Je browser is niet ondersteund door onze website, gelieve een upgrade te doen van de huidige versie van je browser.
Wil je een terugbetaling aanvragen van een Helan-voordeel? Bekijk vooraf de terugbetalingsvoorwaarden.
Welke bewijsstukken je precies moet toevoegen, hangt af van het voordeel dat je wil aanvragen. Ga naar je voordeel en bekijk er de terugbetalingsvoorwaarden. Je vindt er ook de nodige terugbetalingsformulieren terug.
Download op Mijn Helan het juiste aanvraagformulier.
Laat het invullen door de zorgverstrekker en voeg de nodige bewijsstukken toe.
Breng een witte kleefzegel aan op de documenten die je niet digitaal indient, zodat we ze meteen kunnen identificeren.
Op Mijn Helan vind je een handig overzicht van al je terugbetalingen. Je kan ook een pdf aanvragen met een terugbetalingsoverzicht voor jezelf en voor je personen ten laste.
Wacht je op een terugbetaling? Abonneer je op de betaalmelding in Mijn Helan. Je krijgt meteen een melding via sms of e-mail zodra een terugbetaling wordt gestort.
Heb je onlangs de terugbetaling van een Helan-voordeel aangevraagd en wacht je nog op de terugbetaling ervan? Of kreeg je een brief van ons waarin staat dat de terugbetaling (voorlopig) niet mogelijk is? Dan wil je vast weten wat er aan de hand is.
Als je geen terugbetaling krijgt, kan dat verschillende redenen hebben. Hieronder hebben we de meest voorkomende redenen gebundeld.
Heb je onlangs een terugbetaling aangevraagd en heb je nog niets ontvangen? Houd er rekening mee dat we 10 werkdagen nodig hebben om terugbetalingen te verwerken.
Heb je je getuigschriften of aanvraagformulieren meer dan 10 werkdagen geleden verstuurd, neem dan best contact op met ons zodat we het kunnen nakijken voor jou. Controleer best eerst de status van je terugbetalingen via Mijn Helan.
Niet alle aanvragen voor terugbetaling worden op hetzelfde moment behandeld, ook al heb je ze samen aan ons bezorgd. Het is dus mogelijk dat je vandaag een terugbetaling ontvangt voor de ene, maar pas later voor de andere.
Als we een voordeel niet kunnen terugbetalen, komt dat vaak omdat een van de volgende documenten ontbreekt:
Bezorg ons het ontbrekende document
Scan het document in of neem er een leesbare foto van en laad die op via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan desktop). Een kleefzegel is niet nodig, we identificeren je document dankzij je login. Via deze weg kunnen we je aanvraag het snelst herbekijken.
Lukt het niet digitaal? Bezorg het ons dan per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt. Plak er een witte kleefzegel op, zodat we je dossier meteen terugvinden.
Als er gegevens ontbreken op je terugbetalingsaanvraag, mag je ziekenfonds geen terugbetaling uitvoeren. Het kan bv. gaan om:
Vraag de organisatie of zorgverstrekker om de ontbrekende gegevens aan te vullen.
Bezorg ons het ontbrekende document
Scan het document in of neem er een leesbare foto van en laad die op via de Mijn Helan app (mobiel) of via Mijn Helan desktop). Een kleefzegel is niet nodig, we identificeren je document dankzij je login. Via deze weg kunnen we je aanvraag het snelst herbekijken.
Lukt het niet digitaal? Bezorg het ons dan per post naar Helan Onafhankelijk ziekenfonds, Boomsesteenweg 5 in 2610 Wilrijk. Of deponeer het in een Helan-brievenbus in je buurt. Plak er een witte kleefzegel op, zodat we je dossier meteen terugvinden.
Als je ziekenfondsbijdrage niet betaald is, kan je voorlopig geen terugbetaling krijgen van een Helan-voordeel. Betaal eerst je ziekenfondsbijdrage en bezorg ons je terugbetalingsaanvraag opnieuw.
Tip
Voor bepaalde Helan-voordelen is de terugbetaling beperkt tot een maximum aantal sessies per jaar. Je kan geen terugbetaling meer krijgen als je in de loop van dit jaar het maximum aantal terugbetalingen hebt bereikt.
Voor andere voordelen geldt een hernieuwingstermijn. In dit geval kan je pas opnieuw een terugbetaling van het voordeel aanvragen als de termijn verstreken is.
Bekijk de terugbetalingsvoorwaarden van de Helan-voordelen.
Voor bepaalde voordelen geldt een jaarlijks maximumbedrag. Je kan geen terugbetaling meer krijgen als in de loop van dit jaar het maximumbedrag al werd terugbetaald. Bekijk de terugbetalingsvoorwaarden van de Helan-voordelen.
Een terugbetalingsaanvraag van een Helan-voordeel blijft 2 jaar geldig. Je moet ze dus indienen binnen de twee jaar na de datum waarop je voor de prestatie hebt betaald, of de datum waarop de prestatie werd geleverd. Nadien is de aanvraag verjaard en kan het voordeel niet meer terugbetaald worden.
Zorg er dus voor dat je alle terugbetalingsaanvragen op tijd indient.