Ga naar de hoofdinhoud
Welzijnsgroep Helan

Senioren omarmen massaal medische apps: gebruik stijgt met 350%

De digitale zorg is in opmars, ook bij ouderen. Uit cijfers van Helan Onafhankelijk ziekenfonds blijkt dat het aantal aanvragen voor tussenkomst bij medische apps onder 60-plussers in drie jaar tijd met 350% is gestegen. Vooral de groep van 70-plussers zet een opmerkelijke stap richting digitale zorg.

Vergrijzing & digitalisering: er staat geen leeftijd op digitale zorg 
De vergrijzing stelt de gezondheidszorg voor grote uitdagingen, maar tegelijkertijd biedt digitalisering nieuwe kansen. Steeds meer ouderen nemen hun gezondheid zelf in handen met digitale hulpmiddelen. Vooral medische apps voor het opvolgen van hartritmestoornissen onder begeleiding van een arts, zoals Fibricheck, en apps voor het screenen op huidkanker via SkinVision winnen aan populariteit.

Lynn Pellens Expert Gezondheidspromotie Helan

We zien dat digitale zorg niet meer enkel iets is voor jongeren of ‘early adopters’. Ook 70-plussers vinden steeds vaker hun weg naar apps die hen helpen hun gezondheid te monitoren en preventief in te grijpen. Dat toont dat de digitale kloof kleiner wordt, en dat ouderen bereid zijn technologie te omarmen als die bijdraagt aan hun levenskwaliteit.

Opvallende trends
Enkele opvallende trends springen daarbij in het oog. Zo steeg het aantal aanvragen voor tussenkomst bij 60-plussers in drie jaar tijd met maar liefst 350%: van ongeveer 2.000 in 2022 naar meer dan 9.000 in 2024. Vooral de 70-plussers zetten een opmerkelijke stap richting digitale zorg, goed voor 10% van de aanvragen.

Helan stimuleert dit gebruik actief door jaarlijks 20 euro per medische app terug te betalen of de app gratis aan te bieden in samenwerking met erkende partners, op voorwaarde dat de app is goedgekeurd door MHealth of voorgeschreven werd door een arts. De evolutie wordt bovendien versterkt door samenwerkingen en gerichte communicatie: zo viel de piek in 2022 samen met de introductie van Fibricheck in samenwerking met Helan. Uit feedback van partners blijkt ten slotte dat Helan-klanten die gebruikmaken van medische apps gemiddeld langer actief blijven dan de doorsnee gebruiker, wat de meerwaarde van deze digitale oplossingen extra onderstreept. 

Geen vervanging, wel versterking
Helan benadrukt dat medische apps zorgverleners niet vervangen, maar klanten en patiënten empoweren. Apps geven ouderen meer autonomie en versterken de samenwerking met hun arts.

Ruud Saerens
Ruud Saerens

Voor artsen kunnen deze apps een wezenlijk verschil maken: ze geven patiënten meer autonomie (of regie over de eigen zorg), en leiden er ook toe dat signalen sneller opgemerkt en besproken kunnen worden in de consultatie.Dat versterkt de samenwerking tussen arts en patiënt.

Deel dit artikel

Helan is helemaal welzijn: wij helpen onze klant om zo autonoom en kwaliteitsvol mogelijk te leven. We kunnen dat waarmaken dankzijn onze expertise en ons totaalpakket aan diensten. Want Helan is een Onafhankelijk ziekenfonds. Met terugbetalingen, uitkeringen en voordelen. Maar we bieden ook verzekeringen bij tandzorg en hospitalisatie, thuiszorg en sociale dienstverlening, huishoudhulp, kinderopvang en vakantiekampen.  

Als welzijnspartner ondersteunt Helan haar klanten actief om zelf hun gezondheid in handen te nemen. Via onze welzijnscampagnes informeren en inspireren we klanten verschillende keren per jaar over een gezondheidsthema dat hun aanbelangt. Doel is om klanten bewust te maken van de stappen die ze zelf kunnen zetten om hun gezondheid en welzijn in handen te nemen.  

Perscontact: Anouk Schnaphauf, anouk.schnaphauf@helan.be, T. +32 474 29 74 49