Zwangerschap

Wat met je voeding tijdens je zwangerschap?

Een zwangerschap is geen reden om voor twee te eten. Eet vooral gevarieerd, gezond en in normale porties. Met sommige soorten voeding ben je tijdens je zwangerschap beter voorzichtig.

Wat mag je eten tijdens je zwangerschap?

  • Geef fruit en groenten een centrale plaats in je voedingspatroon. 
  • Zet ook voldoende melkproducten en eiwitten op het menu. Eiwitten kunnen van dierlijke (vooral in vlees en eieren) of plantaardige (vooral in groenten zoals bv. asperges, bonen, bloemkool, maïs en broccoli) oorsprong zijn. 
  • Mijd zeker geen vetstoffen zoals olijfolie. Ze bevorderen de ontwikkeling van de hersenen van je baby.

Download ook het gratis e-book over een gezonde zwangerschap.

Waarmee ben ik beter voorzichtig?

  • Vermijd niet-gepasteuriseerde kazen en patés, niet-doorbakken vlees, vis en eieren, rauwkost, foie gras en gerookte producten. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk vaker bacteriën die een voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Zo'n voedselvergiftiging kan schadelijk zijn voor je baby .
  • Eet niet te veel zout, en dit om je bloeddruk niet te verhogen.
  • Via een bloedstaal zal je arts onderzoeken of je immuun bent voor toxoplasmose of de zogenaamde kattenziekte. Indien niet, zul je specifieke richtlijnen krijgen om een eventuele besmetting te vermijden.
  • Was je handen voor en na het bereiden van een maaltijd. Zo vermijd je de overdracht van besmettelijke stoffen die vaak in rauwe voedingsstoffen zitten.
  • Was fruit en groenten (vooral rauwkost) goed voor je ze opeet. 
  • Vermijd vervallen, meermaals opgewarmd of opnieuw diepgevroren voedsel.
  • Eet niet te veel suiker, om je gewicht onder controle te houden en om te vermijden dat je baby een smaakvoorkeur voor zoet voedsel ontwikkelt. Benieuwd naar je suikergebruik? Doe de Suikertest en ontdek welk suikertype je bent! 

Wat mag ik drinken?

  • Vermijd alcohol, want dit is schadelijk voor de hersenontwikkeling van de baby.
  • Drink niet meer dan 3 kopjes koffie per dag. 
  • Verkies gemberthee tegen ochtendmisselijkheid en kamillethee tegen opkomend maagzuur
  • Water blijft je beste vriend!

Hoe zit het met medicatie?

Ben je ziek tijdens je zwangerschap, dan ben je beter voorzichtig met medicatie. Bekijk hier waar je moet op letten.

Alles over een gezonde zwangerschap

Wil je graag meer weten over een gezonde zwangerschap? Download het gratis e-book!

Gezond zwanger: 9 maanden lang!

Lees er alles over in ons gratis e-book

Download het e-book

Deel dit artikel

Verder lezen

Starten met vaste voeding voor je baby: enkele tips

Tussen vier en de zes maanden is het moment om te starten met vaste voeding voor je kindje. Hoe weet je of je kind er klaar voor is? Wat heb je nodig en hoe start je? Tips voor een succesvolle voeding.

Put a baby in my belly

Kinderen! Ze zijn een hoop werk. Je krijgt nooit de energie terug die je erin steekt. Ze kosten handen vol geld. Je bent nooit meer zorgeloos. Je me-time is onbestaande. Om dan nog maar te zwijgen over de impact die ze hebben op je relatie. En ook al doe je alles juist, ze draaien op de koop toe toch niet altijd uit zoals je vooraf had gedacht! Dus rationeel gezien wil je toch geen kinderen? Maar zo werkt het helaas niet...

Hoe bereid je je voor op een bevalling?

De bevalling is een wondermooi moment. Maar misschien ben je ook wel ongerust en bang voor de pijn? Neem dan de tijd om je zowel fysiek, mentaal, als praktisch op de bevalling voor te bereiden.

Je lichaam na een bevalling

Na de bevalling ondergaat je lichaam heel wat veranderingen, zowel zichtbare veranderingen als innerlijke, onzichtbare veranderingen.