Fit in je hoofd

Buikademhaling

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.

Voel je je wat gespannen, leg dan eventjes al je werk naast je neer en neem een paar minuutjes de tijd om tot rust te komen via je ademhaling. Buikademhaling is namelijk een eenvoudige en efficiënte manier om alle spanning in nek en schouders los te laten. De buikademhaling wordt soms ook de natuurlijke ademhaling of middenrif ademhaling genoemd.

Bij de buik ademhaling zet de buik uit bij het inademen. De longen, met name de onderkant van de longen, vullen zich met lucht. Bij het uitademen gebeurt precies het omgekeerde, de lucht verlaat de longen en de buik gaat weer terug naar zijn positie. 

Dit doe je in een paar stappen:

  1. Ga gemakkelijk zitten of liggen.
  2. Ogen open of dicht, dat kies je zelf.
  3. Richt je aandacht op je buik. Leg je handen op je buik.
  4. Adem diep in via de neus. Voel hoe je buik op gaat. 
  5. Adem uit via de mond. Voel hoe je buik weer neer gaat. 
  6. De uitademing duurt net iets langer dan de inademing. 
  7. Concentreer je niet langer meer op hoe je ademt, maar voel gewoon je buik op en neer gaan, op en neer, ... 

Doe dit een vijftal minuutjes. Je kunt dit elke dag oefenen. Na een tijdje leg je je handen niet meer op je buik en kun je de oefening gewoon toepassen tijdens je dagelijkse activiteiten.

TIP ! Weet dat Helan je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Deel dit artikel

Tags
Veerkracht

Verder lezen

Want zo belangrijk is zelfzorg

In januari worden er traditiegewijs heel wat lijstjes met goede voornemens gemaakt. Een van de voornemens die hier vaak op verschijnen, is om meer tijd te nemen voor zichzelf, ook wel 'zelfzorg' genoemd. Maar wat is zelfzorg juist? En hoe doe je dat nu eigenlijk?

Schijfruimte vol?

Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt? Of ken jij het geheim van een gezonde balans? Met onze online test #schijfruimtevol meet je snel je mentale veerkracht.

Geef je geluksgevoel een boost met deze 3 tips

Hoe word je gelukkig? Natuurlijk is er geen eenvoudig antwoord op deze vraag, toch zijn er een aantal dingen die kunnen bijdragen aan een gelukkig gevoel. In deze blog geven we 3 tips die je kunnen helpen om je gelukkig te voelen.

Wat een ‘goed’ gesprek in tijden van isolatie voor je kan doen

Wanneer je je even niet zo goed voelt, kan een 'goed' gesprek wonderen doen. Natuurlijk heeft niet iedereen iemand waar je je hart bij kan luchten. Heb je het moeilijk? Dan kan ook de Helan Luisterlijn je helpen.