bewegingsdriehoek
Bewegen

Ken jij de bewegingsdriehoek al?

Het Vlaams Instituut Gezond Leven helpt ons al jaren om gezonder te worden en te blijven. Van voedingsadvies tot een leidraad om je geluksgevoel te vergroten, Gezond Leven presenteert haar informatie altijd op dezelfde herkenbare en toegankelijke manier: in een driehoek. En dat doet ze nu opnieuw, met de bewegingsdriehoek.

Eind vorig jaar communiceerde de Wereldgezondheidsorganisatie nieuwe aanbevelingen om te bewegen. En die brachten goed nieuws voor iedereen: elke stap die je zet, hoe klein ook, heeft al een positieve impact op je gezondheid. Het Vlaams Instituut Gezond Leven ging met de richtlijnen van de WHO aan de slag en sneed ze op maat van de Vlaming.

Bewegen is goed voor iedereen!

Van je fit en gezond voelen tot minder kans op een depressie. De voordelen van voldoende bewegen zijn niet min, ongeacht je leeftijd, geslacht of andere individuele kenmerken. Zelfs als je een chronische aandoening hebt, kan je eventuele pijn- en andere klachten verlichten door genoeg te bewegen.

Dr. Ragnar Van Acker Vlaams Instituut Gezond Leven

Er is sterk bewijs dat bewegen en minder stilzitten het risico op een depressie verkleint, en de symptomen van een bestaande depressie verlicht. Bovendien hebben fysiek actieve mensen een sterker immuunsysteem.”

 

Bewegen, dat is ook minder stilzitten

Wil je gezond leven? Beperk stilzitten en beweeg. Een gezonde mix wisselt zitten, staan en bewegen met elkaar af. Hoe je dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek helder weer.

Aanbevelingen Gezond Leven:

Elke dag:

  • Onderbreek stilzitten elke dertig minuten.
  • Probeer zoveel mogelijk licht intensief te bewegen.

Elke week:

  • Beweeg 150 tot 300 minuten matig intensief of 75 tot 150 minuten hoog intensief.
  • Of combineer beide aanbevelingen.

 

Hoe weet je of je licht, matig of hoog intensief beweegt?

Licht intensief:

  • Je ademt niet sneller.
  • Je hartslag blijft normaal.
  • Je kan nog normaal praten.

Matig intensief:

  • Je gaat sneller ademen.
  • Je hart gaat sneller.
  • Je bent niet buiten adem.
  • Je kan nog gewoon praten.

Hoog intensief:

  • Je ademt veel sneller.
  • Je hartslag gaat sterk omhoog.
  • Je begint te zweten.
  • Je kan nog moeilijk praten.

Geldt hetzelfde beweegadvies voor kinderen en ouderen?

De bewegingsdriehoek is voor iedereen, al kunnen de individuele aanbevelingen wel verschillen per leeftijd. Ontdek het beweegadvies, aangevuld met de voordelen en beweegtips en -tricks per leeftijdsgroep:

  • Baby’s
  • Peuters en kleuters
  • Kinderen en tieners
  • Volwassenen
  • 65+

Deel dit artikel

Verder lezen

18 februari

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd.

beweegadvies baby

Beweegadvies voor je baby

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je baby meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van gezonde gewoonten.

Beweegadvies peuter

Beweegadvies voor je peuter en kleuter

Voldoende bewegen is gezond, ook voor de allerkleinsten. Van goed groeien tot de ontwikkeling stimuleren, er zijn redenen in overvloed om je peuter of kleuter meer te laten bewegen. Bovendien is jong geleerd oud gedaan: je kindje plukt levenslang de vruchten van zijn gezonde beweeggewoonte.

Beweegadvies kinderen

Beweegadvies voor je kinderen en tieners

Voldoende bewegen is gezond, en des te meer voor kinderen en tieners die volop groeien. Van sterke botten tot betere resultaten op school, er zijn redenen in overvloed om je kinderen uit de zetel te jagen. Bovendien kunnen bepaalde (team)sporten ook andere belangrijke vaardigheden helpen ontwikkelen. Denk maar aan motivatie, discipline en samenwerken!