News

Ziekenhuisverblijf: meer dan 1 op de 7 patiënten geconfronteerd met een ongewenst voorval

In 2022 voerde het Plateforme pour l'Amélioration continue de la Qualité des soins et de la Sécurité des patients (PAQS), in samenwerking met de Onafhankelijke Ziekenfondsen (via Partenamut, een onderzoek bij Franstalige patiënten die recent opgenomen waren in een Franstalig ziekenhuis in Brussel of Wallonië, over de ongewenste voorvallen waarmee ze tijdens een ziekenhuisverblijf geconfronteerd zijn.

Wat is een ongewenst voorval? 

Het is "een gebeurtenis die zich op een onvoorziene manier voordoet tijdens het zorgproces en die de patiënt schade heeft berokkend of (nog) zou kunnen berokkenen". (FOD Volksgezondheid, 2015).

Top 3 van de meest voorkomende ongewenste voorvallen

  • 15,8 % van de ondervraagden zei dat ze een ongewenst voorval hebben meegemaakt tijdens hun verblijf in het ziekenhuis. De meest voorkomende ongewenste voorvallen hebben betrekking tot:
    • klinische processen of procedures (26 %)
    • medicatiefouten (20 %) 
    • ongevallen (12 %). 
  • 14,7 % van de respondenten had geen ongewenst voorval meegemaakt, maar gaven ze aan dat ze zich geërgerd hadden aan de manier waarop ze verzorgd of behandeld werden tijdens hun verblijf (ontevreden over de kwaliteit van het eten, bijvoorbeeld).

Wat het beheer van deze ongewenste voorvallen betreft:

  • 44 % van de respondenten vond dat het ziekenhuis het voorval correct had opgelost (bijvoorbeeld door de patiënt uitleg te geven of excuses aan te bieden);
  • 42 % vond dat het voorval niet correct was afgehandeld. 

Er moet worden opgemerkt dat patiënten die in een verslechterde gezondheidstoestand verkeren of die minstens een week in het ziekenhuis hebben gelegen, een hoger risico hebben op ongewenste voorvallen. 

In deze enquête werd de respondenten ook gevraagd om commentaar te geven op de communicatie tussen de zorgverleners onderling maar ook op hun persoonlijke contacten met hen. En de resultaten zijn meer dan bemoedigend: 

  • 76 % is immers van mening dat de communicatie tussen de leden van het zorgpersoneel onderling over zorg en behandeling vaak, zo niet altijd, goed is. 
  • 88 % zei dat ze zich vrij hadden gevoeld om zich te uiten wanneer ze contact hadden met een medewerk(st)er van het ziekenhuis.

Focus op veiligheid en kwaliteit van de zorg

Dit onderzoek toont aan dat er nog ruimte is voor verbetering in de kwaliteit en veiligheid van verzorging in het ziekenhuis, met name in de aanpak van ongewenste voorvallen. In dit proces van verbetering is het duidelijk dat dit type onderzoek, dat patiënten in staat stelt om hun ervaringen te delen, een essentieel hulpmiddel is. 

Hoe reageren tegenover een ongewenst voorval? 

Als patiënt kunt u volgende maatregelen nemen:

  • Het zorgpersoneel is uw eerste aanspreekpunt: zij hebben alle informatie over uw dossier en kunnen betrokken zijn bij het ongewenste voorval. Zelfs als het voorval op een andere afdeling plaatsvindt, blijft het verzorgingsteam het aanspreekpunt bij uitstek.
  • Als u vindt dat het verzorgingsteam u niet genoeg helpt, kunt u een beroep doen op de bemiddelingsdienst, die de situatie objectief en neutraal zal onderzoeken en beoordelen. U kunt ze tijdens of na uw ziekenhuisverblijf contacteren. 
  • Aarzel niet om uw huisarts in te lichten, die contact kan opnemen met het verplegend personeel om meer informatie te krijgen en als tussenpersoon kan optreden.

Hoe kan uw ziekenfonds u helpen?

Heb je een ernstig voorval dat blijvende medische gevolgen kan hebben of een impact kan hebben op uw ziekenhuisfactuur (langer verblijf, bijkomende interventies of verzorging, verblijf op intensieve zorgen, ...) ? Je kunt contact opnemen met de klantenservice per telefoon (02 218 22 22) of via de chat of het formulier op deze pagina. Bij een klacht kan een bemiddelaar tussenbeide komen.  

Deel dit artikel

Verder lezen

12 oktober
Blog

Gratis webinar: Digitaal bewust opvoeden

Hoe moet je als ouder omgaan met het overdreven GSM-gebruik van je kind/jongere, het continu actief zijn op sociale media of het voortdurende gamen? Wat maakt games en sociale media zo aantrekkelijk? Wat moet je er zelf van kennen, waar moet je op letten en hoe hou je het binnen de perken?

10 oktober
Blog

‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie

Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.

25 april
Blog

Vluchtelingen uit Oekraïne helpen? Helan helpt graag mee

Help jij vluchtelingen uit Oekraïne om wegwijs te raken na aankomst in België? Je staat er niet alleen voor! Weet dat je ook op Helan kan rekenen.

04 januari
Blog

Op een gezond nieuw jaar

2021 was best een pittig jaar, ook voor onze dienst Helan Kinderopvang. Begin 2021 bundelden we de krachten tussen de voormalige Partena en OZ-kinderdagverblijven tot een kinderopvangdienst met 51 kinderdagverblijven, actief in 4 Vlaamse provincies en Brussel.