Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Ga je op vakantie in het buitenland? Neem de juiste reisdocumenten mee, zodat je ook bij eventuele medische zorgen gerust bent over de terugbetaling of reisbijstand. Ook over de landsgrenzen staat Helan je bij.
Zorgeloos op reis gaan? Dat begint met een goede voorbereiding. Check de nodige vinkjes af voor je vertrekt.
Je ziekenfondsbijdrage moet betaald zijn voordat je op reis vertrekt. Enkel dan kan je rekenen op de terugbetaling van eventuele medische zorgen tijdens je reis, en Mediphone Assist inschakelen voor reisbijstand.
Heb je medische zorgen nodig in het buitenland? Dan toon je met je Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK) of een andere document aan dat je in orde bent met je wettelijke ziekteverzekering in België.
Met dringende vragen over de reisbijstand van Helan kan je 24/7 terecht bij Mediphone Assist. Voor het gemak sla je het nummer van de reisbijstandscentrale best op in je telefoon, voor je vertrekt:
Misschien ga je naar het buitenland voor een geplande ingreep. Neem tijdig contact op en laat ons weten welke zorgen je daar zal krijgen, dan volgt Helan de terugbetaling op en brengen we alles voor je in orde.
Voor een verblijf in onder meer de Verenigde Staten, Canada, Japan, Azië of Zuid-Afrika sluit je best een bijkomende ziekteverzekering af, die je extra beschermt. Daar lopen ziekenhuiskosten namelijk snel hoog op. Je Belgische ziekenfonds betaalt eventuele hospitalisatiefacturen wel terug, maar volgens de Belgische tarieven. Je persoonlijke aandeel kan dan snel oplopen.
De meeste reisorganisaties bieden ook extra reisverzekeringen aan. Vraag ernaar bij je reisagent of je privé-verzekeraar.
Ben je arbeidsongeschikt en krijg je een uitkering? Vraag minstens 3 weken voor je vertrek toestemming voor je reis aan het ziekenfonds. Geef ook je verblijfplaats door, zodat we je kunnen bereiken indien nodig. Je regelt dit makkelijk via Mijn Helan.
Sommige zorgen zijn beperkt terugbetaalbaar, andere onbeperkt of helemaal niet. Om je optimaal te helpen, richt onze dienst Dringende Zorgen in het Buitenland zich specifiek op terugbetaling van dringende medische verzorging over de landsgrenzen.
Denk er zeker aan om de reisbijstandcentrale Mediphone Assist binnen de 48u op de hoogte te brengen als je dringende zorgen nodig hebt in het buitenland.
Dankzij de Mijn Helan app heb je je Europese ziekteverzekeringskaart altijd digitaal op zak.
Om in Australië toegang te hebben tot gezondheidszorg heb je een Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK), of een voorlopig attest ter vervanging van de EZVK nodig. Bestel de kaart of het attest via Mijn Helan.
Registreer je bij aankomst in Australië in het dichtstbijzijnde Medicare-kantoor. Daar ontvang je op vertoon van je paspoort en je Europese Ziekteverzekeringskaart een ‘Medicare Card’. Hiermee betaal je bij de dokter, het ziekenhuis of de apotheek het volledige bedrag en vraag je de terugbetaling ter plaatse aan in een Medicare-kantoor.
Heb je ter plaatse geen terugbetaling gevraagd, dan is er enkel een beperkte terugbetaling mogelijk via de wettelijke ziekteverzekering in geval van dringende ziekenhuisopname (minstens één overnachting). Houd de facturen van het ziekenhuis goed bij en vraag na je terugkeer de terugbetaling aan.
Opgelet! Neem best een privé-reisbijstandsverzekering om buitensporige kosten te vermijden.
De terugbetaling via Medicare dekt de werkelijke medische kosten niet, omdat die gebeurt volgens de Australische voorwaarden en tarieven. De terugbetaling van hospitalisatiekosten in België achteraf dekt de werkelijke medische kosten niet, omdat die gebeurt volgens de Belgische voorwaarden en tarieven. Er is geen terugbetaling voor ambulante medische kosten zoals tandzorgen of repatriëring.
Houd steeds rekening met de vlag waaronder je schip vaart, dit is het land waar je schip zijn thuishaven heeft. Medische zorgen aan boord van het schip worden gezien als zorgen in dat land. Indien je schip ergens aanmeert en je op het vasteland wordt verzorgd, gelden uiteraard de regels van het land waar je de verzorging ontvangt.
Vaart het cruiseschip wel onder Europese vlag, dan kan je de terugbetaling van dringende medische kosten aan boord aanvragen na je terugkeer in België.
Dankzij Mediphone Assist kan je in 53 landen rekenen op reisbijstand, zoals repatriëring en de betaling van medische kosten. Neem in geval van een dringende ziekenhuisopname of bij dringende ambulante kosten onmiddellijk contact op met Mediphone Assist. De bijstandscentrale is 7 dagen op 7 en 24/24u te bereiken vanuit het buitenland op T. +32 (0)2 778 94 94.
Tip! Sla het telefoonnummer van Mediphone Assist nu al op in je telefoon. Het enige wat je nog moet meenemen, is een kleefbriefje van elk gezinslid dat meereist. Zo heb je zijn of haar dossiernummer meteen bij de hand.
Vaart het cruiseschip niet onder Europese vlag en/of bevinden één of meerdere aanleghavens zich niet in de 53 landen die gedekt zijn door Mediphone Assist? Sluit dan best een uitgebreide reisbijstandsverzekering af bij het reisbureau of je privé-reisverzekeraar, voor de terugbetaling van medische kosten, repatriëring, opsporings- en reddingskosten, enz.
Als je op reis gaat, moet je aan heel wat denken. Wat neem je mee in je koffer? Welke documenten heb je nodig? En zijn er bepaalde vaccins die je best laat zetten?
Op reis deze winter? Dat vraagt net iets meer voorbereiding dan anders. We lijsten graag de belangrijkste websites voor je op. Zo kan je tijdig alles regelen en zorgeloos genieten van je vakantie. Lees ook hoe het zit met je medische reisbijstand.