Veelgestelde vragen over je zorgpremie
Algemene vragen
Neen, ziekenfondsbijdrage is de bijdrage die je betaalt om klant te zijn bij een ziekenfonds en dus te genieten van terugbetalingen van wettelijke ziektekosten, maar ook van voordelen en verzekeringen. Zorgpremie is een verplichte bijdrage die dient om mensen die extra ondersteuning nodig hebben financieel te helpen.
- In België ben je verplicht om aangesloten te zijn bij een ziekenfonds. Helan behoort tot de groep van Onafhankelijke ziekenfondsen. Je beslist zelf hoe je de ziekenfondsbijdrage aan Helan betaalt, via domiciliëring of overschrijving. Ook kan je de periodiciteit van de betaling zelf kiezen (per kwartaal of jaarlijks bijvoorbeeld).
- In 2001 werd in Vlaanderen de Vlaamse zorgkas opgericht. Elke 26-plusser die in Vlaanderen woont, is sindsdien verplicht om elk jaar tegen 30 april zorgpremie te betalen aan de zorgkas. Daarmee krijgen mensen die extra hulp of ondersteuning nodig hebben, financiële hulp.
Ruim 4,7 miljoen Vlamingen ouder dan 25 jaar betalen elk jaar verplicht de zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming. De Vlaamse sociale bescherming gebruikt die zorgpremies om de meer dan 300.000 zorgbehoevenden in Vlaanderen elke maand te versterken met een zorgbudget.
Afhankelijk van je woonplaats en je leeftijd, moet of kun je dus aansluiten bij een zorgkas. Iedereen die in Vlaanderen woont of in Vlaanderen komt wonen en ouder is dan 25 jaar, is verplicht zich bij een zorgkas aan te sluiten. De aansluiting start op 1 januari van het jaar waarin men 26 wordt. Ben je jonger dan 25 jaar, dan kun je je niet aansluiten.
Wat is dan de Helan Zorgkas, vraag je je misschien af? De zorgkassen staan in voor de dagelijkse werking van de Vlaamse sociale bescherming. Een zorgkas is een instelling opgericht door ofwel een ziekenfonds, ofwel door de Vlaamse overheid (Vlaamse Zorgkas).
Inwoners van Brussel-hoofdstad (postcode 1000 t.e.m. 1210) die ouder zijn dan 25 jaar, zowel Nederlandstaligen als Franstaligen, hebben de keuze. Zij kunnen zich aansluiten, maar het is niet verplicht.
Ja, je kan het bedrag van je zorgpremie zelf nakijken op deze manieren:
- Op de factuur die je jaarlijks wordt toegestuurd.
- Op de website van de Vlaamse Overheid vind je het up-to-date bedrag voor zorgpremie.
Ja, in Mijn burgerprofiel vind je onder het tablad Welzijn en Zorg een overzicht van de betaalde zorgpremies. Mijn burgerprofiel is de beveiligde omgeving van de website van de Vlaamse Overheid.
Neen, je ontvangt altijd een aparte factuur voor je ziekenfondsbijdrage, je zorgpremie en je eventuele extra verzekeringen.
De zorgpremie is een bevoegdheid van de Vlaamse overheid. We mogen er dus enkel in het Nederlands over communiceren.
Neen, je kan de betaling voor de zorgpremie niet stopzetten. Alle Vlamingen ouder dan 26 jaar zijn verplicht zorgpremie te betalen.
Voor de toekenning van verhoogde tegemoetkoming kijken we telkens terug naar 1 januari van het jaar voordien. Indien je vorig jaar op 1 januari nog geen recht had op verhoogde tegemoetkoming, moet je dit jaar nog de volledige zorgpremie betalen.
Vragen over je factuur
De Vlaamse regering heeft beslist om de zorgpremie in 2026 van 64 naar 100 euro te verhogen voor de meeste Vlamingen en van 32 naar 35 euro voor mensen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming.
Heb je later betaald dan de vervaldatum? Dan heeft jouw betaling ons bericht mogelijk gekruist en ontvang je een betalingsherinnering. In dat geval mag je de betalingsherinnering gewoon negeren.
Als je de betaling uitvoerde meer dan een week vóór de datum van de herinnering, controleer dan best nog eens alles:
- Heb je het juiste bedrag betaald?
- Gebruikte je de correcte gestructureerde mededeling?
- Betaalde je op het juiste bankrekeningnummer?
Klopt alles? Bezorg ons dan een betaalbewijs via ons contactformulier zodat wij jouw betaling kunnen traceren.
Als de gestructureerde mededeling ontbreekt, of als je een verkeerde mededeling hebt vermeld op je overschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons via ons contactformulier: vermeld alle details van jouw betaling en voeg een betaalbewijs toe. Alleen op deze manier komt je betaling op een vlotte manier terecht in jouw dossier.
Te veel betaalde bijdragen worden automatisch gebruikt om de toekomstige openstaande bijdragen in dezelfde verzekering op te vullen. De bijdragen worden in mindering gebracht van je volgende factuur.
Als de bijdragen voor het volledige jaar betaald zijn, dan storten we de resterende som terug op je rekening binnen een termijn van 10 werkdagen.
Helan ziekenfonds staat geen afbetalingsplannen toe. Wij vragen dan ook om het volledige bedrag te betalen voor het verstrijken van de vervaldatum.
Binnen de SEPA-zone gebruik je de gestructureerde mededeling die wij aan jouw factuur hebben toegevoegd.
Buiten de SEPA-zone raden wij je aan om de vrije mededeling te gebruiken, waarin je je klantnummer en de gestructureerde mededeling vermeldt.
Om Zoomit te activeren, moet je even aanloggen op Mijn Helan via de rubriek Mijn profiel. Bij e-facturatie kan je je persoonlijke voorkeuren voor Zoomit aanpassen.
Verhuis je naar het buitenland maar blijf je in Vlaanderen werken? Ook dan is aansluiten bij de Vlaamse Sociale Bescherming verplicht. Ook de personen die je ten laste hebt, moeten dan aansluiten.
Verhuis je naar het buitenland en ga je er ook werken? Dan is het in principe niet mogelijk om aan te sluiten bij de Vlaamse Sociale Bescherming.
Vragen over je domiciliëring
Je kan de zorgpremie op dit moment enkel per jaar via domiciliëring betalen. Je kan de periodiciteit van je domiciliëring dus niet wijzigen.
Je kunt je domiciliëring op elk ogenblik stopzetten.
Laat het ons weten via ons contactformulier. Vermeld zeker je klantnummer.
Ja. Elk domiciliëringsmandaat heeft een uniek referentienummer. Bij een nieuw rekeningnummer hoort een nieuw mandaat en dus ook een nieuwe aanvraag. Wanneer we je nieuwe mandaat activeren, wordt het oude automatisch stopgezet.
Je moet opnieuw een domiciliëring activeren. Wij activeren jouw domiciliëring en bevestigen dit jou per brief.