News

Jongeren vinden hun weg naar de hulplijn 'Awel' om te praten over hun problemen

In 2021 had Awel, de jongerenluisterlijn, 28.886 contacten met kinderen en jongeren die willen praten over hun problemen. In tegenstelling tot het voorbije jaar gingen die problemen niet altijd over corona, maar vooral over de relatie met hun ouders of hun eigen mentaal welzijn.

In een periode waar klasgenoten, vertrouwensleerkrachten en andere steunfiguren wegvielen en situaties nog zwaarder werden, zijn jongeren vaker aan de praat geslagen. Met 460 anonieme vrijwilligers in Vlaanderen, kwam Awel via chat, telefonisch of per mail in contact met jongeren die nood hadden aan een babbel. 

In 2021 werd de pandemie weinig genoemd als reden voor hun mentale moeilijkheden en dat is een belangrijk onderscheid die de vrijwilligers van Awel hebben moeten maken. Jongeren voelen zich vaak niet goed in hun vel, ervaren angst en spanning, hebben depressie en zelfmoordgedachten of een tekort een zelfvertrouwen. Maar dat kon ook voor de pandemie zijn. Een slechte thuissituatie was ook voor de pandemie ongezond, maar nu kunnen jongeren niet direct bij iemand terecht en hier speelt Awel een belangrijke rol.

Awel biedt een luisterend oor voor jongeren die ondersteuning nodig hebben en niet in therapie gaan omwille van verschillende redenen. Ze weten bijvoorbeeld niet wat het inhoudt, hebben schrik voor de reacties van hun ouders, weten niet hoe dit financieel aan te pakken omdat zij nog afhankelijk zijn van hun ouders en blijven daardoor moeilijkheden ervaren om over hun mentaal welzijn te praten.

Sibille Declercq directeur van luisterlijn Awel

De overheid moet blijvend structurele initiatieven opzetten om het stigma rond mentale gezondheidsproblemen te doorbreken, ook nà de pandemie. Taboes brokkelen misschien steeds sneller af dankzij een verhoogde aandacht voor mentale gezondheid in de media. Dat zou een zeer positieve tendens zijn. Maar de zelfmoordcijfers in Vlaanderen blijven hoog, en in verhouding wordt er nog steeds te weinig over mentale gezondheid gepraat."

Zit je als ouder zelf met vragen? Of weet je soms niet hoe je je kind kan helpen? Weet dat je altijd bij de Helan Luisterlijn terecht kan.

Ontdek waar je verder nog hulp vindt bij psychische problemen.

Deel dit artikel

Verder lezen

10 oktober
Blog

‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie

Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.

25 april
Blog

Vluchtelingen uit Oekraïne helpen? Helan helpt graag mee

Help jij vluchtelingen uit Oekraïne om wegwijs te raken na aankomst in België? Je staat er niet alleen voor! Weet dat je ook op Helan kan rekenen.

04 januari
Blog

Op een gezond nieuw jaar

2021 was best een pittig jaar, ook voor onze dienst Helan Kinderopvang. Begin 2021 bundelden we de krachten tussen de voormalige Partena en OZ-kinderdagverblijven tot een kinderopvangdienst met 51 kinderdagverblijven, actief in 4 Vlaamse provincies en Brussel.

13 juli
Blog

De sociale kaart: vind online hulpverlening op maat

Op zoek naar een ergotherapeut bij jou in de buurt? Of vind je geen centrum voor kortverblijf? Dan kan je terecht op www.desocialekaart.be, een gerichte zoekmotor voor al je hulpvragen rond gezondheidszorg en welzijn. Heel handig voor zowel patiënten als zorgverleners.