Wat te doen bij een overlijden
Als een naaste overlijdt, moet je heel wat regelen. Ook bij het ziekenfonds moet je een en ander in orde brengen. Op deze pagina geven we je antwoord op vragen als 'Wat moet ik regelen?', 'Wie moet ik verwittigen bij een overlijden?' en meer.
Checklist overlijden
Wie moet je verwittigen bij een overlijden?
Als nabestaande kan je zelf het overlijden aangeven bij de burgerlijke stand van de gemeente en de uitvaart regelen. De aangifte doe je in de gemeente waar de persoon overleden is.
Ben je werknemer? Als nabestaande (huwelijkspartner, kind of ouder) heb je recht op minstens 3 dagen betaald verlof om de begrafenis te regelen vanaf de dag van het overlijden tot de dag van de begrafenis. Vraag ernaar bij je werkgever.
Je kan ook een beroep doen op een begrafenisondernemer voor de volledige afhandeling en administratieve kant van de uitvaart.
Checklist overlijden
Wat moet je met het ziekenfonds regelen?
Ook al wordt het ziekenfonds automatisch op de hoogte gebracht, toch zijn er wat zaken die je zelf nog in orde moet brengen.
Stond je ten laste van de overledene, dan moet je dossier aangepast worden. Vaak zal je als weduwe of weduwnaar een dossier kunnen openen op eigen naam.
Staan er nog andere gezinsleden ten laste op het dossier van de overledene? Dan neem je best contact op met Helan, zodat we de gepaste oplossing kunnen vinden.
Ontvang je als partner een vervangingsinkomen? Mogelijks moet dit aangepast worden door het overlijden in het gezin.
Medische kosten blijven terugbetaald op het rekeningnummer dat wij in het dossier hebben staan.
Als je wenst dat de terugbetalingen op een ander rekeningnummer gebeuren, vul je het document 'verklaring erfgenamen' in. Stuur het ons samen met een erfrechtverklaring, opgemaakt door de belastingdienst of door de notaris, terug. Je vindt de ‘verklaring erfgenamen’ onder documenten in Mijn Helan.
Wij moedigen je aan het uitleenmateriaal (vb. verzorgingsbed, rolstoel, personenalarmsysteem, etc…) zo snel mogelijk af te melden. Dit om onnodige kosten te vermijden.
Heeft de overledene uitleenmateriaal in huur via Helan Zorgwinkel? Dan kan je deze afmelden en een ophaling aanvragen via:
Meer informatie vind je terug op de website van Helan Zorgwinkel.
Heeft de overledene een mobiliteitshulpmiddel verkregen in terugbetaling (RIZIV of Vlaamse Sociale Bescherming via aankoop of huurformule)? Neem dan contact op met de organisatie waar het mobiliteitshulpmiddel werd aangekocht/gehuurd.
Was dit via Helan Zorgwinkel, dan mag je contact opnemen via het contactformulier. Kies voor Mobiliteit/ Ik heb een vraag over mobiliteitshulpmiddelen.
Hulp en ondersteuning
In deze moeilijke tijden sta je er niet alleen voor. Laat je bijstaan door onze diensten of vind hulp en ondersteuning bij een van de vele organisaties in België.
Hier kan Helan je mee helpen
Onze maatschappelijk werkers staan voor je klaar. Stel hen je praktische vragen of lucht je hart.
Zoek lotgenoten
Een groep mensen die hetzelfde meemaken, kan helend werken. Zij begrijpen je als geen ander. Via zelfhulp.be vind je een groep in België die bij je past.