Terugbetaling tandzorg met Dentalia Up
Ben je verzekerd met Dentalia Up en wil je een terugbetaling aanvragen? Ben je benieuwd welke kosten voor tandzorg gedekt worden door de tandverzekering Dentalia Up? Je leest het allemaal op deze pagina.
Controleer welke tandverzekering je hebt
Ben je niet zeker welke tandverzekering je hebt? Controleer het via Mijn Helan of via de Mijn Helan-app.
- Heb je Dentalia Up? Dan vind je op deze pagina de juiste informatie.
- Heb je Dentalia Plus? Vraag dan hier terugbetaling aan.
Vraag terugbetaling aan met Dentalia Up
Vraag je tandarts een bewijsstuk voor de terugbetaling van je tandzorgkosten. Het gaat om een formulier dat het RIZIV aan je tandarts bezorgt. Heeft je arts dit formulier niet? Druk dan dit terugbetalingsaanvraag af en laat het invullen door je tandarts.
Hou de facturen van je tandarts goed bij. Bezorg ze ons nadat ze betaald zijn, samen met het bewijsstuk van je tandarts. Dat kan via Mijn Helan, de Mijn Helan app of een Helan-brievenbus. We zorgen ervoor dat de terugbetaling snel op je rekening staat.
Vraag terugbetaling tandzorg aan na een ongeval
Praktische vragen over een tandverzekering bij ongeval vind je op deze pagina.
Check of het het ongeval plaatsvond na je aansluiting en of valt het type ongeval binnen de voorwaarden van de verzekering valt en check je tellers via Mijn Helan indien je reeds gebruik maakte van deze waarborg.
Gebruik hiervoor de ongevalsaangifte.
Je tandarts gebruikt hiervoor het document behandelplan. Daarin staat beschreven hoeveel je behandeling zal kosten. Laat ook een RX/scan door je tandarts nemen en voeg deze in goed kwaliteit toe.
De adviserende arts bekijkt je dossier en beslist of je recht hebt op terugbetaling.
Is je dossier goedgekeurd? Dien dan je kosten in. Dat kan via het document dat je van je tandarts krijgt, of via de terugbetalingsaanvraag.
Bezorg alle documenten makkelijk via Mijn Helan of de Mijn Helan-app, of post ze in een Helan-brievenbus.
Vraag terugbetaling tandzorg aan bij kanker
Praktische vragen over een tandverzekering bij kanker vind je op deze pagina.
Reken op een extra waarborg voor tandzorgkosten naar aanleiding van kanker of een kankerbehandeling wanneer de diagnose gesteld werd na je aansluiting bij Dentalia Up.
Laat het document aanvraag waarborg kanker invullen en ondertekenen door je behandelende arts. Bezorg het ons samen met een medisch attest voor je kankerdiagnose.
Je tandarts gebruikt hiervoor het document behandelplan. Daarin staat beschreven hoeveel je behandeling zal kosten. Laat ook een RX/scan door je tandarts nemen en voeg deze in goed kwaliteit toe.
De adviserende arts bekijkt je dossier en beslist of je recht hebt op terugbetaling.
Is je dossier goedgekeurd? Dien dan je kosten in. Dat kan via het document dat je van je tandarts krijgt, of via de terugbetalingsaanvraag.
Bezorg alle documenten makkelijk via Mijn Helan of de Mijn Helan-app, of post ze in een Helan-brievenbus.
Wat verzekert Dentalia Up?
Preventieve tandzorg: 100% terugbetaald.
Behandelingen die beginnende tandproblemen opsporen en aanpakken, krijg je elk jaar volledig terugbetaald, meteen vanaf je aansluiting.

Curatieve tandzorgen: tot 80% terugbetaald
Een gaatje vullen? Curatieve tandzorgen krijg je elk jaar voor 50% of 80% terugbetaald, afhankelijk van je preventief gedrag.
Tandprothesen, tandimplantaten en parodontologie: tot 80% terugbetaald
Tanden vervangen of tandvleesproblemen behandelen? Je krijgt deze behandelingen om de 2 jaar voor 50% of 80% terugbetaald, afhankelijk van je preventief gedrag.
Wat dekt mijn tandverzekering niet?
Niet alle tandkosten worden gedekt vanuit de tandverzekering. Tandzorg die niet gedekt wordt door de wettelijkte ziekteverzekering bijvoorbeeld, wordt ook niet terugbetaald door de aanvullende tandverzekering. Ook esthetische tandzorg wordt niet gedekt door Dentalia Up. Ontdek hieronder een lijst met de zorgen waarvoor de tandverzekering geen tussenkomst kan verlenen.
