Kosten van voor- en nazorg

Zit je met een specifieke vraag over de terugbetaling van de kosten van voor- en nazorg na een ziekenhuisopname? Hieronder vind je alvast onze antwoorden op de meest gestelde vragen.

Praktische vragen en antwoorden

Wil je de terugbetaling van facturen van voor- en nazorg aanvragen via je hospitalisatieverzekering en heb je de opnamefactuur van het ziekenhuis nog niet ontvangen?

  • Houd er rekening mee dat we je Hospitalia-terugbetalingsaanvraag pas kunnen verwerken op het moment dat we je opnamefactuur ontvangen hebben.
  • Download alvast een Hospitalia-terugbetalingsformulier en vul het in. Bewaar het samen met je betaalbewijzen en facturen van voor- en nazorg.
  • Eens je de factuur van het ziekenhuis hebt, vul je het Hospitalia-terugbetalingsformulier verder in en onderteken je het.
  • Bezorg ons de ziekenhuisfactuur, je ingevulde terugbetalingsformulier en andere betaalbewijzen:
    • Digitaal via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop).
    • Per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk.

Je hoeft niet te wachten om de terugbetaling via de wettelijke ziekteverzekering aan te vragen voor je doktersbriefjes of getuigschriften voor verstrekte hulp!

Om de terugbetaling via de wettelijke ziekteverzekering aan te vragen stuur je de originele getuigschriften per post op naar Helan ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Je kunt ze NIET digitaal indienen, omdat we ALTIJD originele getuigschriften nodig hebben.

Voor de terugbetaling van je hospitalisatieverzekering volstaat het om de data en naam van de verstrekker(s) op de achterzijde van het Hospitalia-terugbetalingsformulier te noteren.

Wil je de terugbetaling van je kosten van voor- en nazorg aanvragen via je hospitalisatieverzekering en heb je ons de opnamefactuur van het ziekenhuis al bezorgd?

Download opnieuw een Hospitalia-terugbetalingsformulier, vul het in en onderteken. Bezorg ons het ingevulde en ondertekende terugbetalingsformulier, samen met de facturen of andere betaalbewijzen, zoals een e-attest (elektronische doktersbriefje), betaalbewijzen van geneesmiddelen (BVAC-attest), facturen van labo’s of ziekenvervoer:

  • Digitaal via de Mijn Helan app (mobiel) en via Mijn Helan (desktop).
  • Per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt.

Verstrekkingen van voor en na de opname kunnen enkel terugbetaald worden nadat je de ziekenhuisfactuur aan ons bezorgd hebt.

Van zodra je de opnamefactuur hebt ontvangen, dien je alle documenten samen in.

Je terugbetalingsaanvraag bestaat uit de opnamefactuur, het ingevulde en ondertekende Hospitalia-terugbetalingsformulier en andere betaalbewijzen.

Welke andere betaalbewijzen moet je toevoegen aan je terugbetalingsaanvraag?

Ziekenvervoer

  • Enkel in geval van dringend vervoer met de dienst 100/112 waaruit een ziekenhuisopname volgt.
  • Voeg de vervoersfactuur toe aan je terugbetalingsaanvraag.

Geneesmiddelen

  • Enkel als de betaalde prijs lager is dan de publieke prijs.
  • Voeg het BVAC-attest van de apotheker toe aan je terugbetalingsaanvraag.

Laboanalyses

  • Voeg de factuur van het labo toe aan je terugbetalingsaanvraag.

Zo kan je ons al je documenten bezorgen:

  • Digitaal via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan (desktop).
  • Per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt.

Onze hospitalisatieverzekeringen bieden geen tussenkomst voor de huur of aankoop van materiaal.

Als lid van Helan ziekenfonds kan je via onze uitleendienst materiaal huren tegen voordelige tarieven.

Bovendien krijg je een directe korting van 10% op de aankoop van materiaal in Helan Zorgwinkel. Van zodra de kostprijs 50 euro of meer bedraagt, worden de materialen of hulpmiddelen gratis aan huis geleverd.

Ben je na een ziekenhuisopname minder mobiel geworden? In dat geval geven onze ergotherapeuten jou graag advies rond ergonomie en woningaanpassing om je het leven zo comfortabel mogelijk te maken.

Goed om te weten

Wacht je op een terugbetaling? Abonneer je op de betaalmelding in Mijn Helan. Je krijgt meteen een melding via sms of e-mail zodra een terugbetaling wordt gestort.

Naar Mijn Helan

Voordelen en terugbetalingen

Wie gezond en in balans wil blijven, verdient net dat tikkeltje meer. Daarom hebben wij een hele reeks extra voordelen en terugbetalingen voor jou.

Dentalia Up

Bescherm je gezin tegen hoge tandzorgkosten. Krijg tot 4.000 euro terug voor tandverzorging, beugels, kronen, implantaten en meer.

Dienst Maatschappelijk Werk

Onafhankelijk leven met een beperking, optimaal helpen als mantelzorger: reken op onze maatschappelijk werkers voor advies, bemiddeling of ondersteuning.

Vlaamse sociale bescherming

Elk jaar krijg je een uitnodiging om de zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming te betalen. Zo help je een zorgbudget te voorzien voor ouderen of mensen die extra zorg nodig hebben.
Hospitalisatieverzekering

Helemaal gerust met Hospitalia

Lig niet wakker van hoge ziekenhuisfacturen. Onze hospitalisatieverzekeringen zorgen dat je goed beschermd bent. Kies de verzekering die bij je past uit onze 3 formules.

Ontdek onze hospitalisatieverzekeringen