenaamde ‘Zoom boom’ – en stijgende kosten voor tandzorg, die vervolgens doorgerekend worden aan de patiënt. Met haar nieuwe tandverzekering ‘Dentalia Up’ wil Helan tandzorg voor iedereen betaalbaar maken. Het is de enige verzekering op de markt met een specifieke terugbetaling voor kankerpatiënten.

De tandartskosten stijgen: naast de kosten van supplementen, werden de tarieven voor vullingen in 2023 met 6,7% geïndexeerd en die van alle andere verstrekkingen met 4,2% (R.I.Z.I.V., 1 januari 2023). Helan Onafhankelijk ziekenfonds, dat in 2007 een van de pioniers op het vlak van tandverzekeringen was, ziet daarin een verklaring voor de grote interesse van Vlamingen in een tandverzekering. Maar ook de ‘Zoom boom’ – de exponentiële stijging van videomeetings sinds de pandemie – heeft ervoor gezorgd dat we ons bewuster zijn van ons uiterlijk, en bij uitbreiding, van onze tanden. Drie op de tien Helan-klanten heeft momenteel al een tandverzekering.

60.000 Vlamingen gaan niet naar de tandarts om financiële redenen

Maar ondanks dat grotere bewustzijn, zijn er nog steeds mensen die tandzorg uitstellen door de kostprijs. Statistiek Vlaanderen maakte recent bekend dat 60.000 Vlamingen in 2022 medische zorg of tandzorg moesten uitstellen omwille van financiële redenen. Bij eenoudergezinnen lag dat aantal nog vijf keer hoger (Statistiek Vlaanderen, 21 april 2023).

Rik Selleslaghs Algemeen directeur Helan Onafhankelijk ziekenfonds

Dat is een zorgwekkende vaststelling, omdat tandheelkundige zorg essentieel is voor een goede algemene gezondheid. Het negeren van tandproblemen kan leiden tot infecties en ontstekingen, die op hun beurt kunnen resulteren in ernstige gezondheidsproblemen. Met onze nieuwe tandverzekering ‘Dentalia Up’ willen we iedereen toegang bieden tot levenslange betaalbare tandzorg

Focus op tandartskosten na kankerbehandeling

Helan Onafhankelijk ziekenfonds lanceert vandaag een nieuwe, complete tandverzekering: ‘Dentalia Up’, die tegemoetkomt aan de nood aan levenslange betaalbare tandzorg. Nieuw is dat je met de verzekering toegang krijgt tot preventieve zorgen zonder wachttijd of vragenlijst. Daarnaast biedt Helan zo ook als een van de enige verzekeraars een uitgebreide dekking voor tandzorg na een ongeval aan. Een unicum is de focus op uitgebreide terugbetalingen voor tandzorgen van kankerpatiënten.