Bewegen

Beweegexpert Jef Vanhoof over zijn passie voor sport en beweging

Walk your talk. Als er één iemand is die deze uitdrukking in de praktijk omzet, dan is het wel Jef Vanhoof, onze beweegexpert bij Helan. Al 15 jaar adviseert hij Helan-klanten hoe ze meer kunnen bewegen en zelf laat hij geen moment onbenut om die levenslessen om te zetten in daden. Woon-werkverkeer? Met de fiets van Balen naar Wilrijk (65 km enkele rit). Hobby’s? De wielerwedstrijd Mallorca 312 (het getal slaat op het aantal kilometers) en andere granfondo’s. Als dat geen portret verdient in onze ‘Helemaal mens’-reeks …

“Met de fiets naar het werk geeft mij mentale rust, zowel voor als na een werkdag”, zo steekt Jef van wal. “Ik kom dan ’s morgens fris op het werk aan en ben ook helemaal voldaan als ik ’s avonds thuiskom, terwijl ik anders twee keer via de Antwerpse ring en de E313 zou moeten rijden. Dat is een hel met de auto. Ik doe het met een koersfiets, maar zoiets kan perfect met een speedpedelec. Dat is een topalternatief voor de wagen.”

Het is Jef ten voeten uit: terwijl hij enthousiast over zijn eigen dagindeling vertelt, geeft hij terloops nog wat advies mee hoe het eventueel ook nog kan. “Als beweegexpert probeer ik een gedragsverandering teweeg te brengen bij mensen. En ze te motiveren voor een gezondere levensstijl.

Dat vereist wel wat empathie omdat elk huisje zijn kruisje heeft. Soms zijn die kruisjes zwaar, omdat mensen zich bijvoorbeeld niet goed in hun vel voelen. Dan hoop je dat je hen de juiste duw kan geven. Als je bij die persoon dan weer een glimlach op het gezicht ziet verschijnen, krijg je een enorme motivatieboost.”

Gewoonte

Hoewel hij zelf de grote uitdagingen niet schuwt, zit bewegen voor Jef in de allereerste plaats in de kleine dingen. “Bewegen is elke vorm van fysieke activiteit. We hoeven het dan niet onmiddellijk over sporten te hebben. Bewegen is ook naar de bakker wandelen.

Velen onder ons zitten vaak urenlang aan hun bureau: waarom dan ’s middags eens geen wandeling maken op zoek naar een leuke plek in de buurt? Eet daar je boterhammen op en je komt terug met een leeg hoofd. We moeten echt meer naar buiten durven trekken. Je hebt daar nooit spijt van.”

Kleine dingen kunnen een grote impact hebben. “Door twintig minuutjes buiten te wandelen en natuurlijke vormen waar te nemen daalt je stresshormoon met 10%”, stelt Jef. “Die ervaring kan vaak al een heel andere mindset creëren, waardoor zowel mentale als fysieke problemen in een ander daglicht komen te staan.

We moeten niet allemaal sporters worden, maar mensen die bewegen, staan vaak sterker in het leven. Op tijd en stond eens rechtstaan is belangrijk voor iedereen. Dat moet echt een soort gewoonte worden: je moet daarvoor in je weekplanning een structuur creëren. Bewegen zou net zo evident moeten zijn als eten, slapen en werken. Voor velen is het toch nog altijd iets dat geschrapt wordt als er iets tussenkomt.”

We moeten echt meer naar buiten durven trekken. Je hebt daar nooit spijt van.

Succes

Jef begeleidt ook wielrenners en is de inspanningscoach van twee wielerteams. “De meesten onder hen zijn geen profs, maar zijn heel intensief met hun hobby bezig. Ik zie bij hen soms wel gelijkenissen met mijn werk in het ziekenfonds: door te bewegen kom je in contact met ongekende emoties. Je stelt bepaalde doelen voor jezelf, bijvoorbeeld 5 km lopen, en als dat lukt, krijg je een extra motivatie om verder te doen.

