Voeding

Tournée Minérale: een maand zonder alcohol

In februari is het zover: Tournée Minérale kondigt zich weer aan. De campagne van De Druglijn blaast dit jaar zes kaarsjes uit en roept iedereen op om in februari, voor het eerst of opnieuw, een maand geen alcohol te drinken.

Net zo bekend als de nationale feestdag 

De cijfers bewijzen het: Tournée Minérale werkt. Maar liefst 95% van de Vlamingen kent de campagne. Daarmee is Tournée Minérale net zo bekend als de nationale feestdag. Maar ook de interesse is groot. Liefst een op de vijf volwassenen neemt elk jaar deel. En dat is niet voor niets, want alcohol schrappen levert je heel wat gezondheidsvoordelen op. 

Wist je trouwens dat onderzoek van de UGent uitwees dat wie meedoet aan Tournée Minérale een half jaar later nog altijd gemiddeld twee glazen minder per week drinkt dan voordien? Een reden te meer om ook, voor het eerst of opnieuw, deel te nemen in 2022. 

Alcohol: een hardnekkige gewoonte 

De negatieve effecten van alcohol op je lichaam zijn niet min. En toch blijven die vaak onderbelicht. Meer nog, sommige beweringen over alcohol zijn ronduit fout. Zoals de misleidende, maar alomtegenwoordige, claim dat één glas wijn per dag goed is voor je hart. Of dat je beter slaapt met een glaasje op. Niets is minder waar. Laat je dus nooit verleiden door fabels over alcohol. En … laat je ook geen glas opdringen als je daar geen zin in hebt. Ook daar besteedt Tournée Minérale dit jaar extra aandacht aan. 

Belangrijke kanttekening: deelnemen aan ‘Tournée Minérale’ is natuurlijk geen oplossing voor wie problemen ervaart met alcohol.

Vragen of zorgen over je alcoholgebruik, of dat van iemand rondom jou? Bij De Druglijn kun je terecht voor persoonlijk advies. Anoniem, taboeloos en zonder oordeel. Wil je aan de slag met je gebruik? Neem een kijkje op alcoholhulp.be voor online zelfhulp en begeleiding.

Voel-je-vrij met Tournée Minérale 

De focus van Tournée Minérale ligt dit jaar op vrijheid. Je vrij voelen van een kater en de daarbij horende verloren dag, en je vrij voelen van de sociale druk om te drinken. Maar ook je keuzevrijheid is verzekerd. Zo zijn er terug heel wat Minérale bars en restaurants die inzetten op een lekker en alcoholvrij aanbod. Ontdek ze snel op www.tourneeminerale.be, je vindt er trouwens ook heerlijke recepten voor mocktails, en ga mee de uitdaging aan om in februari 2022 een maand lang geen alcohol te drinken. 

Wij klinken alvast mee op je gezondheid! 

Helan Zorgwinkel 

Deelnemen aan Tournée Minérale? In de Helan Zorgwinkel vind je een ruim assortiment ecologische en stijlvolle accessoires voor je hydratatie. Van herbruikbare drinkbus tot smart reminder om water te drinken, ontdek het volledige aanbod online of in een van onze winkels in Wilrijk, Leuven en Brugge. 

Naar het assortiment

Deel dit artikel

Verder lezen

gezond-gewicht

Een gezond gewicht. Meer dan je BMI.

In 2018 had 49% van de volwassen bevolking overgewicht en was 16% zwaarlijvig, op basis van hun Body Mass Index, of BMI. Een eenzijdige inschatting, aldus An Vandeputte, coördinator bij Eetexpert, het kenniscentrum voor eet- en gewichtsproblemen. Een gezond gewicht zit in zoveel meer factoren dan alleen je BMI.

Beweegexpert Jef Vanhoof over zijn passie voor sport en beweging

Walk your talk. Als er één iemand is die deze uitdrukking in de praktijk omzet, dan is het wel Jef Vanhoof, onze beweegexpert bij Helan. Al 15 jaar adviseert hij Helan-klanten hoe ze meer kunnen bewegen en zelf laat hij geen moment onbenut om die levenslessen om te zetten in daden. Woon-werkverkeer? Met de fiets van Balen naar Wilrijk (65 km enkele rit). Hobby’s? De wielerwedstrijd Mallorca 312 (het getal slaat op het aantal kilometers) en andere granfondo’s. Als dat geen portret verdient in onze ‘Helemaal mens’-reeks …

Mango-vanillesmoothie

Zin in zoet maar niet in calorieën? Probeer dit zoete maar gezonde sapje van voedingsexpert Sandra Bekkari.

Op zoek naar suiker op het voedingsetiket. Waarop letten?

Neem de tijd om voedingsetiketten te lezen. Hoeveel suiker zit er in de producten die je koopt? En waar moet je voor suikers vooral op letten? Wat staat er op een voedingsetiket?