werkomgeving-huishoudhulp
Blog

De unieke werkomgeving van de huishoudhulp

‘Naar je werk gaan’ is voor vele huishoudhulpen telkens een aparte ervaring. Ze trekken elke werkdag de deur van hun eigen woning dicht om een tijdje later de thuis van een andere familie te betreden en daar aan de slag te gaan. We vroegen Kelly Timmerman, een van onze ervaren huishoudhulpen, en Tessa Cornelis, expert customer journey bij Helan Huishoudhulp, naar hun bevindingen bij die ietwat bijzondere werksituatie.

Vlotte start

“Intussen ben ik ongeveer 15 jaar bezig als huishoudhulp en weet ik week na week quasi blindelings wat ik moet doen”, zo bijt Kelly Timmerman de spits af. “Maar toen ik pas begon, was het handig dat ik meteen wist wat de klant van mij verwachtte. 

Soms heeft de klant amper tijd om uitleg te geven. Dat is niet ideaal, want zo kan het wel eens langer duren vooraleer de klant tevreden is.

De laatste jaren zijn ook heel veel klanten nauwelijks thuis als je komt poetsen, wat op zich wel jammer is voor nieuwe huishoudhulpen.”

Tessa Cornelis wijst ook op het belang van een grondige briefing voor beide partijen: “Het is altijd fijn dat er iemand thuis is als de huishoudhulp voor de eerste keer langskomt. Zo krijgt de klant een gezicht en kan ook het hele takenpakket in detail besproken worden: wat zijn de verwachtingen? Wat wil je dat er zeker gedaan wordt? Wat moet er niet? Zo’n briefing is een garantie op een vlotte start.”

Grenzen

“Zodra sommige klanten je telefoonnummer hebben, kunnen ze je natuurlijk dag en nacht bereiken”, stelt Kelly. “Dat gebeurt ook effectief en is ergens wel logisch. Zaterdagavond wordt er wel eens een bericht gestuurd in verband met de maandagochtend. Ik kan dat soms begrijpen, maar dan is het als huishoudhulp belangrijk dat je je grenzen aangeeft. Mijn klanten weten dat ik in het weekend niet bereikbaar ben.

Maar een omgekeerde situatie is natuurlijk ook mogelijk: als je kindje op zaterdag plots ziek wordt, wil je je klanten daarover informeren als je daardoor op maandag niet kan komen. Het werkt dus in twee richtingen. Af en toe is het geven en nemen. De klant is natuurlijk ook graag verwittigd, en liever op zondagnamiddag dan op maandagochtend, een half uur voor de huishoudhulp zou komen.” 

“Het is zeker mogelijk om rechtstreeks contact op te nemen met je huishoudhulp”, voegt Tessa er nog aan toe. “Maar net zoals je vrienden en familie niet meer belt op zaterdagavond om 23 uur, contacteer je ook je huishoudhulp niet op zulke momenten. Houd rekening met menselijke uren en verwacht ook niet direct een antwoord.”

Tessa Cornelis expert customer journey bij Helan Huishoudhulp

Op specifieke momenten, zoals de ‘Dag van de Huishoudhulp’, is het altijd fijn als onze huishoudhulpen een berichtje krijgen.


Berichtje

“Bij Helan gebruiken we een poetswijzer”, zegt Kelly. “Dat is een schriftje waarmee de klant op een eenvoudige manier informatie kan doorgeven aan de huishoudhulp.

De poetswijzer werkt met pictogrammen, bv. een tekentje voor de keuken, de badkamer, … Onze consulenten kunnen zelf niet bij de klant gaan rondkijken om te zien wat er juist verwacht wordt, waardoor zo’n poetswijzer echt wel van pas komt.

Als er bij de keuken bijvoorbeeld een 1, bij de badkamer een 2 en bij de ramen een 3 staat, weet je als huishoudhulp waar de prioriteiten liggen. Handig!”

