Fit in je hoofd

Hoe ga je op een gezonde manier om met heftig nieuws?

Heftig wereldnieuws kan zorgen voor sterke emoties, zoals angst, paniek, wantrouwen en boosheid. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op kritisch omgaan met nieuws. Hoe doe je dit als er om het uur een update is? En wat als die update wel eens van levensbelang zou kunnen zijn voor jezelf, je familie of vrienden?

Informeer je, met mate, en op een doordachte manier 

In elke crisis is het van belang om geïnformeerd te blijven en eventuele maatregelen te volgen. Veel mensen vragen zich echter af of het volgen van nieuwsberichten meer angst kan opleveren. Dit klopt, maar uiteraard vooral als je elke 5 minuten een update op je telefoon krijgt, en leest. 

  • Laat je informeren door een beperkt aantal betrouwbare bronnen.
  • Lees even wat minder als je merkt dat je alleen maar verdrietig wordt of slechter slaapt door het nieuws.
  • Pas je meldingen/notificaties aan zodat je niet steeds gestoord wordt. Ook dat kan helpen.
  • Kies zelf 2 momenten per dag waarop je het nieuws bekijkt. Beperk de hoeveelheid tijd voor jezelf.
  • Geef jezelf de kans om nare berichten te verwerken.

Wees kritisch

Het lezen van ‘fake news’ van onbetrouwbare bronnen kan ertoe leiden dat je het nieuws volledig mijdt, meer wantrouwt of zelfs cynisch wordt. Wanneer je je baseert op betrouwbare en kwalitatieve bronnen voor je informatie, dan is het uiteindelijk ook makkelijker om niet zo waarheidsgetrouwe bronnen of geruchten te detecteren.

Eet zonder nieuws 

Het kan zijn dat je nu geneigd bent ten allen tijde de krant of de iPad bij de hand te hebben. Het gesprek aan tafel kan er ook door ingepalmd worden. Het is goed om je te informeren of te ventileren met elkaar. Maar laat het ook niet enkel daarover gaan. Spreek ook over de normale dingen of vertel elkaar iets nieuws en leerrijk!

Aandacht voor een goede zelfzorg en structuur

Gebalanceerd blijven eten, voldoende slapen en vrijetijdsactiviteiten beoefenen, ... Allemaal belangrijke zaken om je te helpen zo fysiek en psychisch gezond mogelijk te blijven in stressvolle tijden. Een goede zelfzorg houdt ook je immuunsysteem intact. En daar is ook structuur een onderdeel van. Ook voor thuiszittende kinderen is het interessant om toch routine in te bouwen aan de hand van een planning bijvoorbeeld. 

Observeer met open blik, besteed aandacht aan het positieve of hoopvolle

Kijk naar de goede dingen om je heen. Geniet elke dag van iets moois om je heen, hoe klein ook. Heftige wereldbeelden blijven naar je toe komen, maar die kan je alleen aan als je ook naar positief nieuws kijkt.

Volg je eigen mening en intuïtie

Laat je niet enkel leiden door wat anderen zeggen. Anders verval je nogal snel in paniekvoetbal. Gebruik één of twee betrouwbare nieuwsbronnen en bedenk wat je er zelf van vindt. Zo heb je er zelf controle over, en kan je beter omgaan met de vele verschillende reacties en meningen van anderen. 

Praat erover

Het kan je helpen om met anderen te praten. Het kan de verwerking van dit hele gebeuren makkelijker maken, en wie weet krijg je ook antwoorden op bepaalde vragen. Praat erover met je eigen gezin, maar ook met vrienden. Zo ontdek je ook hoe anderen ermee omgaan en of je daar iets van kan leren.

Zoek professionele hulp indien nodig

Een crisis brengt heel wat onzekerheid, angst en reorganisatie met zich mee. Compleet normaal als we te maken hebben met het onbekende. Hoe dichter bij huis, hoe meer we ons zorgen maken. 

Mensen die al psychische of fysieke gezondheidsproblemen hadden, zijn nu nog kwetsbaarder. Ook mensen die zich in het algemeen zorgen maken om het welzijn van anderen lopen een hoger risico op emotionele klachten. 

DURF daarom hulp vragen om deze extra uitdagingen het hoofd te bieden. Een psycholoog kan je helpen om je angsten te begrijpen en te beheersen.

De Helan Luisterlijn

Klanten van Helan Ziekenfonds kunnen gratis beroep doen op de Helan Luisterlijn. Je hebt daarbij recht op 5 gratis gesprekken met een klinisch psycholoog

Kort - Manieren om voor jezelf te zorgen 

  1. Lees nieuws uit betrouwbare bronnen (en neem af en toe pauze van het nieuws)
  2. Besteed aandacht aan de dingen die je wél kan controleren
  3. Neem alleen maatregelen als deze door de overheid worden aanbevolen
  4. Zelfzorg!
  5. Zoek professionele hulp indien nodig

Deel dit artikel

Verder lezen

Want zo belangrijk is zelfzorg

In januari worden er traditiegewijs heel wat lijstjes met goede voornemens gemaakt. Een van de voornemens die hier vaak op verschijnen, is om meer tijd te nemen voor zichzelf, ook wel 'zelfzorg' genoemd. Maar wat is zelfzorg juist? En hoe doe je dat nu eigenlijk?

Schijfruimte vol?

Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt? Of ken jij het geheim van een gezonde balans? Met onze online test #schijfruimtevol meet je snel je mentale veerkracht.

Buikademhaling

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.

Geef je geluksgevoel een boost met deze 3 tips

Hoe word je gelukkig? Natuurlijk is er geen eenvoudig antwoord op deze vraag, toch zijn er een aantal dingen die kunnen bijdragen aan een gelukkig gevoel. In deze blog geven we 3 tips die je kunnen helpen om je gelukkig te voelen.