1. De orthodontische behandelingen
-
Die geen recht geven op een terugbetaling door de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging voor de aangeslotenen bij de Belgische verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
-
Die niet beantwoorden aan de terugbetalingsvoorwaarden van de Belgische verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging voor degenen die niet aangesloten zijn bij de Belgische verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
-
Die tijdens de wachttijd of vóór de aansluiting bij Dentalia Up opgestart (onderzoeken vóór de behandeling om de behandeling te definiëren of op te starten) of begonnen (forfait voor vroege orthodontische behandeling bij het begin van de behandeling of forfait voor apparatuur per regelmatige orthodontische behandeling bij het begin van de behandeling) zijn. Deze behandelingen worden niet ten laste genomen, zelfs niet na de wachttijd
2. De tandprotheses en tandimplantaten
die tijdens de wachttijd of vóór de aansluiting bij Dentalia Up opgestart (onderzoeken vóór de behandeling om de behandeling te definiëren of op te starten) of begonnen (plaatsing van een voorlopig implantaat of een voorlopige prothese) zijn. Deze behandelingen worden niet ten laste genomen, zelfs niet na de wachttijd, de verstrekkingen van artikel 14, l) van de bijlage van het Koninklijk Besluit van 14 september 1984 tot vaststelling van de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, waarvan de codes niet gevolgd worden door een teken '+'
3. De geneesmiddelen
4. De materialen, instrumenten, ingezette middelen, geneesmiddelen voor tandheelkundig gebruik of andere farmaceutische benodigdheden en alle handelingen die nauw samenhangen met de hoofdhandeling
5. De tandprothesen van het type facetten, inlays, onlays en overlays, ongeacht de reden
6. De dieptrekplaten, ongeacht de reden verschillend van de orthodontische retentie
7. De technieken voor infiltratie van composiethars, met behulp van een beugel die indirect vervaardigd is, met het oog op de wijziging van de anatomie, het volume of de kleur van een of meerdere tanden
8. Alle behandelingen van ronchopathie (snurken) of slaapapneu of elke andere behandeling die geen verband houdt met de mondgezondheid
9. De kosten die voortvloeien uit een letsel opgelopen tijdens de beoefening van een sport waarbij het dragen van gelaats-, mond- of tandbescherming gebruikelijk of verplicht is volgens de reglementering van de betrokken sportfederatie
10. De kosten die ontstaan doordat de verzekerde deelneemt aan een vechtpartij
11. De kosten die niet eigen zijn aan de levering van het hoofdmateriaal in formules van het type leasing of abonnement
12. De verstrekkingen tandzorg van esthetische of cosmetische aard
13. De prestaties en de leveringen van goederen en diensten die onderworpen kunnen zijn aan btw
14. De kosten waarvan de facturatie in strijd is met de Belgische reglementering
15. De kosten die vanuit diagnostisch of therapeutisch oogpunt niet noodzakelijk zijn want niet curatief voor een ziekte
16. De verstrekkingen of de behandelingen die niet medisch noodzakelijk zijn
17. De overdreven technieken of behandelingen (overbehandelingen) in verhouding tot de pathologie
18. De verstrekkingen die onvoldoende therapeutisch erkend zijn of die niet gedoceerd worden in minstens één van de Belgische faculteiten die toegang geven tot één van de beroepen opgesomd in art. 4, § 1 van de bijlage bij het koninklijk besluit van 14 september 1984 tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
19. De verstrekkingen ten gunste van een verzekerde die weigert zich te laten onderzoeken door een door de Verzekeringsmaatschappij van Onderlinge Bijstand aangewezen tandarts expert
20. De verstrekkingen in geval van duidelijke vervalsing door de zorgverlener en/of de verzekerde of zijn vertegenwoordiger van de datums van de verstrekkingen, de gevraagde bedragen of de omschrijving van de verstrekkingen.
21. Supplementen aangerekend door geconventioneerde tandartsen.
Wat zijn de voorwaarden van Dentalia Up?
- Bekijk de algemene voorwaarden en infofiches voor elk van de verzekeringsproducten van VMOB MLOZ Insurance op onze overzichtspagina.

Wacht je op een terugbetaling?
Abonneer je op de betaalmelding in Mijn Helan. Je krijgt meteen een melding via sms of e-mail zodra een terugbetaling wordt gestort.