“Vroeger gaf ik de kinderen vaak punten op hun kamer. Zo kon ik hen duidelijk maken hoe goed ze hun kamer hadden opgeruimd voor ik kwam: voor de ene bijvoorbeeld een 8/10 en de ander een 5/10. In één welbepaald gezin zijn de kinderen ondertussen 23 en doe ik dat soms nog. Dat vinden ze wel grappig.”

“Op specifieke momenten, zoals de ‘Dag van de Huishoudhulp’, is het altijd fijn als onze huishoudhulpen een berichtje krijgen”, vult Tessa aan. “Want ze maken toch op een bepaalde manier deel uit van het gezin.”

Omaatje

Kelly heeft klanten van verschillende generaties: “Ik poets bijvoorbeeld ook voor een oudere dame van bijna 90 jaar, waar ik al 15 jaar kom. Zij is als een omaatje voor mij: we hebben echt een sterke band en het gebeurt wel eens dat ik iets extra doe voor haar.

Dan krijg je veel terug: vier of vijf jaar geleden ben ik geopereerd aan een dubbele hernia in mijn nek. Toen stond ze regelmatig aan mijn bed voor een bezoekje, met soep en taart.”

Pijlers

Soms kan er op de werkplek natuurlijk iets misgaan, zoals in elke professionele situatie. Dan is het handig dat je als klant je feedback rechtstreeks aan de huishoudhulp bezorgt. Tessa: “Ben je niet thuis, dan kan je in dat geval gebruikmaken van de poetswijzer.

Als je de Helan Huishoudhulp app gebruikt, komen de meldingen bij de consulent. Dat is makkelijk voor vakanties en als er dingen zouden stukgaan.”

“Voor mij zijn drie pijlers essentieel in mijn relatie met de klanten: respect, open communicatie en begrip”, zegt Kelly. “Die drie pijlers hangen zeer nauw samen, want respect of begrip kunnen niet tot stand komen zonder een open communicatie. En om respectvol te zijn, moet men je geen cadeaus geven, maar gewoon een keer een nota klaarleggen met de nodige info om uit te leggen wat er moet gebeuren toont al aan dat je de huishoudhulp au sérieux neemt.”

Een proper huis geeft rust in je hoofd. Maar hoe fit in je hoofd ben jij?

Doe de test

Deel dit artikel

Verder lezen

Blog

Veilig aan de slag? Help je huishoudhulp!

Een job als huishoudhulp is niet te onderschatten. Naast de kans op fysieke overbelasting is ook een ongelukje soms snel gebeurd. Daarom willen we onze huishoudhulpen een extra duwtje in de rug geven om veilig te kunnen werken. En jij kan ons daarbij helpen!

Blog

Zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar?

Dienstencheques zijn een voordelige manier om een poets- of strijkhulp in te schakelen. Oorspronkelijk werden ze ingevoerd door de overheid om zwartwerk tegen te gaan. Wat is nu precies het voordeel van dienstencheques? En zijn dienstencheques fiscaal aftrekbaar? Dat ontdek je hieronder.

Blog

Waarom werken bij Helan Huishoudhulp?

Bij Helan Huishoudhulp in huis vinden we het belangrijk dat huishoudhulpen zich goed voelen in hun job. Onze consulenten zorgen voor een goede begeleiding en organiseren kwalitatieve opleidingen. Want voor Helan maken medewerkers het verschil: zij bepalen de kracht van onze organisatie.

Blog

Je huis opruimen: tips op weg naar proper wonen

Opgeruimd staat netjes! Een schone, nette omgeving brengt jou én je huisgenoten tot rust. Bij sommigen zit regelmatig poetsen gebeiteld in hun weekprogramma. Voor alle anderen geven we met plezier enkele handige tips mee! Want iedereen vraagt zich wel af waar ze in hemelsnaam moeten beginnen bij het opruimen van hun huis.