Ga naar de hoofdinhoud

Veelgestelde vragen over je ziekenfondsbijdrage

Algemene vragen

Neen, ziekenfondsbijdrage is de bijdrage die je betaalt om klant te zijn bij een ziekenfonds en dus te genieten van terugbetalingen van wettelijke ziektekosten, maar ook van voordelen en verzekeringen. Zorgpremie is een verplichte bijdrage die dient om mensen die extra ondersteuning nodig hebben financieel te helpen.

  • In België ben je verplicht om aangesloten te zijn bij een ziekenfonds. Helan behoort tot de groep van Onafhankelijke ziekenfondsen. Je beslist zelf hoe je de ziekenfondsbijdrage aan Helan betaalt, via domiciliëring of overschrijving. Ook kan je de periodiciteit van de betaling zelf kiezen (per kwartaal of jaarlijks bijvoorbeeld). 
  • In 2001 werd in Vlaanderen de Vlaamse zorgkas opgericht. Elke 26-plusser die in Vlaanderen woont, is sindsdien verplicht om elk jaar tegen 30 april zorgpremie te betalen aan de zorgkas. Daarmee krijgen mensen die extra hulp of ondersteuning nodig hebben, financiële hulp.

Neen, je ontvangt altijd een aparte factuur voor je ziekenfondsbijdrage, je zorgpremie en je eventuele extra verzekeringen.

Het kan gebeuren dat een gsm-nummer van eigenaar is veranderd, of dat we ooit een gsm-nummer doorkregen voor het dossier van ouders, een partner of een kind.

Bezorg ons in dit geval het gsm-nummer en het klantnummer dat in de SMS werd vermeld via ons contactformulier. Zo kunnen we je dossier aanpassen.

Heb je je factuur nog niet betaald, dan ontvang je van ons eerst een sms en later een e-mail om je hieraan te herinneren. Tenzij we niet over jouw mobiel nummer of e-mailadres beschikken uiteraard.

Aan de hand van deze gegevens kan je nagaan of de sms of e-mail betrouwbaar is:

  • het bankrekeningnummer BE71 4487 6464 8169 op naam van Helan ziekenfonds
  • jouw persoonlijke klantnummer, dat je ook terugvindt op je kleefzegels

Kloppen deze gegevens niet, dan raden we je aan om niets te betalen.

Iedereen die in België woont of werkt, is verplicht om aangesloten te zijn bij een ziekenfonds. De terugbetaling vanuit de wettelijke ziekteverzekering is namelijk gebaseerd op het systeem van sociale zekerheid.

Dat heeft ook voordelen, want of je nu werkloos, werknemer, zelfstandige of nog student bent, iedereen heeft zo toegang tot betaalbare medische zorg. Daarnaast staat de samenleving niet stil en volgen we bij Helan de innovaties op de voet.

Daarom nemen we jaarlijks ons pakket aan voordelen onder de loep en kijken we waar de wettelijke ziekteverzekering volgens ons onvoldoende tussenkomt. Op die manier ontwikkelen we een pakket aan voordelen waar onze klanten echt iets aan hebben.

Het bedrag dat je hiervoor neertelt, is de ziekenfondsbijdrage. Deze bijdrage is voor elke Helan-klant dezelfde en ze wordt elk jaar herzien.

Als iemand bij jou ten laste staat, geniet hij of zij mee via jouw ziekenfondsbijdrage. Je betaalt enkel ziekenfondsbijdrage voor jezelf. Je betaalt dus evenveel ziekenfondsijdrage als je partner die geen kinderen ten laste heeft.

Ja, je kan het bedrag van je ziekenfondsbijdrage zelf nakijken op deze manieren:

  • Op de facturen die je op vaste tijdstippen worden toegestuurd.
  • Op de website van Helan vind je ook de up-to-date bedragen voor ziekenfondsbijdrage.
  • In Mijn Helan App of Mijn Helan Web:
    • Via ziekenfondsdossier en betaalinformatie
    • Of je vraagt een attest 'betaalde bijdragen' op

Ja, in Mijn Helan App of Mijn Helan Web. Heb je nog openstaande bedragen, dan zie je bovenaan in de app of browser een geelgekleurd waarschuwingsvenster met de vermelding dat je dossier 'niet in orde' is.

