deconnecteren van je werk
Fit in je hoofd

Deconnecteren kan je leren

Dr. Inge Declercq

Neurologe, stress- en slaapspecialiste

60 tot 80% van wie werkt heeft last van chronische werkstress. Dagelijks bewust deconnecteren is de beste remedie. Maar hoe doe je dat? We vroegen het aan Inge Declercq, neurologe en slaap- en stressexperte.

Als stress chronisch wordt

Een gezonde dosis stress is nodig om goed te functioneren, want het versterkt je alertheid. Maar als stress chronisch wordt, gaat het de verkeerde kant uit. Je lichaam en brein zenden dan alarmsignalen uit, om aan te geven dat je over je grenzen gaat. Een veel voorkomend alarmsignaal, is volgens Inge Declercq dat je trager wordt: “Je werk geraakt niet af, je bent constant afgeleid en komt niet vooruit. Ook helder nadenken wordt moeilijker. Je komt minder snel tot oplossingen, je creatief denkvermogen staat op een laag pitje en knopen doorhakken lijkt onoverkomelijk. Vaak slaap je in zo'n periode ook slecht.”

Deconnectierecht

Omdat ons stressniveau de pan uit swingt, wil de regering ons aanmoedigen om werk en privé van elkaar te scheiden. Sinds 1 april 2023 mag je officieel ‘offline’ zijn buiten de werkuren, het zogenaamde ‘deconnectierecht’. Maar volgens Inge Declercq dekt de wettekst niet de lading van het probleem: “In de wettekst ligt de focus nogal eenzijdig op e-mails en digitale hulpmiddelen. Werkgevers moeten werknemers de kans geven om los te komen van digitale hulpmiddelen na de werkuren. Maar wie echt wil deconnecteren, bekijkt het best ruimer.”

Bewegen en slapen

Deconnecteren doe je volgens Inge Declercq op 2 fronten: fysiek en mentaal:

  • Op fysiek vlak is beweging de grote weldoener. Wie op verschillende momenten van de dag beweegpauzes inlast, zal een stuk productiever worden. Voor en na je werkdag kies je best voor rustgevende beweegpauzes zoals stretchen of ademhalingsoefeningen. Tijdens je werkdag mogen dat activerende beweegpauzes zijn, of een wandeling.”
  • Op mentaal vlak moeten we de gezondheid van ons brein bewaken: “Dat kan door af en toe écht de knop uit te zetten, en volledig te focussen op iets anders dan werk. Gun jezelf ook voldoende ‘herstellende slaap’, want dat is onontbeerlijk voor een gezond en productief brein. De meeste mensen hebben een nachtrust van 7 à 8 uur nodig.”

Na, maar ook tijdens het werk

Deconnecteren doe je natuurlijk ’s avonds na het werk. Inge Declercq: “Zet dan je brein bewust even uit en laat taak-gerichte activiteiten achterwege. Doe iets dat je leuk vindt: ga bewust herbronnen en zoek mentale rust op.” Maar ook tijdens je werk kan je deconnecteren: “Tijdens de werkuren zijn micropauzes dé manier om je brein gezond te houden. Dat kan een adempauze van een minuut zijn, of een lunchpauze waarin je alleen maar bezig bent met de lunch en de collega’s.”

 

Dr. Inge Declercq Neurologe, stress- en slaapspecialiste

“Een digitale pauze is geen pauze. Ga liever voor het raam staan en adem frisse lucht in. Zo geef je je brein rust.”


Deconnecteren? Niets dan voordelen!

Pauzeren lijkt soms tijdverlies. Toch is het omgekeerde waar, benadrukt Inge Declercq: “Wie onvoldoende deconnecteert, doet er tot 55% langer over om een taak af te ronden. Af en toe loskoppelen van je werk heeft nog meer voordelen. Het maakt je een betere werknemer en collega. Als je tijd maakt voor een gezamenlijke lunch of wandelpauze, investeer je in verbinding. Je sociale vaardigheden worden beter en de band met je collega’s wordt sterker. Je werkgeluk vergroot, je werkstress verkleint, je krijgt meer veerkracht en bouwt aan je fysieke en mentale gezondheid. Alleen maar winst dus.”

Walk the talk

Of Inge Declercq er zelf in slaagt om voldoende te slapen en te deconnecteren? “Zeer zeker. Micropauzes, beweging en deconnectie zijn ingelijfd in mijn dagelijkse rituelen. Als we straks dit gesprek afronden, dan ga ik even onnozel doen op mijn terras en wat oefeningetjes doen.”

Deel dit artikel

Verder lezen

10 oktober

‘Zie mijn pijn’ maakt mentale pijn zichtbaar met artificiële intelligentie

Psychisch lijden is vaak onzichtbaar en moeilijk onder woorden te brengen. Maar mentale pijn is écht. Via artificiële intelligentie maakte Helan Ziekenfonds de pijn van drie mensen zichtbaar én bespreekbaar.

Waar naartoe voor psychologische hulp?

Gaat het wat minder met je en heb je het gevoel dat je hulp nodig hebt? Of heeft iemand in je omgeving hulp nodig? Onder meer bij de Helan Luisterlijn kun je terecht voor psychologische hulp en vragen over je welzijn. Lees waar je verder nog hulp vindt bij psychische problemen.

Mentale gezondheid bij jongeren. Het verhaal van Sara

Als jongere krijg je heel wat veranderingen op je bord. Studeren, op kot gaan, vrienden maken. Je baant jezelf een weg door honderden nieuwe situaties. En soms gaat dat niet vanzelf. Zeker in een jaar waar je sociale contacten beperkt werden. Gaat het momenteel allemaal wat moeilijker? Weet dat je niet alleen bent. En dat er altijd hulp voor je is, als je dat wil.

Mentale gezondheid bij ouders. Het verhaal van Sophie

Ouders hebben vaak heel wat op het bord. De kinderen gaan naar school, een sport- of hobbyclub en hebben een voorspelbare gestructureerde omgeving nodig. Als ouder wil je dat natuurlijk goed doen, en stem je je agenda af op je kroost. Maar daarnaast zijn er ook nog jouw job, sociale leven, relatie en het huishouden. Dat allemaal gecombineerd krijgen, vraagt veel. En dat ondervond ook Sophie (38). Lees haar verhaal.