Als begeleider vind ik het belangrijk dat die doelen realistisch zijn en dat er een succesbeleving kan zijn. En dat geldt zowel voor iemand die amper beweegt als voor fervente sporters. Het mag niet te gemakkelijk, maar zeker ook niet te moeilijk zijn. En als het lukt, krijg ik telkens superleuke telefoontjes of mailtjes met foto’s van de prestatie of de ervaring. Fantastisch!”

Twee jaar geleden kregen sport en bewegen voor Jef een andere dimensie toen hij een neurochirurgische ingreep moest ondergaan. “Het ging om een serieuze hersenoperatie. Die periode was behoorlijk intensief, maar het jaar nadien had ik mezelf alweer een nieuw doel gesteld. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik niet bij de pakken bleef zitten.

Zo werkt het voor veel mensen: bewegen of sporten kan je leven extra stimulansen bezorgen. Dat is toch wel de ultieme kracht van beweging. Mijn doel was de granfondo Mallorca 312: dat is 312 km fietsen in Mallorca, met ongeveer 5 000 hoogtemeters. Ik wilde daar een mooi resultaat neerzetten en dat is uiteindelijk ook gelukt. Op een paar duizend deelnemers kunnen sprinten voor de derde plaats is toch niet slecht, hé?”

Glimlach

“Als kind speelde ik voetbal, zoals velen”, vertelt Jef. “Dat was een geweldige tijd. Plezierbeleving is het allerbelangrijkste bij sport. Het moet niet in competitieverband zijn, het moet gewoon met de glimlach gebeuren.

Bij sportactiviteiten gaat het niet alleen om de training zelf, maar ook om de momenten ervoor en erna. Een keer op de lappen gaan met je ploeg of fratsen uithalen in de kleedkamer. Het gaat niet alleen om het fysiologische.

Het allerbelangrijkste bij bewegen is plezier beleven.

“Dankzij mijn schoonvader ben ik dan geleidelijk aan bij het fietsen terechtgekomen. Wat een geweldige sport en een absolute aanrader om samen met het hele gezin te doen. Rond het fietsen hangen altijd verhalen, bij elk event dat je doet. Zelf heb ik juist de Transalp gedaan, een zevendaagse etappekoers door de Alpen. Dat was uitdagend en leuk.

Er komen dit jaar nog een paar leuke events aan die me triggeren om te blijven sporten. Zo neem ik deel aan een driedaagse wedstrijd in het Zwarte Woud, de Riderman, en misschien zelfs aan het WK Granfondo in Italië. Dat zijn ook altijd hele leuke uitstapjes.

Er is de voldoening van de inspanning, maar de decompressie achteraf door met de andere deelnemers iets te gaan drinken of gewoon wat rond te hangen is even waardevol. Dat zijn energiegevers."

Deel dit artikel

Verder lezen

gezond-gewicht

Een gezond gewicht. Meer dan je BMI.

In 2018 had 49% van de volwassen bevolking overgewicht en was 16% zwaarlijvig, op basis van hun Body Mass Index, of BMI. Een eenzijdige inschatting, aldus An Vandeputte, coördinator bij Eetexpert, het kenniscentrum voor eet- en gewichtsproblemen. Een gezond gewicht zit in zoveel meer factoren dan alleen je BMI.

Tournée Minérale: een maand zonder alcohol

In februari is het zover: Tournée Minérale kondigt zich weer aan. De campagne van De Druglijn blaast dit jaar zes kaarsjes uit en roept iedereen op om in februari, voor het eerst of opnieuw, een maand geen alcohol te drinken.

bewegingsdriehoek

Ken jij de bewegingsdriehoek al?

Het Vlaams Instituut Gezond Leven helpt ons al jaren om gezonder te worden en te blijven. Van voedingsadvies tot een leidraad om je geluksgevoel te vergroten, Gezond Leven presenteert haar informatie altijd op dezelfde herkenbare en toegankelijke manier: in een driehoek. En dat doet ze nu opnieuw, met de bewegingsdriehoek.

beweegadvies baby

Beweegadvies voor je baby

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je baby meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van gezonde gewoonten.