Vragen over je factuur

In dat geval hebben we jouw ziekenfondsbijdrage gecombineerd met de ziekenfondsbijdrage van jouw partner. We tellen beide ziekenfondsbijdragen dan samen op de factuur. Op de tweede pagina van de factuur vind je de detailweergave.

Ben je extra verzekerd? Dan ontvang je hiervoor één of meerdere aparte facturen. We vermelden nooit verzekeringen op de factuur voor ziekenfondsbijdrage.

Heb je meerdere verzekeringen? Dan ontvang je ook meerdere facturen, behalve wanneer we jou aan je betaling moeten herinneren.

Heb je later betaald dan de vervaldatum? Dan heeft jouw betaling ons bericht mogelijk gekruist en ontvang je een betalingsherinnering. In dat geval mag je de betalingsherinnering gewoon negeren.

Als je de betaling uitvoerde meer dan een week vóór de datum van de herinnering, controleer dan best nog eens alles:

  • Heb je het juiste bedrag betaald?
  • Gebruikte je de correcte gestructureerde mededeling?
  • Betaalde je op het juiste bankrekeningnummer?

Klopt alles? Bezorg ons dan een betaalbewijs via ons contactformulier zodat wij jouw betaling kunnen traceren.

Als de gestructureerde mededeling ontbreekt, of als je een verkeerde mededeling hebt vermeld op je overschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons via ons contactformulier: vermeld alle details van jouw betaling en voeg een betaalbewijs toe. Alleen op deze manier komt je betaling op een vlotte manier terecht in jouw dossier.

Te veel betaalde bijdragen worden automatisch gebruikt om de toekomstige openstaande bijdragen in dezelfde verzekering op te vullen. De bijdragen worden in mindering gebracht van je volgende factuur.

Als de bijdragen voor het volledige jaar betaald zijn, dan storten we de resterende som terug op je rekening binnen een termijn van 10 werkdagen.

Helan ziekenfonds staat geen afbetalingsplannen toe. Wij vragen dan ook om het volledige bedrag te betalen voor het verstrijken van de vervaldatum.

Wil je de betaling van je bijdragen liever opsplitsen in (kleinere) maandelijkse betalingen? Dan raden we je aan om te betalen via domiciliëring.

Binnen de SEPA-zone gebruik je de gestructureerde mededeling die wij aan jouw factuur hebben toegevoegd.

Buiten de SEPA-zone raden wij je aan om de vrije mededeling te gebruiken, waarin je je klantnummer en de gestructureerde mededeling vermeldt.

Om Zoomit te activeren, moet je even aanloggen op Mijn Helan via de rubriek Mijn profiel. Bij e-facturatie kan je je persoonlijke voorkeuren voor Zoomit aanpassen.

Zolang je bij Helan aangesloten bent, moet je klantenbijdrage in orde zijn. We raden je dus aan om je factuur nog te betalen.

Heb je toch te veel betaald? Dan storten we het te veel betaalde bedrag terug op het moment dat we je dossier aan je nieuw ziekenfonds overmaken.

Ook na een verhuis naar het buitenland kan je nog bij Helan aangesloten blijven. Breng ons op de hoogte van je verhuis en we kijken je dossier na.

We raden je dus aan je factuur te betalen. Wordt je dossier toch afgesloten? Dan betalen we het te veel betaalde bedrag terug.

Vragen over je domiciliëring

Betaal je liever per kwartaal, per semester of per jaar? Dat kan. Als je een actieve domiciliëring hebt, kan je de periodiciteit ervan via Mijn Helan wijzigen. Nog geen actieve domiciliëring of nog geen account? Contacteer ons om dit in orde te maken.

