Blog

Ademen als medicijn

Steven Laureys

Neuroloog en auteur van ‘Het no-nonsense meditatieboek’

Na yoga, meditatie en mindfulness is er vandaag een nieuwe manier om je fysieke en mentale welzijn beter in balans te krijgen: ademwerk. Daarbij gebruik je je ademhaling als tool om je stresslevels te beheersen.

Bewust ademen

Ademen is iets wat je onbewust doet. Maar je kan er ook een bewust proces van maken. Als je dat doet, ben je bezig met ʻademwerk’: het bewust sturen van je ademhaling, om zo bepaalde processen in je lichaam en geest te beïnvloeden. Het werken klinkt enigszins misleidend, want het gaat eigenlijk om heel eenvoudige, trage ademhalingsoefeningen die je kan doen om meer ontspanning, balans of energie te bereiken.

Wetenschappelijke basis

Dat ademen direct verbonden is met je welzijn, bevestigt dokter Steven Laureys, neuroloog en auteur van ‘Het no-nonsense meditatieboek’: “Telkens als je uitademt, stimuleer je je parasympatische rustsysteem. Je hart gaat wat trager kloppen en je bloeddruk gaat naar beneden. Het is een goede manier om je aandacht vast te houden en grip te krijgen op je ʻmonkey mind’, die permanente gedachtenstroom die soms uitmondt in piekeren of die je ʻs avonds wakker kan houden in bed.”
 

Steven Laureys Neuroloog en auteur van ‘Het no-nonsense meditatieboek’

Traag ademen doet je hartslag vertragen en je bloeddruk dalen.”


Uitproberen?

Door trager te ademen, activeer je herstel en ontspanning in je lichaam. Je lichaam ontspant, je geest kalmeert en slapen lukt beter. Traag ademen helpt je om de scherpe kantjes van je dag te halen, zegt dokter Laureys: “Regelmatig tijd en ruimte maken voor ademhalingsoefeningen kan voor positieve veranderingen in je mentaal welzijn zorgen.”

Zomaar trager gaan ademen is natuurlijk niet zo makkelijk. Daarom bestaan er vandaag handige apps, tools en wearables om je te begeleiden bij doeltreffende ademhalingsoefeningen, en je te herinneren aan je dagelijkse ademwerk. Bij Helan inspireren we je graag om het eens uit te proberen, via een online webinar over de kracht van ademen. Je kan het live gratis volgen, of nadien herbekijken.

Volg ons gratis webinar ‘Ademen als tool voor een betere gezondheid’ met ademexpert van Moonbird op 29 februari om 19u30. Schrijf je hier in!

Volg de gratis webinar

Ademen als tool voor een betere gezondheid

Schrijf je in

Deel dit artikel

Verder lezen

voeten in water
Blog

Op zoek naar dat vakantiegevoel

Eindelijk vakantie… Een tijd waarin niets moet en veel mag. We gaan allemaal graag op zoek naar dat speciale ‘vakantiegevoel’. Maar wat als je je plannen moet bijsturen? Of wat als je een beetje bang geworden bent om te reizen?

dokter prikt arm
Blog

Bescherm je kinderen tegen kinkhoest en laat je vaccineren

Het kinkhoest vaccin wordt voor elke volwassene aanbevolen. Zeker als je in contact komt met pasgeboren baby's. Bovendien is het vaccin in de meeste gevallen gratis.

vrouw weegt zweet af
Blog

Weet wat je zweet

In de zomer zweet je wat af. Gezond denkt de één, vies denkt de ander. Onze perceptie over zweten – of de gevolgen daarvan – verschilt sterk van persoon tot persoon. Maar waar komt al dat zweet eigenlijk vandaag? We helderen het voor je op!

meisje eet een sandwich op
Blog

Naar school of het werk? Neem je gezonde lunch mee!

Genoeg van die saaie sandwich met kaas of salami? Jaloers op de frisse, kleurrijke, goed gevulde brooddoos van je buur? Tijd om jouw lunch te verrijken met gezonde(re) kost. Maar hoe zorg je nu precies voor een brooddoos die tegelijk gezond en lekker is? Onderstaande tips & inspiratie helpen je alvast op weg.