Betalen via domiciliëring
Maak het je gemakkelijk, kies voor zekerheid en betaal je Helan-factuur via domiciliëring. Zo wordt alles stipt en automatisch betaald.
Een domiciliëring aanvragen
Om je domiciliëring te activeren, moet je ons eerst je goedkeuring of een mandaat geven.
- Vul het mandaat voor domiciliëring in en onderteken het digitaal via Mijn Helan.
- Of download het document mandaat voor een domiciliëring en bezorg ons het ingevulde en ondertekende document digitaal of stuur het per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.
Wij activeren jouw domiciliëring en sturen je de bevestiging per brief.
1 à 2 weken vóór de eerste opvraging krijg je van ons een overzicht van de inningen voor het lopende kalenderjaar.
Elke maand worden de bijdragen voor je verzekeringen afgehouden van je rekening.
Liever per kwartaal, per semester of per jaar betalen? Indien je een actieve domiciliëring lopen hebt, kan je dit eenvoudig wijzigen via Mijn Helan. Nog geen account of actieve domiciliëring? Contacteer ons hiervoor.
Weten of je bijdragen betaald zijn?
Meld je aan op Mijn Helan en open de rubriek Mijn ziekenfonds. Bij Betaalinfo zie je meteen wanneer je je laatste bijdrage hebt betaald.
Voordelen van een domiciliëring
Bij domiciliëring geef je ons een mandaat om je bijdragen automatisch te innen op een vast tijdstip in de maand. Deze manier van betalen is uiteraard 100% veilig.
- Je kan maandelijks betalen.
- Je wint tijd, want alles gebeurt automatisch.
- Je geniet de zekerheid en de garantie dat je dossier in orde blijft: met een domiciliëring betaal je het juiste bedrag stipt op tijd.
- Jaarlijks ontvang je een duidelijk overzicht van de bedragen en de data van de inningen.
- Dankzij de Europese domiciliëring kan je overal in Europa even gemakkelijk een domiciliëring in euro gebruiken als in België.
- Een domiciliëring laat ons toe om samen met jou een hoop papier te besparen en zo het milieu een handje te helpen.
- De betaling via domiciliëring kost je niets.
- Je kan je domiciliëring op elk moment stopzetten.
Praktische vragen en antwoorden
Je kunt je domiciliëring op elk ogenblik stopzetten.
Laat het ons weten via ons contactformulier, en vermeld je klantnummer.
We annuleren een domiciliëringsopdracht pas na 2 weigeringen door de bank.
Werd de domiciliëring voor de eerste keer geweigerd, dan vragen we de betaling van deze premie aan, samen met de domiciliëring van de volgende maand. Tip: zorg dan voor voldoende provisie op je bankrekening, aangezien we dan de premies voor 2 maanden zullen innen.
Neen. Sinds 1 februari 2014 werken we met SEPA-mandaten. Enkel als je een rekening hebt bij een bank in een van de 'SEPA-landen' die een domiciliëring toelaat, kun je een domiciliëring aanvragen.
SEPA staat voor ‘Single Euro Payments Area’: de ruimte waarin betalingen in euro worden uitgevoerd en ontvangen. Alle betalingen die gebeuren binnen deze landen zijn 'interne betalingen' binnen Europa.
De SEPA-landen zijn: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion), Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Zweden en Zwitserland.
Lees meer op de site van de Nationale Bank.
Heb je de domiciliëring net aangevraagd?
Dan werd de factuur aangemaakt net vóór we jouw domiciliëring hebben geregistreerd. In dit geval hoef je de factuur niet te betalen. Zodra je domiciliëringsopdracht is ingeboekt, ontvang je van ons een overzicht met de eerder gefactureerde sommen.
Had je al een lopende domiciliëring?
Waarschijnlijk werd je domiciliëring twee keer geweigerd door de bank. Hierdoor werd je betalingswijze automatisch omgezet van ‘domiciliëring’ naar ‘overschrijving’.
Wil je blijven betalen via domiciliëring? Dan moet je opnieuw een domiciliëring aanvragen.
Neen. Helan ziekenfonds rekent alle verzekeringen op dezelfde manier aan, zodat het zowel voor ons als voor jou overzichtelijk en transparant blijft. Je betaalt dus alle verzekeringen:
- ofwel via domiciliëring
- ofwel via overschrijvingen met een gestructureerde mededeling
Ja. Laat het ons weten via ons contactformulier. Bij de volgende opvraging van de domiciliëringen zullen ook je andere bijdragen automatisch geïnd worden.
Normaal ontvang je geen factuur meer, tenzij er nog één werd aangemaakt net voor je domiciliëring werd geactiveerd.
Je kan de betalingen voor je kind(eren) met een aparte domiciliëringsopdracht en via een ander rekeningnummer betalen. In dit geval zullen wij een apart dossier aanmaken voor jouw kind(eren), waarbij een van de ouders als betaler wordt aangeduid.
Omdat zo'n dossier zeer complex is, vragen wij jou om deze oplossing enkel toe te passen in geval van een complexe scheiding waarbij er gewerkt wordt met een afzonderlijke kindrekening.
Werd je domiciliëringsaanvraag geregistreerd door je bank? Zo ja, dan zullen de openstaande bijdragen van het lopende kalenderjaar bij de volgende opvraging van de domiciliëringen opgevraagd worden.
Ja. Elk domiciliëringsmandaat heeft een uniek referentienummer. Bij een nieuw rekeningnummer hoort een nieuw mandaat en dus ook een nieuwe aanvraag. Wanneer we je nieuwe mandaat activeren, wordt het oude automatisch stopgezet.
Je moet opnieuw een domiciliëring activeren. Wij activeren jouw domiciliëring en bevestigen dit jou per brief.
Betaal je liever per kwartaal, per semester of per jaar? Dat kan. Als je een actieve domiciliëring hebt, kan je de periodiciteit ervan via Mijn Helan wijzigen. Nog geen actieve domiciliëring of nog geen account? Contacteer ons om dit te wijzigen.
Als de betaling via domiciliëring gebeurde kan je als klant deze afhouding zelf intrekken via je bank tijdens de eerste 8 weken. Zonder het intrekken van deze betaling zullen wij als ziekenfonds de gelden na deze periode automatisch terugstorten.