Als de betaling via domiciliëring gebeurde kan je als klant deze afhouding zelf intrekken via je bank tijdens de eerste 8 weken. Zonder het intrekken van deze betaling zullen wij als ziekenfonds de gelden na deze periode automatisch terugstorten.

Je kunt je domiciliëring op elk ogenblik stopzetten.

Laat het ons weten via ons contactformulier. Vermeld zeker je klantnummer.

We annuleren een domiciliëringsopdracht pas na 2 weigeringen door de bank.

Werd de domiciliëring voor de eerste keer geweigerd, dan vragen we de betaling van deze premie aan, samen met de domiciliëring van de volgende maand. Tip: zorg dat er voldoende geld op je bankrekening staat, aangezien we dan de premies voor 2 maanden zullen innen.

Wil je niet langer via domiciliëring betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ons via ons contactformulier. Vermeld ook je klantnummer.

Neen. Sinds 1 februari 2014 werken we met SEPA-mandaten. Enkel als je een rekening hebt bij een bank in een van de 'SEPA-landen' die een domiciliëring toelaat, kun je een domiciliëring aanvragen.

SEPA staat voor ‘Single Euro Payments Area’: de ruimte waarin betalingen in euro worden uitgevoerd en ontvangen. Alle betalingen die gebeuren binnen deze landen zijn 'interne betalingen' binnen Europa.

De SEPA-landen zijn: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion), Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

Heb je de domiciliëring net aangevraagd?

Dan werd de factuur aangemaakt net vóór we jouw domiciliëring hebben geregistreerd. In dit geval hoef je de factuur niet te betalen. Zodra je domiciliëringsopdracht is ingeboekt, ontvang je van ons een overzicht met de eerder gefactureerde sommen.

Had je al een lopende domiciliëring?

Waarschijnlijk werd je domiciliëring twee keer geweigerd door de bank. Hierdoor werd je betalingswijze automatisch omgezet van ‘domiciliëring’ naar ‘overschrijving’.

Wil je blijven betalen via domiciliëring? Dan moet je opnieuw een domiciliëring aanvragen.

Je kan de betalingen voor je kind(eren) met een aparte domiciliëringsopdracht en via een ander rekeningnummer betalen. In dit geval zullen wij een apart dossier aanmaken voor jouw kind(eren), waarbij een van de ouders als betaler wordt aangeduid.

Omdat zo'n dossier zeer complex is, vragen wij jou om deze oplossing enkel toe te passen in geval van een complexe scheiding waarbij er gewerkt wordt met een afzonderlijke kindrekening.

Werd je domiciliëringsaanvraag geregistreerd door je bank? Zo ja, dan zullen de openstaande bijdragen van het lopende kalenderjaar bij de volgende opvraging van de domiciliëringen  opgevraagd worden.

Ja. Elk domiciliëringsmandaat heeft een uniek referentienummer. Bij een nieuw rekeningnummer hoort een nieuw mandaat en dus ook een nieuwe aanvraag. Wanneer we je nieuwe mandaat activeren, wordt het oude automatisch stopgezet.

Je moet opnieuw een domiciliëring activeren. Wij activeren jouw domiciliëring en bevestigen dit jou per brief.

Heb je de domiciliëring net aangevraagd?

Dan werd de sms of e-mail verstuurd net vóór we jouw domiciliëring hebben geregistreerd. In dit geval hoef je niet te betalen. Zodra je domiciliëringsopdracht is ingeboekt, ontvang je van ons een overzicht met de eerder gefactureerde sommen.

Heb je de domiciliëring al een tijd geleden aangevraagd?

Kijk even na of jouw domiciliëring wel degelijk werd geregistreerd. Als je hiervan geen bevestiging hebt gekregen, breng ons dan hiervan op de hoogte via ons contactformulier. Onze medewerkers kijken het graag na voor jou.

Staat jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder.