Gezond de feestdagen door
Voeding

Zo kom je de feestdagen door zonder te veel extra kilo’s

Daphne Lai

Daphne Lai

Voedingsexperte

De feestdagen brengen we dit jaar vooral door in onze bubbel. Maar ook dan komt er misschien heel wat lekkers op tafel. En voor je het weet vliegen de kilo’s eraan. Dat hoeft niet zo te zijn. Onze voedingsdeskundige Daphne vertelt je hoe je toch kan genieten zonder dat je achteraf met die extra kilo’s opgescheept zit.

1. Bereid je voor

Sla tijdens de feestdagen overdag geen maaltijden over als je weet dat je ‘s avonds veel zal eten. Want zo kom je met een hongergevoel aan de feestdis en voor je er erg in hebt, val je de aperitiefhapjes aan. Eet iets kleins vooraf zoals een kom soep, een salade of een stuk fruit. Bereid je zelf het menu voor? Zorg dan voor een ruim aanbod bereide groenten en enkele gezonde aperitiefhapjes. Serveer saus ook altijd apart, zo kan je beter doseren.

2. Bezint eer ge begint

Observeer eerst even alle aperitiefhapjes. Zo kan je met een gerust geweten voor het smakelijkste hapje gaan. Kwaliteit boven kwantiteit toch? Staan de hapjes vlak voor je neus? Schuif ze ver genoeg weg, zo kan je ze makkelijker weerstaan. 

3. Neem het heft in eigen handen

Als dat mogelijk is, schep dan zelf je eten op. Zo kan je je eigen portie bepalen. Kijk goed naar de verhoudingen. Extra veel groenten zorgen even goed voor een verzadigd gevoel en bevatten weinig calorieën. 

4. Traag maar gestaag

Drink je glas niet te snel leeg, eet traag en geniet bewust. Leg dus af en toe je bestek eens neer. Heb je bewust genoten van je eten, dan zal je ook minder de neiging hebben om onbewust te blijven dooreten, terwijl je eigenlijk al verzadigd bent. 

5. Beloon jezelf

Stel een beloning voorop als je erin slaagt om je gewicht op peil te houden tijdens de feestdagen. Jezelf al dat lekkers ontzeggen is een hele opgave, maar als je iets in het verschiet hebt, wordt het misschien makkelijker. Wil je graag die leuke trui? Of een nieuwe telefoon? Koop hem dan in januari tijdens de solden als je je doel behaald hebt. Breng je tafelgenoten op de hoogte van je intenties. Het is bewezen dat dat de slaagkansen vergroot. Want de steun van je omgeving kan wonderen doen. 

Wil je je eetpatroon veranderen?

Maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Vraag advies aan onze ervaren diëtiste. Maak een afspraak op: XXX

Deel dit artikel

Tags
Tips

Verder lezen

beweegadvies baby

Beweegadvies voor je baby

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je baby meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van gezonde gewoonten.

Beweegadvies peuter

Beweegadvies voor je peuter en kleuter

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je peuter of kleuter meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van zijn gezonde beweeggewoonte.

Beweegadvies kinderen

Beweegadvies voor je kinderen en tieners

Voldoende bewegen is gezond, en des te meer voor kinderen en tieners die volop groeien. Van sterke botten tot betere resultaten op school, er zijn redenen in overvloed om je kinderen uit de zetel te jagen. Bovendien kunnen bepaalde (team)sporten ook andere belangrijke vaardigheden helpen ontwikkelen. Denk maar aan motivatie, discipline en samenwerken!

Beweegadvies volwassenen

Beweegadvies voor volwassenen

Een gezond en lang leven, daar zit beweging in. Wie voldoende beweegt ondervindt daar veel gezondheidsvoordelen van, zoals minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende kankers. Bovendien is bewegen ook gewoon heel leuk! Van ontspannen met yoga tot je grenzen verleggen met een looptraining. Welke activiteit kies jij?