Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Je krijgt een papieren attest van je huisarts, je kleeft er een kleefbriefje op en brengt het binnen bij je ziekenfonds. Zo gaat het al decennia, maar daar kwam een eind aan. Vanaf 1 januari 2018 zag het elektronisch attest (eAttest) het licht, een belangrijke evolutie die je leven een pak makkelijker maakt.
Dankzij eAttest moet je niet meer naar je lokale ziekenfondskantoor om je papieren attesten binnen te brengen. Hoe gaat het dan wel? Je arts geeft je geen papieren attest meer, maar voert alle nodige gegevens elektronisch in. Is alles correct? Dan gaat alles naar je ziekenfonds, dat de terugbetaling snel uitvoert. Je krijgt enkel nog een bewijsstuk met een ontvangstbewijs van je arts. Dat hou je best even bij, want aan de hand van het nummer op dit bewijsje, kan je de betaling op je bankrekening controleren.
Kortom, je huisarts en je ziekenfonds regelen alles. Je hoeft zelf niks meer te doen. Je ziekenfonds blijft wel het contactpunt voor alle info over het elektronische attest.
Kleefzegels blijf je aanbrengen aan op alle documenten die je aan je ziekenfonds bezorgt. Via deze identificatieklever kunnen we heel snel je gegevens opzoeken om je verder te helpen.
(bron: www.vrijwilligersweek.be)
Deel dit artikel
Verder lezen
Je Helan-kantoor is op dit moment alleen open op afspraak. Ontdek hier de veiligheidsmaatregelen voor jouw gezondheid en die van onze medewerkers. Liever advies op afstand? Vraag advies via videogesprek.
Jij of iemand uit je dichte omgeving krijgt de diagnose van chronisch zieke. Vanaf dat moment is het zoeken naar een balans tussen leven met de ziekte en het leiden van een kwalitatief leven. Psychologen Maruschka en Cedric bij de Helan Luisterlijn legt uit hoe je omgaat met een leven als chronisch zieke.
Je herinnert het je misschien nog: vroeger bewaarde je huisarts je medische gegevens op papier. Sommigen deden dat op losse bladen, anderen in een steekkaartenbak. Tegenwoordig wordt je medisch dossier elektronisch bewaard. Er is het elektronisch medisch dossier (EMD), maar ook het globaal medisch dossier (GMD). Wat is het verschil tussen de 2? En wat zijn de voordelen voor jou?
Er is een vragenlijst om in te schatten of iemand opnieuw aan het werk kan. Op basis van de antwoorden kan het ziekenfonds een re-integratietraject op maat uitstippelen, met een nog betere begeleiding.