Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Online aansluiten Maak een afspraak
Of spreek nu meteen een medewerker via videocall !
(Dagelijks bereikbaar van 9u tot 17u. Vrijdag tot 16u.)
Helan is een onafhankelijk ziekenfonds. Maar er is meer. Wij hebben een bredere kijk op jouw welzijn.
Daarom kan je als klant ook vertrouwen op alle andere diensten van onze welzijnsgroep: onze tand-en hospitalisatieverzekering, thuis- en kraamzorg, huishoudhulp, kinderopvang, zorgmateriaal en vakantiekampen. Samen zijn we er voor jou. Samen zijn we Helan, helemaal welzijn.
Omdat je bij ons in goede handen bent. Wij houden een gezond leven betaalbaar via onze terugbetalingen en Helan-voordelen. Waar het kan, werken we snel en digitaal. Waar jij dat nodig hebt, geven onze experts graag persoonlijk advies. Enthousiast en efficiënt: daar houden wij van.
Ook als het minder gaat, zijn we er voor jou. Ben je ziek of kan je niet werken door een operatie of een ongeval? We betalen je medische kosten terug en regelen je vervangingsinkomen zonder veel gedoe. Zo kan jij focussen op beter worden.
We zijn ook zoveel meer dan een ziekenfonds. Wij hebben voor jou ook betaalbare verzekeringen, kinderopvang, kraamzorg, thuiszorg, huishoudhulp, vakantiekampen en een Zorgwinkel.
Heb je kosten voor medische zorg bij een dokter, kinesist of tandarts, dan bepaalt de wettelijke ziekteverzekering hoeveel je terugkrijgt. Die terugbetaling regelen wij voor jou. Wij verwerken je doktersbriefjes snel en storten jou het wettelijke bedrag terug. Op Mijn Helan, je online ziekenfonds, volg je alles makkelijk zelf op.
Ben je ziek of kom je iets tegen en kan je even niet werken? Of ben je net bevallen? Dan regelen wij een vervangingsinkomen of een uitkering, voor je. Tot je weer aan het werk kan. Je vraagt die uitkering makkelijk digitaal aan. En je dossier volg je op via Mijn Helan.
Wij regelen voor jou de terugbetalingen die wettelijk vastliggen. Maar wie gezond en in balans wil blijven, verdient net dat tikkeltje meer. Daarom krijg jij er als klant bij Helan een reeks extra voordelen en terugbetalingen bovenop.
Om aan te sluiten bij een verzekering via een ziekenfonds, moet je bij datzelfde ziekenfonds klant zijn. Besluit je over te stappen naar Helan, dan kan je ook je tand- en hospitalisatieverzekeringen overdragen naar ons. Dit kan heel eenvoudig op het moment dat je aansluit bij Helan. En maak je vooral geen zorgen over de wachttijd. Die vervalt gewoon. Zodat je op elk moment beschermd blijft.
Die krijg je allemaal terugbetaald. Als je van ziekenfonds verandert, wordt je dossier altijd op de eerste dag van een nieuw kwartaal overgedragen. Terugbetalingen voor die datum zal je vorige ziekenfonds nog doorstorten. Vanaf 1 januari, april, juli of oktober betalen wij je alles terug.
Vind je na je overstap nog oude doktersbriefjes terug? Dan kan je die tot twee jaar na prestatiedatum indienen bij het ziekenfonds waar je toen op dat moment klant was.
Terugbetalingen via de wettelijke ziekteverzekering verlopen grotendeels automatisch en worden meteen verrekend zodra je arts de consultatie doorgeeft. Rekent de arts je nog een deel rechtstreeks aan dat je van een andere verzekering terugkrijgt? Dan kan je via Mijn Helan, je online ziekenfonds, makkelijk opvolgen hoeveel je terug krijgt en wanneer je de terugbetaling mag verwachten.
Helemaal niet. Overstappen van ziekenfonds kan heel makkelijk. Zelfs als je voor het eerst een tand- of hospitalisatieverzekering erbij neemt. Sluit makkelijk online aan en jouw vorige ziekenfonds wordt automatisch stopgezet.
Graag wat hulp bij je aansluiting of overstap? Vraag vrijblijvend advies en we helpen je graag alles regelen.
Er zijn enkele voorwaarden waar je aan moet voldoen om over te kunnen stappen van ziekenfonds.
Je moet minstens 1 jaar klant zijn geweest bij je huidige ziekenfonds
Je mag geen openstaande facturen hebben bij je huidige ziekenfonds
Er geldt altijd een wettelijke datum van overdracht als je van ziekenfonds verandert. Dat is altijd de eerste dag van het nieuwe kwartaal, dus 1 januari, april, juli of oktober. Sluit je bijvoorbeeld bij ons aan op 1 februari? Dan nemen wij je dossier officieel over vanaf 1 april. Zo kan je vorige ziekenfonds alles afronden en ons een compleet dossier bezorgen, en verloopt je overdracht vlekkeloos en zonder wachttijd.
De inschrijving moet worden opgemaakt uiterlijk de vierde van de maand die voorafgaat aan het nieuwe kwartaal voor 12 uur. Als je bijvoorbeeld wil overstappen op 1 januari, moet de inschrijving ten laatste op 4 december in ons bezit zijn.
Belangrijk om te weten: je kan enkel overstappen van ziekenfonds als je langer dan 1 jaar klant bent bij je huidig ziekenfonds. Meerdere keren per jaar overstappen is niet mogelijk.
Aansluiten bij een van onze verzekeringen kan inderdaad alleen als je klant bent bij Helan ziekenfonds. Klant worden doe je snel en eenvoudig online. Bij je aanvraag regel je dan meteen de aansluiting van je verzekering. En goed om te weten: had je ervoor al een gelijkaardige verzekering? Dan wordt je wachttijd geschrapt.
Ben je tevreden over Helan en tip jij je partner, familie of een vriend(in) over ons? Dan krijg je een cadeaubon ter waarde van 30 euro. En dat voor elke kennis van jou die met ons een kennismakingsgesprek aangaat. Ontdek snel alle info.
Liever nog even overleggen? Graag wat hulp bij je aansluiting? Wij doen niets liever dan jou wegwijs maken. Plan een gesprek via video, telefoon of in een kantoor in je buurt.
Helemaal overtuigd? Aansluiten kan zonder veel gedoe. Vul je gegevens in en sluit meteen aan bij Helan ziekenfonds, Zorgkas, of extra verzekeringen Hospitalia en Dentalia Plus.
Heb je nog vragen voor je aansluit? We maken graag tijd om ze te beantwoorden. Vul het formulier in en wij bellen je binnen de 2 werkdagen op. Ben je niet meteen bereikbaar, dan sturen we jou een e-mail met meer info.