Huishoudhulp

Helan Huishoudhulp is de eerste waar nieuwe medewerkers eerst zelf gaan poetsen

Op de vooravond van Dag van de Huishoudhulp (20 juni) zet Helan Huishoudhulp als eerste in Vlaanderen en Brussel een opvallende stap: voortaan maken inleefdagen deel uit van de onboarding voor nieuwe medewerkers. Iedereen die bij Helan Huishoudhulp aan de slag gaat, gaat zelf ervaren wat het betekent om huishoudhulp te zijn — inclusief poetsen bij een klant. Alle 136 kantoormedewerkers nemen de borstel op. Ook de directeur van Helan Huishoudhulp Anne Coppens en algemeen directeur Tom Coolen staan morgen mee op de werkvloer in respectievelijk Ressegem en Londerzeel. Met dit initiatief wil Helan Huishoudhulp meer waardering en respect creëren voor het vak.

Anne Coppens directeur Helan Huishoudhulp

Onze huishoudhulpen zijn onmisbaar. Er wordt vaak over hen gepraat en ze zijn zelfs onderwerp van het politieke debat, maar pas wanneer je van dichtbij ziet wat zij elke dag doen, besef je écht welke waarde ze toevoegen aan het leven van duizenden gezinnen. Die dagelijkse inzet verdient niet alleen erkenning, maar oprechte waardering. We geloven sterk dat deze inleefdag zich rechtstreeks zal vertalen in een aantal voordelen.

  • Verhoogde kwaliteit van dienstverlening: Als ondersteunende diensten beter begrijpen wat er op het terrein speelt, kunnen processen en beslissingen beter afgestemd worden op de praktijk. Dat komt uiteindelijk de klanttevredenheid én de tevredenheid van de huishoudhulpen ten goede.
  • Beter begrip van het werk: Door zelf als huishoudhulp aan de slag te gaan, krijgen kantoormedewerkers een realistisch beeld van wat het werk inhoudt. Ze begrijpen beter welke fysieke inspanning, precisie en tijdsdruk erbij komt kijken. Dit zorgt voor meer respect en waardering voor de huishoudhulpen.
  • Sterke bedrijfscultuur: Het creëert een cultuur van gelijkwaardigheid en verbondenheid. Iedereen, van planning tot administratie, weet wat er op het terrein gebeurt en draagt zo bij aan een hecht teamgevoel.
  • Betere communicatie: Het verlaagt de drempel tussen kantoor en werkvloer, wat de samenwerking en de betrokkenheid versterkt.

Helan: meer dan poetswerk
Helan Huishoudhulp werkt met aandacht voor welzijn, zelfstandigheid en werkplezier. Poetsen mag fysiek zwaar zijn, het is ook een essentieel beroep dat gezinnen ondersteunt in hun dagelijkse leven. Bij Helan wordt dat erkend: met bijscholingen, inspraak en échte betrokkenheid.

Als social profit-organisatie zet Helan in op duurzame tewerkstelling en een actief kansenbeleid. Winst vloeit steeds terug naar de organisatie, waardoor Helan blijvend kan investeren in het verbeteren van de klantentevredenheid en het welzijn van haar 4.200 medewerkers Dit model maakt het mogelijk om verder te kijken dan de korte termijn en écht te investeren in mensen — zowel klanten als medewerkers.

Met deze inleefdag wil Helan Huishoudhulp het wederzijds begrip tussen kantoor en werkvloer versterken. Het initiatief onderstreept het belang van realistisch inzicht in het beroep van huishoudhulp en draagt bij aan een efficiëntere samenwerking binnen de organisatie.

Deel dit artikel

Over Helan Huishoudhulp / Helan Onafhankelijk Ziekenfonds

Helan Onafhankelijk Ziekenfonds is het op twee na grootste ziekenfonds van Vlaanderen In totaal werken 5.700 werknemers voor de sociale ondernemer, die hoofdzetels heeft in Wilrijk, Gent en Brugge. Helan heeft een eigen betaalbare tand- en hospitalisatieverzekering. Bij de vzw Helan Huishoudhulp werken meer dan 4.200 huishoudhulpen met dienstencheques. Helan Thuiszorg en Helan Kraamzorg bieden zorg thuis voor wie ziek, ouder of revaliderend is. Ook Heyo behoort tot de Helan-groep. Bij Heyo nemen jaarlijks zo’n 36.000 kinderen en jongeren, van overal in Vlaanderen, deel aan vakantiekampen met en zonder overnachting. Het kan daarvoor beroep doen op 3.500 monitoren.

Ga voor meer informatie naar www.helan.be.