‘Nomenclatuur’ … wablieft?!

Als je een zorgverlener (arts, tandarts, kinesitherapeut, logopedist …) raadpleegt, geeft die jou een getuigschrift voor verstrekte zorgen. Dit alombekende ‘doktersbriefje’ kun je vervolgens indienen bij je ziekenfonds, bijvoorbeeld Helan, om een terugbetaling aan te vragen.

Allereerst enkele begrippen op een rij!

Sommige van onderstaande termen klinken ongetwijfeld zeer herkenbaar. Maar wat betekenen ze precies? Een woordje uitleg:

  • Ereloon: het bedrag dat je aan de zorgverstrekker betaalt voor de verstrekking. Je ziekenfonds komt tegemoet in de prijs van die verstrekking (= de tegemoetkoming van de wettelijke ziekteverzekering). 
     
  • Remgeld: het verschil tussen het officiële honorariumbedrag en het bedrag dat het ziekenfonds terugbetaalt.
     
  • Nomenclatuurcode: op het getuigschrift voor verstrekte zorgen en op een ziekenhuisfactuur staan nomenclatuurcodes vermeld. Elke medische of paramedische handeling krijgt zo’n code (bestaat uit 6 cijfers). Deze code staat voor het honorarium dat een zorgverlener vraagt én voor het bedrag dat je ziekenfonds terugbetaalt.

Bij welke verstrekkingen komt het ziekenfonds tegemoet?

De verstrekte zorgen die de ziekteverzekering terugbetaalt via je ziekenfonds, zijn wettelijk vastgelegd. De belangrijkste categorieën zijn:

  • bezoeken en raadplegingen van huisartsen en artsen-specialisten
  • verzorging door kinesitherapeuten
  • verzorging door verpleegkundigen en diensten voor thuisverpleging
  • tandverzorging
  • bevallingen
  • prothesen, rolstoelen, verbanden en implantaten
  • ziekenhuisverpleging
  • verzorging voor bejaarden in rustoorden
  • revalidatiezorg

Benieuwd naar het complete aanbod (terugbetalingen, vervangingsinkomen én andere unieke extra voordelen) van Helan? Ontdek het hier.

Hoeveel je precies terugbetaald krijgt vanuit de wettelijke ziekteverzekering?

Dat kom je snel te weten via deze handige berekeningstool.
Je geeft dan de specifieke nomenclatuurcode in, ziet meteen wat het tarief is en ontdekt op welke terugbetaling je recht hebt bij een geconventioneerde zorgverlener.

Goed nieuws: meer en meer het eAttest!

Met het eAttest (elektronische attest) moet je niet langer naar je lokale kantoor om je doktersbriefjes binnen te brengen. Je arts voert immers alle nodige gegevens elektronisch zelf in. Je ontvangt enkel een bewijs dat je best nog even bijhoudt. Want aan de hand van het nummer op dit bewijs, kun je de betaling op je bankrekening controleren.

Kortom, je huisarts en Helan regelen alles. Je hoeft zelf niks meer te doen. Je ziekenfonds blijft wel het contactpunt voor alle info over het elektronische attest.

Deel dit artikel

Verder lezen

Blog

De mantelzorger in de bloemetjes

Ter gelegenheid van de dag van de mantelzorger, zetten wij graag alle mantelzorgers die zich dagelijks inzetten voor iemand uit hun omgeving in de kijker.

Blog

Jouw dossier bespreken vanuit je zetel thuis: de videocall

De lockdown, de quarantaine en alle gevolgen die de komst van COVID-19 met zich meebracht, heeft ons gedwongen om bepaalde zaken vanuit een andere invalshoek te bekijken. of het heeft gezorgd voor versnelling in projecten die in de pijplijn zaten. En ja, ook vaak met een positieve uitkomst. Een uitstekend voorbeeld daarvan is de komst van de videocall als extra service naar onze klanten toe.

28 maart
Blog

Geen toeslag meer bij apothekers van wacht

Moet je ’s avonds of in het weekend nog naar de apotheker van wacht met een voorschrift? Dat betaal je daar binnenkort geen toeslag meer voor. In de plaats komt er een permanentievergoeding voor apothekers van wacht.

vrouw met fibromyalgie
Testimony

Leven met fibromyalgie: Ria’s verhaal

Ria Strauven kampt al bijna 30 jaar met het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS) en sinds 7 jaar ook met fibromyalgie. Mensen met fibromyalgie ondervinden een combinatie van verschillende klachten en bevindingen, met pijn en vermoeidheid als meest opvallende kenmerken. En doordat hun pijndrempel lager ligt, ervaren ze pijn veel sneller. Zelfs een gewone aanraking kan al pijn uitlokken.