News

De isi+-kaart: vanaf nu volledig digitaal

De isi+-kaart zorgt ervoor dat je kind snel en correct geïdentificeerd wordt bij de dokter, apotheker of tandarts. Zelfs als die nog geen elektronische identiteitskaart of kids-ID heeft. Sinds 1 juli 2025 wordt de kaart volledig digitaal. Geen stress meer als je hem niet bij hebt!

Wat is de isi+-kaart?

De isi+-kaart wordt uitgereikt aan personen die aangesloten zijn bij de Belgische sociale zekerheid, maar geen elektronische identiteitskaart (eID) hebben. Dat zijn vooral:  

  • kinderen jonger dan 12 jaar  
  • grensarbeiders 

De kaart bevat alle nodige gegevens om de patiënt correct te identificeren (naam, voornaam, rijksregisternummer, …). Het resultaat? De zorg wordt correct geregistreerd én terugbetaald!

Waarom is deze kaart belangrijk? 

Bij een afspraak met een gezondheidsprofessional is deze kaart essentieel:

  • je kind en jij worden correct geïdentificeerd
  • je geniet de derdebetalersregeling
  • je moet niet teveel voorschieten

De kaart is handig voor iedereen, zeker als je ziek bent en liever niet met administratie bezig bent.

Wat verandert er vanaf 1 juli 2025?

Sinds 1 juli 2025 bestaat de isi+-kaart alleen nog in digitale vorm. Je vindt ze dan in de toepassing MyGov.be. Zo kan je:

  • de kaart gemakkelijk op je smartphone vinden
  • de kaart delen tussen beide ouders (ideaal bij co-ouderschap)
  • de kaart gebruiken, ook al ben je de fysieke kaart thuis vergeten

Heb je nog een plastic kaart? Dan mag je die blijven gebruiken tot de vervaldatum.

Belangrijke tips voor ouders 

  • Controleer de gegevens op de kaart: neem contact op met je ziekenfonds als er fouten zijn of je van adres bent veranderd.
  • Gebruik ze regelmatig: toon de isi+-kaart altijd aan je zorgverleners voor een vlotte verwerking en snelle terugbetaling. 

Bij problemen met de digitale kaart kan je in uitzonderlijke gevallen een papieren versie aanvragen.

Deel dit artikel

Verder lezen