Kinderen

Wat als je kind kampt met concentratieproblemen?

Iedere ouder herkent het wel: je kind kan zijn aandacht niet bij zijn huiswerk houden. Het tuurt door het raam naar het voorbijgaande verkeer, droomt voortdurend weg, wil liever iets anders doen…

Wanneer is het een probleem?

Op zich niets aan de hand, kinderen zijn altijd minder lang geconcentreerd wanneer ze een gedwongen taak moeten afwerken. Als ze er zelf voor kiezen om bijvoorbeeld een leuke tekening te maken, kunnen ze daar dan weer urenlang zoet mee zijn.

We kunnen pas spreken van een concentratieprobleem wanneer je kind er vrijwel nooit in slaagt een zekere tijd te focussen op dezelfde taak of bezigheid. Een echt concentratieprobleem erkennen en aanpakken is belangrijk, al was het maar om het kind geen leerachterstand te laten oplopen. Let wel, het probleem situeert zich niet altijd bij het kind zelf. Soms spelen de school, de leerkracht of de leeromgeving een rol. 

Hoe lang moet een kind zich kunnen concentreren? 

Dat hangt grotendeels af van de leeftijd. Naarmate kinderen ouder worden, kunnen ze hun aandacht langer bij een gedwongen taak houden. Als gemiddelde ‘taakspanning’ gaan deskundigen uit van volgende waarden:

  • Kind van 6 jaar: 10 minuten 
  • Kind van 10 jaar: 20 minuten 
  • Kind van 13 jaar: 30 minuten 

Aan de hand van een aantal psychologische testen kun je laten nagaan of je kind lijdt aan ADD of ADHD en wat de oorzaken zijn van de concentratieproblemen. De Bourdon-Vos test meet de selectieve aandacht en concentratie bij kinderen van 6 tot 17 jaar, de Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch) meet de selectieve aandacht, de volgehouden aandacht en de aandachtscontrole bij kinderen van 6 tot 16 jaar en de D2-test meet de selectieve en de volgehouden aandacht.

Tips: wat als je kind een concentratieprobleem heeft?

Wees je ervan bewust dat de omgeving een positieve of negatieve invloed uitoefent op de aandacht. Enkele nuttige tips die je in acht kunt nemen als je kind kampt met concentratieproblemen:

  • Maak duidelijke afspraken met je kind, zorg thuis voor structuur en regelmaat, zoals op vaste tijden eten en naar bed. 
     
  • Straal zelf rust uit, praat langzaam en duidelijk.
     
  • Beperk het aantal naschoolse activiteiten, maar kies bij voorkeur voor hobby’s waarin je kind zich lichamelijk kan uitleven.
     
  • Motivatie is eveneens van groot belang. Als je kind echt zin heeft in een opdracht, zal het zich beter kunnen concentreren. 
     
  • Geef je kind regelmatig feedback, een schouderklopje wanneer het flink gewerkt heeft.
     
  • Las bij taken regelmatig pauzes in om even tot rust te komen en met vernieuwde energie aan de slag te gaan.
     
  • Felle kleuren en externe prikkels (radio, tv…) leiden de aandacht af.
     
  • Faalangst en onzekerheid kunnen zich ook uiten in de vorm van concentratieproblemen.

Vermoed je dat je kind ernstige concentratieproblemen heeft? Overleg dan met de leerkracht en de school van je kind. Zij hebben ervaring in deze materie en zullen je doorverwijzen naar het Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) voor eventuele tests.

Deel dit artikel

Verder lezen

Hoe weet ik of mijn kind een leerstoornis heeft?

Met de proefperiode in zicht is het belangrijk dat je kind zich kan voorbereiden op de toetsen. Deze periode is meteen ook een moeilijke periode voor kinderen met leerstoornissen. Hoe herken jij nu dat je kind een leerprobleem heeft? En wat kun je eraan doen?

Hoe herken je ADHD?

De term ADHD doet nog steeds heel wat vragen rijzen. Wat is ADHD? Hoe herken je ADHD? Hoe kun je als ouder je kind met ADHD helpen? Dat zijn vragen die we behandelen in deze blog.

Dyslexie

Het woord ‘dyslexie’ is afgeleid uit het Grieks en betekent letterlijk niet kunnen lezen. Dit kun je zeker niet als definitie van deze leerstoornis hanteren. Wie dyslexie heeft kampt in min of meerdere mate met problemen bij het lezen, spellen en/of schrijven. De ene ondervindt bijvoorbeeld moeite om hardop te lezen, terwijl de andere er niet in slaagt correct te spellen.

Dyscalculie

2 x 2 = 4? Dyscalculie is een rekenstoornis die voorkomt bij kinderen en volwassenen. Hoewel maal- en deeltafels, optellen en aftrekken, breuken en meetkunde voor de meeste kinderen na een tijdje een automatisme worden, blijft dit voor kinderen met dyscalculie een erg moeilijke materie.