News

Nieuwe terugbetalingsregeling voor raadplegingen op afstand vanaf 1 augustus

Sinds de coronacrisis hebben de teleconsultaties het mogelijk gemaakt om vanop afstand, zowel telefonisch als per video, in contact te blijven met je arts. Het RIZIV heeft beslist om vanaf 1 augustus 2022 telefonische en videoraadplegingen terug te betalen zonder beperking op het aantal consultaties.

Hoewel er nog altijd een voorkeur is aan fysieke raadplegingen, bieden teleconsultaties tal van voordelen voor zowel de patiënt als voor de zorgverlener. Als patiënt hoef je je niet meer te verplaatsen naar de praktijk van arts en kan je gemakkelijk een telefoon of video inplannen met je arts, waar je ook bent. Op die manier kan de continuïteit van zorg gegarandeerd worden voor de meest kwetsbare personen. 

Om deze voordelen, die ook buiten tijden van pandemie van toepassing zijn te behouden, heeft het RIZIV beslist om vanaf 1 augustus 2022 telefonische en videoraadplegingen terug te betalen zonder beperking op het aantal consultaties.

Wat gaat er voor de patiënt veranderen?

Zoals voor fysieke raadplegingen blijf je een deel van het bedrag (remgeld) zelf betalen. Concreet zullen patiënten 4 euro betalen voor een videoraadpleging en 2 euro voor een telefonische raadpleging (1 euro voor beide voor mensen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming).

Let op, om in aanmerking te komen voor een terugbetaling moet je rekening houden met onderstaande zaken:

  • Terugbetalingen zijn enkel van toepassing bij consultaties bij een arts waar je voorheen ook op raadpleging ging, na een doorverwijzing naar een arts-specialist of tijdens een georganiseerde huisartsenwachtpost.
  • Een raadpleging op afstand kan enkel op vraag van de patiënt en na akkoord van de arts.
  • De arts moet tijdens de raadpleging toegang hebben tot het patiëntendossier.
  • Het gebruikte platform voor videoraadplegingen moet voldoen aan enkele goede praktijken. Zo moet de communicatie verlopen via end-to-end encryptie en mag die niet opgeslagen worden op het platform.

Deel dit artikel

Verder lezen

10 oktober
Blog

‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie

Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.

25 april
Blog

Vluchtelingen uit Oekraïne helpen? Helan helpt graag mee

Help jij vluchtelingen uit Oekraïne om wegwijs te raken na aankomst in België? Je staat er niet alleen voor! Weet dat je ook op Helan kan rekenen.

04 januari
Blog

Op een gezond nieuw jaar

2021 was best een pittig jaar, ook voor onze dienst Helan Kinderopvang. Begin 2021 bundelden we de krachten tussen de voormalige Partena en OZ-kinderdagverblijven tot een kinderopvangdienst met 51 kinderdagverblijven, actief in 4 Vlaamse provincies en Brussel.

13 juli
Blog

De sociale kaart: vind online hulpverlening op maat

Op zoek naar een ergotherapeut bij jou in de buurt? Of vind je geen centrum voor kortverblijf? Dan kan je terecht op www.desocialekaart.be, een gerichte zoekmotor voor al je hulpvragen rond gezondheidszorg en welzijn. Heel handig voor zowel patiënten als zorgverleners.