mensen aan het yogaën
Blog

Zelfzorg in de zorg

Men zegt wel eens “you can’t pour from an empty cup” en het afgelopen coronajaar merkten we dat ook bij onze medewerkers van Helan Gezinszorg. Daarom deden we beroep op de diensten van de zuurstoflijn om ook onze eigen verzorgenden de nodige ademruimte te geven zodat ze nog beter voor hun klanten kunnen zorgen.

Zelfzorg

Eind 2019 kon Helan Gezinszorg in het kader van “Primaire preventie van burn-out op het werk” extra investeren in opleidingen zelfzorg bij hun verzorgenden en huishoudhulpen. Dit kwam net op tijd voor de pandemie die heel veel flexibiliteit en draagkracht vroeg van de medewerkers. Doorheen 2020 konden we zes groepen van verzorgenden en huishoudhulpen een workshop zelfzorg aanbieden.

Maar toch hakte de coronaperiode er zwaar in bij onze gezinszorg. Niet alleen moesten de medewerkers ruimte kunnen maken voor hun eigen emoties die deze pandemie met zich meebracht maar ze moesten ook hun klanten kunnen opvangen. En dat maakte het afgelopen jaar extra zwaar voor hen.

Zuurstoflijn

In april 2020 werd de zuurstoflijn opgericht, een initiatief waar de hulpverleners van de eerstelijnszone Gent, Oost- en West Meetjesland, Scheldekracht en Schelde en Leie beroep op kunnen doen om stoom af te laten. Via dit telefoonnummer kunnen zorgverleners hun verhaal kwijt en hun emoties delen. Uit steun voor dit initiatief en om de draagkracht van haar eigen verzorgenden te vergroten, deed Helan Gezinshulp beroep op de zuurstoflijn voor een ondersteunende teamsessie. Tijdens deze sessie konden onze verzorgenden over hun ervaringen vertellen en konden ze delen hoe zelfzorg meer ruimte had gekregen in hun leven sinds de opleiding vorig jaar.  

Vinger aan de pols

Daarnaast houdt onze organisatie natuurlijk ook de vinger aan de pols bij onze medewerkers zodat we zeker op tijd weten wanneer er nood is aan extra ademruimte voor hen. Vanuit Helan Gezinszorg kunnen we op die manier op tijd ingrijpen. Want wanneer we onze klanten centraal willen zetten, wil dat zeggen dat we in eerste instantie goed moeten zorgen voor onze medewerkers zodat zij voldoende energie hebben voor de zorg voor onze klanten.

Deel dit artikel

Verder lezen

13 juli
Blog

De sociale kaart: vind online hulpverlening op maat

Op zoek naar een ergotherapeut bij jou in de buurt? Of vind je geen centrum voor kortverblijf? Dan kan je terecht op www.desocialekaart.be, een gerichte zoekmotor voor al je hulpvragen rond gezondheidszorg en welzijn. Heel handig voor zowel patiënten als zorgverleners.

Blog

Jouw dossier bespreken vanuit je zetel thuis: de videocall

De lockdown, de quarantaine en alle gevolgen die de komst van COVID-19 met zich meebracht, heeft ons gedwongen om bepaalde zaken vanuit een andere invalshoek te bekijken. of het heeft gezorgd voor versnelling in projecten die in de pijplijn zaten. En ja, ook vaak met een positieve uitkomst. Een uitstekend voorbeeld daarvan is de komst van de videocall als extra service naar onze klanten toe.

Blog

Waarom betalen we elk jaar een zorgpremie?

Elk jaar betalen ongeveer 4,5 miljoen Vlamingen een zorgpremie aan hun zorgkas. Maar waar gaat dat bedrag nu precies naartoe? Met die zorgpremies verbeteren ze de levenskwaliteit van meer dan 300.000 zorgbehoevende mensen in Vlaanderen.

Blog

Thuis in goed gezelschap met vrijwilliger Sylvia

Vrijwilligerswerk is zoveel meer dan enkel op bezoek gaan bij iemand. Sylvia (63) is een van onze vrijwilligers die wekelijks iemands dag opfleurt met haar bezoekjes. Daarmee bewijst ze hoe belangrijk vrijwilligers wel niet zijn.